3018
Sök

Felkod P1171 Volvo V70N 2.4T -01

1 253 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#1
Får felkod P1171 och bilen laddar inte över 0.4 trots steg 2 optimerad.  Har varit lite varannan dag att den laddat som den ska dvs 0.9 ca .   Till att en annan dag ladda 0.3-0.4  eller skifta under en körning.

Bytt är stift och spolar och även helt ny Magnetventil plus nya vakuumslangar . 

Vad finns mer o kolla.  Bilen tänder ingen motorlampa men koden ligger som Pending Fault

Blir tokig att den funkar fint ibland o laddar på som den ska
Senast redigerat av opeldrifter (8 juli 2017)

Lev livet nu innan det är för sent

3 198 Inlägg
8 juli 2017
#2
Tyder på att bilen går magert, troligtvis luftmassemätaren.

Jesper


1 253 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#3
Hmm okej.. nåt sätt man kan testa den på ?  Surt o köpa en ny o sen det inte hjälper smile Rengöra ingen ide?
Senast redigerat av opeldrifter (8 juli 2017)

Lev livet nu innan det är för sent

3 198 Inlägg
8 juli 2017
#4
Jo, du kan ju testa att rengöra den med elektronikspray, kan funka om du har tur. smile
Om du inte har en dator som du kan se livedata med så kan du prova att lokalisera signalkabeln till LMM, bör läsa typ 0.01 volt med motorn avstängd och tändning på, starta motorn och varva den.
Sen är det bara att kolla hur mycket spänningen ändras medans du varvar!

Kör du med öppet luftfilter förresten?


1 253 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#5
Jo kör med öppet hmm  gjort så i ca 100-150 mil

Men Lmm kan göra att den bara ger grundladd? Går den in i limphome läge då eller?
Senast redigerat av opeldrifter (8 juli 2017)

Lev livet nu innan det är för sent

3 198 Inlägg
8 juli 2017
#6
Givetvis, om datorn exempelvis tror att motorn får i sig 750mg/c och justerar soppan därefter till t.ex lambda 0.9, fast lambdasonden visar ett värde på 1.15 så blir den ledsen och drar ner laddet.
Felkoden du får anger att bilen går magert, dvs Long term fuel trim - upper limit.
På svenska så betyder det att datorn tar under en längre tid ett snitt av justeringar som görs på soppan, och det är förmodligen därför den inte tänder motorlampan.

Tror aldrig att jag ägt en Saab/haft kompisar som ägt Saabar med T7-system som inte har haft liknande problem som orsakats av en kass LMM. smile
Senast redigerat av Jesper328 (8 juli 2017)


1 253 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#7
Okej nej precis.   Man känner efter en växling att den håller tillbaka kraften.  Släckte felkoden förut o då ändrades gången på tomgången.   

Ja det verkar ju som en ledsen LMM...   se om man kan hitta en beg för de är väl testade de från skroten t.ex? 

Byta o sätta tillbaka original luftburken ist
Senast redigerat av opeldrifter (8 juli 2017)

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#8
Biltema hade LMM för 999 kr . Den borde väl funka ?

Lev livet nu innan det är för sent

3 198 Inlägg
9 juli 2017
#9
Mjo, den lär väl funka.
Har du tid att vänta 3-5 dagar på att få hem grejerna så kan jag rekommendera Autopartsmarket.

Länken blev åt helvete, skickar den i PM.

Där börjar den billigaste på 345kr, finns en Delphi för 800ish kronor.

Edit : Kolla även så att jag valde rätt motor etc om du bestämmer dig för att tjacka därifrån.
Senast redigerat av Jesper328 (9 juli 2017)


1 253 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#10
Okej vill bara vara säker på det är felet .  Har ingen multimeter o mäta med  hmm

Lev livet nu innan det är för sent


Sök