3 augusti 2017
Trådstartare
Igår fastnade gaspedalen i fullt läge så bilen varvade utav bara fan. Stoppade så fort jag kunde, men motorn hann att bli överhettad och det rök som fan främst från kylaren men även från oljelocket.
Lät motorn svalna helt och kollade sedan expansionstanken till kylaren och den var i stort sett tom. Fyllde på med vanligt vatten (hade ingen kylarvätska) men det rann rakt igenom och ut på gatan. Kände med handen under och det var nån läcka direkt från tanken, men hörde även att det rann in mot motorn.
Testade hur som helst att starta motorn och den gick utan problem - inga missljud, ingen rök från vare sig motorn eller avgasröret. Lät den gå runt några minuter och kollade oljan, helt okej. Pga läckan blev det dock bogsering hem och när den rullades upp på bogseringsbilen rann det ännu mer vatten från bilen ut på gatan.
Tyvärr bor jag i en liten håla och den enda bilmekanikern är på semester så behöver tyvärr vänta, men vad tror ni om läget?
Grejen är att jag lät motorn gå runt idag i ca 3-4 minuter och kollade sedan oljan och då var det olja på hela oljestickan, om än utspädd. Längst ner såg det ut som vanligt och oljan var inte grå eller vit. Motorn låter helt perfekt och bilen går att köra, så helt kört kan det ju inte vara.
Vad kan vara trasigt? Misstänker nån slang från expansionstanken och eventuellt topplockspackningen (som dock såg helt okej ut, om man nu kan se det). Vad har ni för tips/råd?
Tack!