2905
Sök

Magnetventilen som styr laddtrycket, funktion?

7 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#1
hej kan någon tala om för mig vad magnetventilen till laddtrycket har för funktion, grejen är den att max laddtrycket håller sig inte uppe den går upp på 0,7 o sjunker hastigt ner på 0,5, ja funderar på om magnetventilen har med det att göra.

*fixade en godkänd rubrik*
//jonTe/moderator

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 juli 2008
#2
Jag hade liknande problem att laddet steg upp till normal (runt 1 bar på min) sedan hastigt sjönk till 0.5, det visade sig vara MV som va kass...

så det kan vara värt att kolla upp!


183 Inlägg
18 juli 2008
#3
Jag har en liten funderin kring detta: Kan man "pysa" upp laddtrycket om man har magnetventil. altså en pysning på pysningen, sätta dit ett litet t-kors extra. är det någon som gjort detta. gäller passat 1,8T -00.

234 Inlägg
18 juli 2008
#4
Pysventil kan du använda på volvo 240/740 då det inte gör så mycket när det rasar. Din bil har ett mycket mer avancerat motorsystem. Vill du ha mer effekt så ska du satsa på ett trim chip.

/Eric.


7 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#5
Xoff skrev:
Jag hade liknande problem att laddet steg upp till normal (runt 1 bar på min) sedan hastigt sjönk till 0.5, det visade sig vara MV som va kass...

så det kan vara värt att kolla upp!

vad betyder MV?? om den är kass kan det va därför motorelektronik lampan lyser!! men det skumma är att den lyser ibland och ibland släcker den dig. /jonsson

4 824 Inlägg
19 juli 2008
#6
ett hett tips är att MV är magnetventil wink
Heter igentligen TCV-Turbo Controle Valve

Ja motorelektroniklampan kan lysa om den är kass.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 Inlägg
1 december 2009
#7
Hej Alla. Lite ny här men tänkte testa att söka lite info bland alla användare här.
Lyfter en gammal tråd lite för jag har liknande problem på min bil.
Det är så att jag får itne min bil att ladda mer än 0.55 bar sen så är det som att bilen klipper tändningen, den rycker och baktänder!
Har magnetventilen den funktionen att den känner trycket från turbon och kan sätta in något slags "övertrycksskydd"?
Har en en volvo t5 b5234t från 94:a.
MVH Nicklas

8 266 Inlägg
1 december 2009
#8
Ja, det finns ett laddtrycksstopp, men 0,55 är inte ens i närheten av vart det klipper. Om du inte gjort det så rädet dags att kolla över och byta allt i tänddelar och bränslefilter.


5 710 Inlägg
1 december 2009
#9
Tillläggas bör att det inte är magnetventilen som mäter trycket själv utan den är bara reglerdorn.
Trycket mäts av en givare på insuget (MAP-sensor)

Tilläggas bör 2, bild som Lind4hl  postade är generell men inte texten under bild då den är specifik till SAAB:s "T5" ventil.
Så som texten säger (blåstestet) kan man heller inte göra.......


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 Inlägg
9 juli 2017
#10
När magnetventilen är öppen och man blåser i anslutning C., ska det komma luft både till wastegate och R då? Jag tycker den ska vara tät mot wastegate då eller har jag fel?


Sök