Audi a3 -01 metalliskt (?) missljud vid start

jema14
3 juli 2017 · 5 Inlägg

Hallå! Har en Audi a3 -01 som har börjat låta konstigt vid start efter att den stått några timmar. Det låter väldigt högt och jag (som f.ö inte kan så mycket om bilar) tycker att ljudet påminner om en ventilationsfläkt. Andra mer kunniga tycker att ljudet låter metalliskt. Det låter i ca 1 minut och sedan slutar det. Tycker att det verkar komma från motorns främre del alternativt just till höger där det är massa slangar. Vad kan det vara? Även ACn har lagt av, dock innan detta ljud uppstod men kan de ha något med varandra att göra?

Har filmat en liten snutt: https://youtu.be/BY5zZ0_d_cc

Tacksam för svar!

Senast redigerat av jema14 (3 juli 2017)

Utmarks-Loke
3 juli 2017 · 5 814 Inlägg

Videoklippet tycks ha tagits bort?

Prova att ta bort remmen till AC-pumpen och se om du kan starta utan missljudet. Men om remmen även driver vattenpumpen får du inte låta motorn vara igång länge, då bör du bara provstarta och sedan stänga av igen.

jema14
3 juli 2017 · 5 Inlägg

Hoppsan, länkade fel. Här är klippet: https://youtu.be/BY5zZ0_d_cc

Utmarks-Loke
3 juli 2017 · 5 814 Inlägg

Jag förstår inte ens att du vågar köra motorn med ett sånt missljud. Men att det stoppar av sig själv efter en stund gör det ännu mera sannolikt att det är AC-pumpen. Vad händer om du försöker starta och stänga av AC:n, startar och stoppar missljudet då?

jema14
3 juli 2017 · 5 Inlägg

Det är oförändrat när jag startar och stänger av ACn. Märkte dock att det blåser ut väldigt mycket luft från högersidan av motorn som avtar när ljudet försvinner.

fish Allfixare
3 juli 2017 · 1 475 Inlägg

Det är sekundär-luftpumpen som låter, det låter typ som en trasig dammsugare. Sitter fram på högersidan längst ner vill jag minnas sitter lite slangar å skit på den. Antagligen någon av slangarna som lossnat.

Senast redigerat av fish (3 juli 2017)

jema14
4 juli 2017 · 5 Inlägg

^ mycket riktigt! Åkte förbi en verkstad idag och det var bara en slang som hade lossnat.

fish Allfixare
4 juli 2017 · 1 475 Inlägg

jema14 skrev:
^ mycket riktigt! Åkte förbi en verkstad idag och det var bara en slang som hade lossnat.

Kul med enkla fel ibland å smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang