Kolvdel i oljetråget,chevy 350

smen68
11 augusti 2017 · 10 Inlägg

Hej,jag ska byta oljetrågspackning  på en Chevy SB,när jag plockade ner tråget hittade jag en del av en kolvsida som brutits av ca 2X2 cm stor,det är från den delen av kolvsidan som är längst för att stabilisera kolven så att den inte vickar i loppet.   
Delen har troligtvis legat där i åratal utan att någonting har slamrat eller gått fel.Detta skulle kanske inte fungerat på en annan högvarvig motor men en gammal V8 som varvas max 5000 verkar hålla bra.
Någon som har några synpunkter,vågar man köra vidare eller ska man riva ner hela skiten.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2017 · 14 056 Inlägg

smen68 skrev:
Hej,jag ska byta oljetrågspackning  på en Chevy SB,när jag plockade ner tråget hittade jag en del av en kolvsida som brutits av ca 2X2 cm stor,det är från den delen av kolvsidan som är längst för att stabilisera kolven så att den inte vickar i loppet.   
Delen har troligtvis legat där i åratal utan att någonting har slamrat eller gått fel.Detta skulle kanske inte fungerat på en annan högvarvig motor men en gammal V8 som varvas max 5000 verkar hålla bra.
Någon som har några synpunkter,vågar man köra vidare eller ska man riva ner hela skiten.

Hur länge har du kört runt med den bilen? Den skadan kan ju ha hänt både före och efter din tid med bilen. Vad som kan hända har jag däremot ingen uppfattning om tyvärr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
11 augusti 2017 ·

smen68 skrev:
Hej,jag ska byta oljetrågspackning  på en Chevy SB,när jag plockade ner tråget hittade jag en del av en kolvsida som brutits av ca 2X2 cm stor,det är från den delen av kolvsidan som är längst för att stabilisera kolven så att den inte vickar i loppet.   
Delen har troligtvis legat där i åratal utan att någonting har slamrat eller gått fel.Detta skulle kanske inte fungerat på en annan högvarvig motor men en gammal V8 som varvas max 5000 verkar hålla bra.
Någon som har några synpunkter,vågar man köra vidare eller ska man riva ner hela skiten.

Varför tror du att den har legat där i åratal?

Jag hade om jag var rädd om motorn och inte hade möjlighet att "bara kasta i en ny botten" lyst upp i cylindrarna för att se vilken kolv som var trasig och hur loppet ser ut.
Ser det bra ut hade jag troligtvis chansat och låtit motorn knalla på säsongen ut och rivit den i vinter för kolvbyte.

smen68
12 augusti 2017 · 10 Inlägg

Hej,ja det känns vettigt att kolla det som går utan att riva nu och gå igenom motorn till vintern.
Jag vet ju inte hur länge biten har legat i sumpen men jag har inte märkt något de tre åren jag haft bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang