Ingen gnista på två cylindrar

Togero
14 juni 2017 · 3 Inlägg

Efter att ha bytt kamrem så får jag inte längre någon gnista på cylinder 1 och 4 på min Volvo Penta AQ151c. Det är en rödblockare med B230.
Jag har kollat med stroblampa och jag får bara blink på kablarna till 2:an och 3:an.
Kablar är kollade och det är bra kontakt genom tändlocket.

Problemet uppstod som sagt efter kamremsbytet.

Den startar fint och går jämt och bra på två cylindrar (!). Jag kan dra ur kablarna till 1:an och 4:an utan skillnad så det är inget fel på lampan.

Anledningen till att jag la upp denna på "avancerat" är att jag frågat två fordonsmekar och ingen av dem hade en aning.

Tacksam för alla idéer.

Senast redigerat av Togero (14 juni 2017)

Evildan
14 juni 2017 ·

Sätt 2ans kabel på 1ans plats och se om du får gnista då.
Får du gnista är det ändå fel på kabeln.
Får du inte gnista är det fel i locket eller tidigare i tändsystemet.
Har du Hallgivare eller brytarspetsar?

Skev fördelaraxel? Hade det problemet på en Dodge 360cui för ca 20 år sedan, den misstände i sambatakt.

Senast redigerat av Evildan (14 juni 2017)

Togero
14 juni 2017 · 3 Inlägg

Har provat både att flytta kablar och köpa nya. Jag har bytt brytarspetsarna mot elektronisk tändning.

http://drevdelar.se/brytarlost-tandsyst … -b230-b250

Tror fördelaraxeln kan vara sned, som du säger. Kamremmen hoppade någon kugg på grund av att den var lite för dåligt spänd precis efter bytet, kanske kan man få sned axel av sånt? Motorn "dunkade till" rätt ordentligt vid tillfället men verkar inte ha tagit någon skada annars, B230 ska ju klara att kamremmen går av utan "ventilsallad".

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Hur 17 kan det bli fel på gnistan till 2 cylindrar OM  man BARA bytt kamremmen?
Är det SÄKERT  att inget annat rörts i sm bytet som ställer till det nu?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Togero
15 juni 2017 · 3 Inlägg

Jag bytte kamremmen i samband med att jag renoverade toppen, så ja, jag har fixat runt med en hel del grejer. Men saken är den att jag fick gnista på 1:an  även efter topprenoveringen och kunde ställa in tändningen.  Dock gick den inge vidare och det kom bensin i avgaserna så möjligen låg problemet på 2:an och 3:an innan jag grejade med kamremmen.

Har bytt till Weber 32/36DGV också, från original-Solex PAI 44.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang