Pulserande bromsar/bromspidal

Selerex
11 mars 2017 · 22 Inlägg

Har haft en viss tids problem med min Volvo s70 bromsar. Vid inbromsning så börjar pedalen att pulsera samt göra ett pulserande/skrapande ljud från bromsarna/skivorna tror jag. Det blir även ibland att ljudet och pulseringen framkommer slumpmässigt under färd utan inbromsning. Detta slutar vid hårdare inbromsning eller efter viss tid. Har prövat att byta bromsklossarna men problemet kom tillbaka efter viss tid. Några förslag vad problemet är?

Senast redigerat av Selerex (11 mars 2017)

Muttley
11 mars 2017 ·

Bromsskivor var de på min. Bytte allt runt om.

Cupra_
11 mars 2017 ·

Pulserande bromsar beror oftast på skivorna som blivit skeva eller skadade. Men vid byte av skivor byter man såklart även beläggen.

Selerex
18 juni 2017 · 22 Inlägg

Har hittat problemet nu vilket var att ena abs kransen är sprucken.

torsen
18 juni 2017 · 7 238 Inlägg

Har mycket svårt att tro att en sprucken ABS-krans skulle kunna åstadkomma pulserade bromspedal.

Evildan
18 juni 2017 ·

torsen skrev:
Har mycket svårt att tro att en sprucken ABS-krans skulle kunna åstadkomma pulserade bromspedal.

Jorå det händer.
När givaren inte är överens med kransens rotationshastighet skickas signal till ABS-datorn som då tror att hjulet har låst sig och då aktiveras elektroniken som får bromspedalen att pulsera, dunka, slå eller vibrera beroende på vilken synonym man nu önskar använda.
Oavsett vilket så är det förbannat irriterande när man vill bromsa och pedalen motarbetar en.

Selerex
18 juni 2017 · 22 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:
Har mycket svårt att tro att en sprucken ABS-krans skulle kunna åstadkomma pulserade bromspedal.

Jorå det händer.
När givaren inte är överens med kransens rotationshastighet skickas signal till ABS-datorn som då tror att hjulet har låst sig och då aktiveras elektroniken som får bromspedalen att pulsera, dunka, slå eller vibrera beroende på vilken synonym man nu önskar använda.
Oavsett vilket så är det förbannat irriterande när man vill bromsa och pedalen motarbetar en.

Fick reda på orsaken när jag var inne på volvo och fixade en spindelled. Skönt att veta vad problemet är då det är ganska jobbigt ljud från pedalen.

Nu till nästa "problem". Har tänkt att byta ut ringen själv istället för en verkstad och har någorlunda koll på hur jag ska gå till väga. Ta loss hjulet och centrummuttern osv. Frågan är hur mycket man ska dra åt muttern mot lagret när man sätter tillbaka grejerna? Ska det vara någon viss inställning eller är det bara att dra åt som tusan? Samt behöver man smörja in med något vid bromsarna efteråt eller något annat detaljarbete som jag inte nämnt.

Vid själva bytet av ringen är det vissa som säger att man ska limma fast den, stämmer detta eller är det bara att sätta dit en ny?

Christian S
19 juni 2017 · 4 816 Inlägg
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang