Volvo V70 R AWD -99 "klunkande" ljud

JockeAn
15 juli 2017 · 2 Inlägg

Tjenare!

Har ett lite jobbigt problem med min V70.. En laserblå V70 R AWD från 1999 som har gått omkring 24 000 mil.

När jag rattar fullt så kommer det ett väldigt missljud. Bästa sättet att beskriva det är att det kommer ett "klunk" varje gång hjulet snurrar ett varv. Det är värst åt höger men det låter aningen åt vänster också.

Inget är utbytt/eftermarknads när det kommer till stötdämpare och sådant.

Det varierar lite från dag till dag hur mycket det låter. Men det uppstår alltid vid fullt rattutslag.

I vintras hade jag inne bilen på service hos en lokal volvo-verkstad. Då fick jag en lista över fel dom hittade på bilen. Bland annat står de här felen: "Kränglänk höger fram glapp. Stödlager kardan slitet."
Så jag tog in bilen igen på samma ställa för att se vad som sa. Tyvärr så hade dom egentligen stängt när jag var där utan att skylta det. Men en var snäll nog att hoppa in i bilen och provköra ändå. Han trodde att det var kardan som gjorde missljuden, men dom att dom va tvungna att ta in bilen på analys för att vara helt säkra.

Jag är inte jättebra på det här området men kan det verkligen vara kardan som spökar när man rattar fullt, fast inte göra ett ljud vid normal körning? Jag är medveten om att fyrhjulsdriften är en svag punkt på dessa bilar.
Ska jag ta in bilen hos dem på analys eller ska jag åka runt och fråga mer ställen?

Utmarks-Loke
15 juli 2017 · 5 833 Inlägg

Det man först tänker på om det kommer missljud när man svänger åt ena hållet är ju drivknutarna

JockeAn
15 juli 2017 · 2 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det man först tänker på om det kommer missljud när man svänger åt ena hållet är ju drivknutarna

Det var precis vad en kompis sa när han fick höra det. Därför blev jag lite fundersam. Jag får nog ta och åka till någon annan verkstad och kolla också. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang