9415
Sök

Volvo 940 8v b230f öppnar inte spridarna (Bytt motor)

6 Inlägg
30 maj 2017
Trådstartare
Innan jag bytte motor på min 940 (b230fd med gula spridare) så kollade jag om det kom bensin ur spridarna och det gjorde det, Och nu har jag bytt till en annan motor som är en b230f från en 740, så bilen har alltså gått 0 km så inget kan ha gått sönder? Och efter den inte startat med den ''nya'' motorn så har bytt till dom svarta spridarna ifrån 740in och kollat att jag får el till spridarna (på både gula och svarta spridarna) och det får jag, har kollat om jag får bensin till spridarna och det får jag också. Bytt spridar-relä också funka inte då heller, även kollat svänghjulsgivaren/impulsgivare (Vet ej riktigt vad det heter) har väll bytt något mer som jag inte kommer på just nu, så vad kan problemet vara?

5 930 Inlägg
30 maj 2017
Vilken årsmodell kommer B230F-motorn ifrån?

Frågar eftersom om jag inte minns fel så startar ej en LH2.4-motor med vattentempgivare från en LH2.2.

6 Inlägg
31 maj 2017
Trådstartare
simlar skrev:

Frågar eftersom om jag inte minns fel så startar ej en LH2.4-motor med vattentempgivare från en LH2.2.

Vet ej om den är innan äldre än 88 eller nyare och kan inte ta reda på det då gamla ägaren inte vet reg numret på bilen och nu är den skrotad hmm. Var gamla fronten på den så om jag har tur är den ifrån 89 hmm. Hur ser man skillnad på dom? typ skillnad på kabelhärvan eller något liknande? Men jag tycker att det är konstigt att spridarna får el och bensin men inte funkar, har prövat spridare från 2 olika bilar också hmm..
Senast redigerat av Izak55 (31 maj 2017)

5 930 Inlägg
31 maj 2017
Izak55 skrev:
simlar skrev:

Vet ej om den är innan äldre än 88 eller nyare och kan inte ta reda på det då gamla ägaren inte vet reg numret på bilen och nu är den skrotad hmm. Var gamla fronten på den så om jag har tur är den ifrån 89 hmm. Hur ser man skillnad på dom? typ skillnad på kabelhärvan eller något liknande? Men jag tycker att det är konstigt att spridarna får el och bensin men inte funkar, har prövat spridare från 2 olika bilar också hmm..

Brukar synas på färgen på tempgivarna, blå på lh2.2 och svart på lh2.4, den under 3ans insugsrör.

Om jag inte minns fel så styrs spridarna med jord genom bränslestyrdonet.
Dvs batterispänning på ena stiftet på spridarna och andra stiftet jordas när spridaren ska skicka in soppa.
Har du då fel tempgivare så aktiverar styrdonet ej spridarna.

6 Inlägg
31 maj 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Izak55 skrev:
simlar skrev:

Brukar synas på färgen på tempgivarna, blå på lh2.2 och svart på lh2.4, den under 3ans insugsrör.

Om jag inte minns fel så styrs spridarna med jord genom bränslestyrdonet.
Dvs batterispänning på ena stiftet på spridarna och andra stiftet jordas när spridaren ska skicka in soppa.
Har du då fel tempgivare så aktiverar styrdonet ej spridarna.

Mmm har motor med lh 2.2 så det blev att plockat ur motorn idag och har pratat med en pöjk som har en motor ifrån en 940 så all el ska passa smile Men tackar för hjälpen smile
Senast redigerat av Izak55 (31 maj 2017)

Sök