Skoda Octavia AC nyligen påfylld men inte kyler så bra

Fismumriken
5 juli 2017 · 533 Inlägg

Hejsan!
Fick min AC provtryckt och påfylld idag hos en verkstad. Inga läckage. Dock kyler den väldigt dåligt. Eller inte alls kanske. Kanske fick ned temperaturen 3 grader i bilen med fläkten i maxläge under en kvart. Har ni några tips eller idéer? Finns det någon säkring eller något man bör kolla?

Bilen är en SKoda Octavia 1,8T 2001.

MVH
Jonathan

Cupra_
5 juli 2017 ·

Går acn ens? Om du har acn avstängd och står på tomgång, sedan slår du på acn, rör sig varvräknaren något?
Om varvet ändras så slår ju ac till i alla fall.

Kan vara så, eller helt igensatt kupéfilter kanske? Har du något drag i fläkten?

Soulman
5 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Fismumriken skrev:
Hejsan!
Fick min AC provtryckt och påfylld idag hos en verkstad. Inga läckage. Dock kyler den väldigt dåligt. Eller inte alls kanske. Kanske fick ned temperaturen 3 grader i bilen med fläkten i maxläge under en kvart. Har ni några tips eller idéer? Finns det någon säkring eller något man bör kolla?

Bilen är en SKoda Octavia 1,8T 2001.

MVH
Jonathan

Du bör ju försäkra dig om att spjället mot värmen stänger så du inte blåser in varmluft i kupen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Fismumriken
5 juli 2017 · 533 Inlägg

Motorn varvar upp lite när jag slår på AC:n. Jag testade att dra i reglaget där man justerar värmen och det blir varmt med en gång och kallt svalt med en gång. Men det blir ingen skillnad alls tror jag när jag slår på AC:n.

Hur ser jag om spjället stänger helt?

Senast redigerat av Fismumriken (5 juli 2017)

caromania Forummoderator
5 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Kyler den lika dåligt om du kör eller står still? Om den funkar hyfsat när du kör så kanske din kondensor är slut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2017 · 13 750 Inlägg

vad sa dom på stället du fyllde den på?

gör alltid en funktionskontroll innan man släpper iväg en bil.  fungerar inte ac så förklarar man för kunden vad det är för fel.  iof kanske du bara bad dom fylla..   kan vara rätt mycket saker men det första är ju om ens kompressorn går eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fismumriken
5 juli 2017 · 533 Inlägg

Det är ingen skillnad varken när jag kör eller står stilla. Jag bad om en provtryckning och en eventuell påfyllning, om allt var tätt. Och det var det. Det lät väldigt konstigt när man hade AC:n igång innan, antagligen för att det var slut på gas. Ägaren som hade bilen innan sa att AC:n fungerade fast den behövde antagligen fyllas på. Det är inte som så att den behöver gå några mil innan den hoppar igång? Förresten, det finns inga säkringar eller relän till AC:n/kompressorn som man kan kika på? Tänkte om nåt var galet åt det hållet. Jag kände på vad jag tror var slangarna till AC:n och de var varma. Däremot kände jag på ventilerna och röret och de var kalla. Inte skitkalla, men kallare än ljummet.

Meaganeowner
6 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Men snurrar kompressorn?
Alltså inte remski än som drivs av remmen?

Det sitter en elektromagnet innanför remskivan som att kompressor snurrar när den får spänning.

Börja med att kolla detta.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2017 · 13 750 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Men snurrar kompressorn?
Alltså inte remski än som drivs av remmen?

Det sitter en elektromagnet innanför remskivan som att kompressor snurrar när den får spänning.

Börja med att kolla detta.

inte säkert att det är magnetkoppling på dessa..   vet inte när den varianten som snurrar hela tiden kom.
på den nyare varianten så brukar dom skära ofta och då slå av en kil så allt ser ut att snurra som det ska men den gör inte det endå..


fast på dessa bilar så ser man väldigt mycket när man kopplar in datorn. 
verkar inte vara så många som håller på med ac som faktist gör det dom borde...fast ställa att grejerna fungerar som dom ska.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fismumriken
6 juli 2017 · 533 Inlägg

Hur kollar jag detta? Inget filter eller nåt som kan va tätt?

Fismumriken
7 juli 2017 · 533 Inlägg

Var inne på Autoexperten som fyllde ac:n. De felsökte och såg att kompressorn inte fick något tryck. Och att den aldrig slog av. Den låg på typ 1 bar hela tiden. De har mailat supporten och ska återkomma till veckan. De tror väl att det är kompressorn som kan vara kass. Men vi får se. Priset för att få en ny inklusive montering var 5600:-. Köpte bilen för 8000:- så det blir det nog inte i så fall.

Om kompressorn är skrot, kan man byta den själv? Finns på på bildelsbasen för typ 1000:-.

granadadr
7 juli 2017 · 7 294 Inlägg

Fismumriken skrev:
Var inne på Autoexperten som fyllde ac:n. De felsökte och såg att kompressorn inte fick något tryck. Och att den aldrig slog av. Den låg på typ 1 bar hela tiden. De har mailat supporten och ska återkomma till veckan. De tror väl att det är kompressorn som kan vara kass. Men vi får se. Priset för att få en ny inklusive montering var 5600:-. Köpte bilen för 8000:- så det blir det nog inte i så fall.

Om kompressorn är skrot, kan man byta den själv? Finns på på bildelsbasen för typ 1000:-.

jag bytte själv på min ford,, men är ju beronde på hur jävligt den sitter till, å hur kunnig man är,, man måste byta filter om den varit öppen mer än en timme i BRA å torrt utrymme,, å givetvis byter man tätningar wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Fismumriken
7 juli 2017 · 533 Inlägg

Okej! Varför byta filter efter en timme?
Ska titta hur den sitter mer noggrant men det såg ut som att den var rätt lättillgänglig.  Behöver man tömma och fylla på nytt kylmedia?

Cupra_
7 juli 2017 ·

Fismumriken skrev:
Okej! Varför byta filter efter en timme?
Ska titta hur den sitter mer noggrant men det såg ut som att den var rätt lättillgänglig.  Behöver man tömma och fylla på nytt kylmedia?

Ja, och akta dig för gasen då man kan skada sig rejält på den..

Om kompressorn laddar men inte bygger tryck brukar det vara pga läckage.
Kolla så gott du kan på kondensorn (kylaren) efter fuktiga/mörka områden då de är klena och kan gå sönder av ett stenskott. Det gjorde min.

Vet att du skrev att de trycktestat men hälften av dem som håller på vet inte vad de gör.. Har egna erfarenheter av bl.a. Vianor när det gäller det.. De "trycktestade" min och fyllde.. Tog väl två dagar så var gasen slut..

Senast redigerat av Cupra_ (7 juli 2017)

jaka54
7 juli 2017 · 5 759 Inlägg

Hej!
Kan rekommendera en AC firma i Uppsala . Var där och kollade min AC anläggning i bilen som plötsligt inte gav någon kyla för två veckor sedan.De fyllde på gas och kunde konstatera att det läckte lite men såg inte var, men samtidigt de fyllde systemet så hade de i en färglösning , så efter ca 40-50mil så ska jag komma tillbaka så ser de var gasen läckt ut.
De sa också att i en helt fungerande A/C anläggning där ska inte gas läcka ut.

granadadr
7 juli 2017 · 7 294 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan rekommendera en AC firma i Uppsala . Var där och kollade min AC anläggning i bilen som plötsligt inte gav någon kyla för två veckor sedan.De fyllde på gas och kunde konstatera att det läckte lite men såg inte var, men samtidigt de fyllde systemet så hade de i en färglösning , så efter ca 40-50mil så ska jag komma tillbaka så ser de var gasen läckt ut.
De sa också att i en helt fungerande A/C anläggning där ska inte gas läcka ut.

jo läcker alltid,, men i VÄLDIGT liten mängd,, tar ca 15-20 år om det är tätt,, därför man ska utföra ac service

Fismumriken
8 juli 2017 · 533 Inlägg

De hade i spårmedel första gången de fyllde. Och den hade inte läckt något. De testade även att tömma för att sedan fylla på ny gas. Men utan framgång. Så vi får se vad de säger till veckan men förmodligen är det kompressorn. Kunde även möjligtvis vara någon givare eller nåt.

granadadr
8 juli 2017 · 7 294 Inlägg

mm kan vara tryckvakten som jävlas,, eller nått knas i kompressorn,, kan ju bli elfel i dem,, men TROLIGTVIS tryckvakten som jävlas,,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang