Hej!
Precis köpt en superfin VW LT31 husbil med väldigt lite rost som gått knappt över 10000 mil. Den var precis nybesiktigad utan anmärkning (t.o.m med beröm pga ingen rost i underrede). Anledningen till låga miltal var att den stått i 10 år hos förrförra ägaren i ett garage utan att användas.
När jag körde hem den reagerade jag på lukt av bränd olja i kupén men tänkte att det berodde på att dom nyligen tankat på olja (sa dom) och möjligtvis spillt ut lite som kokat. Körde en lång sträcka hem och även dagen efter när jag tog en sväng så luktade det olja, framför allt efter ett tag när man kört.
Kollade motorn vid köp och den såg fin ut, oljestickan visade på att (inser jag nu) dom hällt på för mycket olja då det var nästan 1cm över maxgränsen. Nu när jag kollade var det mellan minimum och maximum-prickarna så det har alltså sjunkit nästan 2 cm.
Kröp under bilen nu och kikade och såg att ytan under där motorn sitter (som en kåpa på ca 1,5x1,5 meter är helt täckt av olja inkl. intorkade oljedroppar. Drog med fingrarna över ytan och blev helt kladdig och det luktade onekligen motorolja.
Då jag inte kan något om bilar eller känner någon som kan så kommer jag åka med den till verkstad imorgon och be dom kolla på den. Men vad tror ni? Kan det vara så att då dom hällde på för mycket olja så pressades denna ut där det gick (och ev. förstörde packningar)? Vad tror ni kalaset kommer gå på hos verkstad (tänker inte ta Mekonomen utan någon billigare)? Kan jag i efterhand (beroende på vad verkstaden säger så klart) kräva säljarna på vad det kostar?
Jag är människokännare och dom som sålde den var absolut inga blåsare. Schyssta personer som verkade måna om att jag skulle bli nöjd. Helt vanligt svenskt par som hade gjort den jättefin och nu villa sälja pga tillökning i familj osv. Messade dom och frågade om dom kände till detta men missat att meddela men dom svarade att så var inte fallet och att det borde upptäckts under besiktning.
Nåväl, vad säger ni?
Tusen tack!