Snabbfråga - Byte av stereo

BasGalen
15 juni 2017 · 111 Inlägg

Har köpt en ny stereo och ett prylfack så den ska passa, köpte även iso-kabel som ska funka tsm med mina nuvarande kablar ur min Volvo 850. Det jag undrar är om jag ska skruva bort +-kabeln ifrån bilbatteriet när man byter ut stereo eller högtalare.

Tusen tack för svar! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2017 · 17 470 Inlägg

Jag gör det inte. Men jag har eldat upp en stereo för några år sedan. Är du osäker så: Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BasGalen
15 juni 2017 · 111 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag gör det inte. Men jag har eldat upp en stereo för några år sedan. Är du osäker så: Ja.

Så bara att skruva av +-sladden från batteriet och installera det jag ska och sen sätta på den? Då blir det inga konstigheter alls?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2017 · 17 470 Inlägg

BasGalen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag gör det inte. Men jag har eldat upp en stereo för några år sedan. Är du osäker så: Ja.

Så bara att skruva av +-sladden från batteriet och installera det jag ska och sen sätta på den? Då blir det inga konstigheter alls?

Korrekt. Koppla rätt bara :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrmercedes
15 juni 2017 · 118 Inlägg

Det är minuskabeln som du ska koppla bort från batteriet när du gör elarbeten.

BasGalen
15 juni 2017 · 111 Inlägg

mrmercedes skrev:
Det är minuskabeln som du ska koppla bort från batteriet när du gör elarbeten.

Nu blev jag jävligt osäker...

Mack Forum- och sitemoderator
15 juni 2017 · 26 136 Inlägg

BasGalen skrev:

mrmercedes skrev:
Det är minuskabeln som du ska koppla bort från batteriet när du gör elarbeten.

Nu blev jag jävligt osäker...

Lyssna på mrmercedes.

I övrigt ett hett tips: du får du mer än gärna fylla i mer information om din bil. Annars riskerar du att få den låst..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
mb_pucken
15 juni 2017 · 5 087 Inlägg

Man skruvar alltid av minus först :-)
Mycket beroende på att om man då skulle slå i chassit eller något annat runt batteriet så händer inget. Förutom vid kontakt med pluspolen då.
Lika så om man tagit av minus så händer inget om man kommer åt jord när man skruvar lös pluspolen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BasGalen
15 juni 2017 · 111 Inlägg

Mack skrev:

BasGalen skrev:

mrmercedes skrev:
Det är minuskabeln som du ska koppla bort från batteriet när du gör elarbeten.

Nu blev jag jävligt osäker...

Lyssna på mrmercedes.

I övrigt ett hett tips: du får du mer än gärna fylla i mer information om din bil. Annars riskerar du att få den låst..

Den är en 850 (1996) sedan. Enda som låser sig skulle nog vara den nuvarande stereon som har " anti-theft " men jag har koden så det är ingen fara!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2017 · 17 470 Inlägg

BasGalen skrev:

mrmercedes skrev:
Det är minuskabeln som du ska koppla bort från batteriet när du gör elarbeten.

Nu blev jag jävligt osäker...

Missade det men det är normalt förfarande, ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BasGalen
15 juni 2017 · 111 Inlägg

Aja vi får se hur det går. Vi hoppas på att jag inte blir grillad. smile

BasGalen
21 juni 2017 · 111 Inlägg

Uppdatering: Det gick skit bra. Allt funkar som det ska och lyckades även installera x2 5x25'or i dörrarna.
Tack för hjälpen! smile
https://cdn.discordapp.com/attachments/261803334304923649/325745398587326464/image.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang