6563
Sök

Kylare läcker vatten (in i motorn?) VW LT31

11 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
Igår fastnade gaspedalen i fullt läge så bilen varvade utav bara fan. Stoppade så fort jag kunde, men motorn hann att bli överhettad och det rök som fan främst från kylaren men även från oljelocket.

Lät motorn svalna helt och kollade sedan expansionstanken till kylaren och den var i stort sett tom. Fyllde på med vanligt vatten (hade ingen kylarvätska) men det rann rakt igenom och ut på gatan. Kände med handen under och det var nån läcka direkt från tanken, men hörde även att det rann in mot motorn.

Testade hur som helst att starta motorn och den gick utan problem - inga missljud, ingen rök från vare sig motorn eller avgasröret. Lät den gå runt några minuter och kollade oljan, helt okej. Pga läckan blev det dock bogsering hem och när den rullades upp på bogseringsbilen rann det ännu mer vatten från bilen ut på gatan.

Tyvärr bor jag i en liten håla och den enda bilmekanikern är på semester så behöver tyvärr vänta, men vad tror ni om läget?

Grejen är att jag lät motorn gå runt idag i ca 3-4 minuter och kollade sedan oljan och då var det olja på hela oljestickan, om än utspädd. Längst ner såg det ut som vanligt och oljan var inte grå eller vit. Motorn låter helt perfekt och bilen går att köra, så helt kört kan det ju inte vara.

Vad kan vara trasigt? Misstänker nån slang från expansionstanken och eventuellt topplockspackningen (som dock såg helt okej ut, om man nu kan se det). Vad har ni för tips/råd?

Tack!

5 936 Inlägg
3 augusti 2017
Låter som att kylaren har sprängts då du skriver att det rinner rätt ut på backen igen.

11 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Låter som att kylaren har sprängts då du skriver att det rinner rätt ut på backen igen.

Misstänker det också... tror dock att den var i dåligt skick innan då det varit strul med värmen i bilen etc.

Men tror du resten kan ha klarat sig med tanke på att motorn går fint osv?

5 936 Inlägg
4 augusti 2017
hejsvej skrev:
simlar skrev:

Misstänker det också... tror dock att den var i dåligt skick innan då det varit strul med värmen i bilen etc.

Om den går fint och låter frisk och du verkar inte ha någon vatten i oljan så kan motorn mycket väl ha klarat sig, dom är inte så extremt känsliga dessa gamla motorer.
Rekommenderar kompprov för säkerhetsskull.

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
simlar skrev:
hejsvej skrev:
simlar skrev:

Om den går fint och låter frisk och du verkar inte ha någon vatten i oljan så kan motorn mycket väl ha klarat sig, dom är inte så extremt känsliga dessa gamla motorer.

Det enda jag tänkte på var att när jag kört motorn idag i 4-5 minuter och kollade oljan var det olja flera decimeter upp på stickan. Som strängar med tunn olja som var där igen efter att jag torkat stickan och testat igen. Men det kan ju kommit in vatten i motorn på annat sätt än att topplockspackningen gått va? Den var ju inte vit heller.

5 936 Inlägg
4 augusti 2017
hejsvej skrev:
simlar skrev:
hejsvej skrev:

Det enda jag tänkte på var att när jag kört motorn idag i 4-5 minuter och kollade oljan var det olja flera decimeter upp på stickan. Som strängar med tunn olja som var där igen efter att jag torkat stickan och testat igen. Men det kan ju kommit in vatten i motorn på annat sätt än att topplockspackningen gått va? Den var ju inte vit heller.

Vatten kan komma in i motorn genom en spricka i en vattenkanal i antingen block eller topp, skevt block eller topp, defekt blockpackning, att motorn blivit dränkt genom att köra i för djupt vatten eller att man själv hällt vatten i motorn.
Efter motorn varit igång ska man vänta 10-15min innan oljenivån kontrolleras för att se korrekt nivå. Man tar då upp stickan, torkar av den, stoppar i stickan och drar upp den igen och först då får man korrekt avläsning.

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
simlar skrev:
hejsvej skrev:
simlar skrev:

Vatten kan komma in i motorn genom en spricka i en vattenkanal i antingen block eller topp, skevt block eller topp, defekt blockpackning, att motorn blivit dränkt genom att köra i för djupt vatten eller att man själv hällt vatten i motorn.
Efter motorn varit igång ska man vänta 10-15min innan oljenivån kontrolleras för att se korrekt nivå. Man tar då upp stickan, torkar av den, stoppar i stickan och drar upp den igen och först då får man korrekt avläsning.

Okej tack för infon. Tror du utifrån min beskrivning att det endast skulle kunna röra sig om ett sprucket expansionskärl alternativt slangar som gått?

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
En sak till, kan det vara okej att köra den låt säga 1km, om jag stannar den emellanåt när jag ser att motorn håller på att bli varm? Den står illa till och jag skulle vilja kolla den hemma.

5 936 Inlägg
4 augusti 2017
Mest troligt bara kylare/slang/expansionskärl som gett upp på din beskrivning på symptomen.

Eftersom det förmodligen är väldigt lite kylarvätska/vatten i motorn så är det inte säkert vattentempmätaren visar någon temperatur.
Men kör du någon minut och sen stannar och låter den kallna så kan det säkert gå, skulle dock rekommendera att du hittar någon som kan bogsera dig istället för att inte riskera att rasa motorn.

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Mest troligt bara kylare/slang/expansionskärl som gett upp på din beskrivning på symptomen.

Eftersom det förmodligen är väldigt lite kylarvätska/vatten i motorn så är det inte säkert vattentempmätaren visar någon temperatur.
Men kör du någon minut och sen stannar och låter den kallna så kan det säkert gå, skulle dock rekommendera att du hittar någon som kan bogsera dig istället för att inte riskera att rasa motorn.

Okej, ja då ska jag låta bogseras... onödigt att riskera.

Vad tror du om att köra in en vattenslang i kylaren med konstant flöde vatten och sen starta så man får full cirkulation för att kolla efter läcka och vit rök?

Evildan
4 augusti 2017
Du kan inte se om topplockspackningen är trasig genom att titta utifrån.
Be gärna en skribent som använder uttrycket blockpackning att redogöra vilken packning denna menar för det finns mängder av packningar som sluter mot ett motorblock. :-|
Det finns däremot bara en packning som heter topplockspackning eller cylinderhuvudpackning och det är den som tätar emellan motorblock och cylinderhuvudet/topplocket.

Har du plockat bort tändstiften?
Där kan du på färgen avgöra om det kommer in vatten i någon cylinder.

En vanlig trädgårdsslang är ett utmärkt vis att söka efter läckan med. Spola försiktigt så blir det lättare att lokalisera läckaget när det börjar droppa.

Trist när sådant här händer och jag hoppas du löser problemet.

Angående köra utan kylarvätska så skulle jag undvika det då vissa komponenter blir väldigt snabba fort utan kylning samt att vattenpumpen behöver vätska för att inte gå sönder.

Vidare felsökning underlättar betydligt om du skriver årsmodell på din LT31 samt vilken motor du har i den.
LT31 tillverkades sedan sisådär 1975 med en mängd olika motorer både 4 och 6 cylindriga med bensin eller diesel som bränsle.
Senast redigerat av Evildan (4 augusti 2017)

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
Du kan inte se om topplockspackningen är trasig genom att titta utifrån.
Be gärna en skribent som använder uttrycket blockpackning att redogöra vilken packning denna menar för det finns mängder av packningar som sluter mot ett motorblock. :-|
Det finns däremot bara en packning som heter topplockspackning eller cylinderhuvudpackning och det är den som tätar emellan motorblock och cylinderhuvudet/topplocket.

Har du plockat bort tändstiften?
Där kan du på färgen avgöra om det kommer in vatten i någon cylinder.

En vanlig trädgårdsslang är ett utmärkt vis att söka efter läckan med. Spola försiktigt så blir det lättare att lokalisera läckaget när det börjar droppa.

Trist när sådant här händer och jag hoppas du löser problemet.

Angående köra utan kylarvätska så skulle jag undvika det då vissa komponenter blir väldigt snabba fort utan kylning samt att vattenpumpen behöver vätska för att inte gå sönder.

Vidare felsökning underlättar betydligt om du skriver årsmodell på din LT31 samt vilken motor du har i den.
LT31 tillverkades sedan sisådär 1975 med en mängd olika motorer både 4 och 6 cylindriga med bensin eller diesel som bränsle.

Tack för svar.

Det är en LT31 1985, 2.4 liter 6-cylindrig bensinare.

Det är bensinaren, som tur är.

Vi lyckades faktiskt hitta läckan, vilket var en slang från expansionskärlet ut till sidan av motorn (nära fördelarlocket). Jag har fixat en bild på en liknande motor som visar en pil på slangen och var den stora sprickan fanns: http://imgur.com/a/3QM39. Detta åtgärdades och efter att ha fyllt i 4-5 liter vatten i expansionskärlet slutade det "läcka".

Hur som helst körde jag igång motorn men det jag reagerade på är att det droppar en del vatten och kom en del ånga från avgasröret. Likaså kom lite vit rök från oljetråget men det kan mycket väl röra sig om olja som vi råkade spilla på motorn.

Vad tror du om läget?

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
Uppdatering!

Verkar som att jag klarat mig billigt undan, otroligt nog. Fixade läckan i slangen och körde motorn i 15-20 minuter. Först kom vatten från avgaserna och lite vit rök, liksom vit rök från oljetråget. Men efter 10 min slutade vatten komma och rök försvann. Temperaturen lade sig normalt, motorn går fint.

Kan det bara varit det?

Dock kollade jag nu i expansionskärlet och det är en oljefärgad hinna där i. Behöver det vara illa? Oljan på stickan ser fin ut likaså insidan av locket. Ingen vit rök som sagt eller nåt sånt.

OBS! Det rör sig om lite olja på ytan bara, alltså inga mängder.
Senast redigerat av hejsvej (4 augusti 2017)

Evildan
4 augusti 2017
hejsvej skrev:
Uppdatering!

Verkar som att jag klarat mig billigt undan, otroligt nog. Fixade läckan i slangen och körde motorn i 15-20 minuter. Först kom vatten från avgaserna och lite vit rök, liksom vit rök från oljetråget. Men efter 10 min slutade vatten komma och rök försvann. Temperaturen lade sig normalt, motorn går fint.

Kan det bara varit det?

Dock kollade jag nu i expansionskärlet och det är en oljefärgad hinna där i. Behöver det vara illa? Oljan på stickan ser fin ut likaså insidan av locket. Ingen vit rök som sagt eller nåt sånt.

Du har nog haft en jkl tur för dom långa topparna slår sig väldigt gärna om dom blir överhettade.
Prova att spola ur systemet någon gång till och kör 3-4 mil för att säkerställa att det inte går åt vätska eller att något annat skumt inträffar.
Häll sedan i riktig kylarvätska och trivs med din härliga LT. Ha lite extra koll på nivåerna är mitt råd.

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
hejsvej skrev:
Uppdatering!

Kan det bara varit det?

Du har nog haft en jkl tur för dom långa topparna slår sig väldigt gärna om dom blir överhettade.
Prova att spola ur systemet någon gång till och kör 3-4 mil för att säkerställa att det inte går åt vätska eller att något annat skumt inträffar.
Häll sedan i riktig kylarvätska och trivs med din härliga LT. Ha lite extra koll på nivåerna är mitt råd.

Vi får hoppas på det. Körde nån mil nu och höll koll på tempmätaren. Den brukar ligga mitt på 65% och nu låg den på strax över 70%. Stannade och kollade motorn och märkte att expansionskärlet var väldigt varm och när jag öppnade locket kom det lite vit rök ur det. Är detta normalt eller vad kan vara fel?

6 647 Inlägg
4 augusti 2017
Hej!
Har du en oljehinna i expansionskärlet är det en indikation på att topplockspackningen är trasig.

Vettemannen
4 augusti 2017
hejsvej skrev:
Evildan skrev:
hejsvej skrev:
Uppdatering!

Kan det bara varit det?

Vi får hoppas på det. Körde nån mil nu och höll koll på tempmätaren. Den brukar ligga mitt på 65% och nu låg den på strax över 70%. Stannade och kollade motorn och märkte att expansionskärlet var väldigt varm och när jag öppnade locket kom det lite vit rök ur det. Är detta normalt eller vad kan vara fel?

Ska verkligen expansionskärlet bli varmt om det inte är nåt fel?

/Benny

11 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Har du en oljehinna i expansionskärlet är det en indikation på att topplockspackningen är trasig.

Japp, börjar misstänka att så är fallet. Tror skiten har varit på gång ett tag då värmen plötsligt slutade funka i kupén för inte så länge sedan också... Nu märkte jag dessutom att det kom vit rök ur avgaserna sad Dock ser oljan lustigt nog fortfarande okej ut.
Senast redigerat av hejsvej (4 augusti 2017)

Sök