Höja eller sänka laddtrycket via wg, a4b5.

LocKtar Herr
2 augusti 2017 · 1 722 Inlägg

Har en a4b5 1.8t som det sitter ett dastek piggyback på. Bilen i fråga är mappad till
319hp vid 1.5 bar.

Har fått byta ut ett antal delar för att ens få den att funka. Nu fungerar bilen nästan till 100%. Jag fick byta wg klockan till min 18t turbo. Den jag köpte var tydligen inte helt rätt klocka så jag fick modda om fästet lite grann så stången rör sej rakt och fint. Den skulle ha ett förtryck på 1.2 bar tror jag.

Det som händer när jag kör att den peakar på 1.3 för att sedan gå ner till 1 bar.

Jag antar att om bilen är mappad till 1.5 bar så ska väl det vara maxtryck på varje växel?

Jag har ju både spänt och släppt på stången. Hur vet jag hur spänd den ska vara?

Den borde ju vara mappad vid en viss förspännning på wg. Och ändrar man på den förspännningen kommer väl n75 ventilen slå av trycket om det överskrider kurvan som den är mappad för.

Så då tänker man väl att jag nu borde släppa lite på wg'n så den inte slår ifrån. Har nämligen fått felkod på laddtryck överskriden.

Hur tänker ni om allt detta?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Janneutanb
2 augusti 2017 · 7 271 Inlägg

Beror på vilken typ av styrning sprutet har för wgn.
Vissa har bara ett inställt värde på hur mycket ventilen ska öppna medan vissa öppnar tills dom fått korrekt laddtryck.

LocKtar Herr
2 augusti 2017 · 1 722 Inlägg

Janneutanb skrev:
Beror på vilken typ av styrning sprutet har för wgn.
Vissa har bara ett inställt värde på hur mycket ventilen ska öppna medan vissa öppnar tills dom fått korrekt laddtryck.

Det har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att det är ett dastek piggyback som monterades för 9 år sen... så det är ju inte den nyaste teknologin.

Om vi säger såhär.

Om jag förspännner den precis så svagt att  jag får över stången på turbon. Sen successivt ökar spänningen tills jag får önskat laddtryck?  Är det en dum idé?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Janneutanb
2 augusti 2017 · 7 271 Inlägg

Koppla slangen direkt till wgn utan magnetventilen eller ryck kontakten så ser du vilket grundtryck du ligger på till att börja med.

LocKtar Herr
2 augusti 2017 · 1 722 Inlägg

Janneutanb skrev:
Koppla slangen direkt till wgn utan magnetventilen eller ryck kontakten så ser du vilket grundtryck du ligger på till att börja med.

Taget! Återkommer ikväll  (jobb nu)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang