Missljud ifrån högerbakhjul Lexus IS 250

djungelman
27 juli 2017 · 5 Inlägg

Hejsan,

Har problem med ett missljud ifrån högerbakhjul. Det låter ungefär i takt med att hjulet snurrar. Har varit ner och kikat och tagit av däcket, konstaterade att ena glidpinnen hade kärvat fast ordentligt. Jag rengjorde och smorde med silikonfett så det gled som det skulle. Trodde att det ljudet skulle försvinna, men det har det tyvärr inte gjort, ska sägas att det blev bättre men inte helt bra. Kolven kärvar inte, skivan och klossarna bytta för ca 6 månader sedan.

Någon som har någon idé vad det kan vara som gör att det låter? Upplever att det blir värre när jag svänger, oavsett håll och att ljudet blir mer och mer påtagligt ju längre jag kör. När bilen stått några timmar så låter det i princip ingenting, men efter att den gått i 5-10 minuter så kommer ljudet igen.

Tacksam för svar.

Senast redigerat av djungelman (27 juli 2017)

panda666
27 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Kanske sten som har fastnat, eller skölden bakom skivan kanske måste dras bak lite, delen bakom skivan som e där för att skydda, fan vad heter den. Troligt att det är hjullager också eftersom du säger att det låter när du svänger också. skulle tro hjullager om inte det är nån sten eller nått som sitter o skramlar runt där.

Meaganeowner
27 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Eller bromskloss som är utsliten p g a kärvande glidpinne.

Det blir till att kolla igen.

Ingen garanti att det är BARA 6 månader sen de byttes.

Meaganeowner
27 juli 2017 · 2 250 Inlägg

En liten sten kan ha pressats in i klossens slitmaterial.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 juli 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang