Dethär med krökta toppar ("filosofiskt" eller är jag korkat)

jompazx
11 maj 2017 · 291 Inlägg

Som ni alla vet så om men bil kokar skitan (mycket) så kan topplocket "körkas". Det löser man ju med att plana toppen något. Men har om dagen funderade jag lite på det har om dagen. Jag bilden jag har i huvudet är att toppen kröks på "riktigt" (som en pilbåge). Sen planar man den och allt är bra. Men min tanke var att borde kam lagringen hamna ur "linje". Eller det andra tankesättet (som kanske är det korrekta) är att den blir "vågig" och då funkar det ju att plana och vara nöjd.

Hoppas nån kan hänga med i vad jag menar. och som vet svaret.

/jompa

h0cke
12 maj 2017 · 18 Inlägg

Du har helt rätt, det kan gå bra att bara plana packningsytan men för att göra det riktigt måste även kammens läge rättas till, jag har sett fenomenet man drar överfallen till rätt moment, men kammen är sitter fast något så fruktansvärt.

jompazx
12 maj 2017 · 291 Inlägg

h0cke skrev:
Du har helt rätt, det kan gå bra att bara plana packningsytan men för att göra det riktigt måste även kammens läge rättas till, jag har sett fenomenet man drar överfallen till rätt moment, men kammen är sitter fast något så fruktansvärt.

Okej, tack för bra svar smile.

jompazx
12 maj 2017 · 291 Inlägg

h0cke skrev:
Du har helt rätt, det kan gå bra att bara plana packningsytan men för att göra det riktigt måste även kammens läge rättas till, jag har sett fenomenet man drar överfallen till rätt moment, men kammen är sitter fast något så fruktansvärt.

föresten hur rättar man till kam lägena då?

Curse
12 maj 2017 · 686 Inlägg

Linjehonar. Typ som när man honar cylindrar

Mazda 6 "MPS" (2006)
jompazx
12 maj 2017 · 291 Inlägg

Curse skrev:
Linjehonar. Typ som när man honar cylindrar

huh men blir inte lager banorna för stora? finns det "över dimensions lager"?

Curse
13 maj 2017 · 686 Inlägg

Finns gränsvärden. Vet att bubbla motorn har kamaxellager i olika dimensioner. Osäker om det finns till dagens bilar. Är ju inget man håller på med i standard bilar.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang