4848
Sök

Tappat drivningen

138 Inlägg
28 juli 2017
Trådstartare
Tjena är så att jag bytte bärarmar på bil och av misstag råka dra ut drivaxeln som går till mellanaxeln... fick tillbaks den i spåren i axeln men när allt var klart så skulle jag prov köra bilen varav att jag hör hur det klonka till.

Nu till min fråga vad begick jag för misstag? Mellanaxeln o drivaxeln snurra men inte hjulet, såg även att damasken på yttre drivknuten var sprucken men tycker det är märkligt om den bara gick sönder hrlt plöstligt nu. Det gäller en v70n 01 och jag förmodar att jag är så illa tvungen ändå att byta den men för att jag inte ska förstöra den nya så vill jag vet om jag begick något misstag.
Och jag lossa aldrig bulten som gick till drivaxeln

8 267 Inlägg
29 juli 2017
Antagligen drog du isär drivknuten. Lossar man inte drivaxeln så har man ett väldigt begränsat utrymme att röra sig inom för att knuten ska klara sig. Framförallt om man drar fjäderbenet utåt från bilen är det väldigt lätt att dra isär knuten.

138 Inlägg
29 juli 2017
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Antagligen drog du isär drivknuten. Lossar man inte drivaxeln så har man ett väldigt begränsat utrymme att röra sig inom för att knuten ska klara sig. Framförallt om man drar fjäderbenet utåt från bilen är det väldigt lätt att dra isär knuten.

Jo men känns mer som det skulle va den inre som skulle gått sönder men den driver igenom den inre men inte den yttre

Sök