4784
Sök

HJÄLP ! BMW 740Ia

1 Inlägg
14 augusti 2017
Trådstartare
Hjälp !
Jag har en BMW 740 IA 1995 ( E38 ) och får inte igång Bettan. Jag glömde tändningen på över natten , där av ett tomt batteri på morgonen. Har laddat upp batteriet samt försökt starta med kablar men hon går inte igång, helt tyst. Elen kommer till instrumentbrädan , belysningen samt alla andra ställen , men när man vrider på startnyckeln så är hon alldeles tyst. Kan någon ställa diagnos ? Jag befinner mig på Åland och behöver komma till Sverige snarast, och köpa reservdelarna till felet.

Tack för hjälpen i förväg.
Senast redigerat av pekka1955 (14 augusti 2017)

6 647 Inlägg
14 augusti 2017
Hej!
Om ingenting händer när du vrider om tändningsnyckeln så kan det vara fel på tändningslåset.
Om det är fel på tändningslåset så går det ändå att springa igång bilen men du måste vrida om tändningsnycken samtidigt som du antingen springer igång den eller ber någon/några skjuta på..

Evildan
14 augusti 2017
jaka54 skrev:
Hej!
Om ingenting händer när du vrider om tändningsnyckeln så kan det vara fel på tändningslåset.
Om det är fel på tändningslåset så går det ändå att springa igång bilen men du måste vrida om tändningsnycken samtidigt som du antingen springer igång den eller ber någon/några skjuta på..

Hur fort måste den som skjuter på springa för att convertern ska börja dra runt motorn?

Jag tror att det är något som brunnit då tändningen stått på och gett matning genom reläer och givare i flera timmar.

Forummoderator
18 410 Inlägg
14 augusti 2017
om ovan skribent inlägger så är det nog så. Man kan kortsluta startmotorn för att tvinga den att gå och på så sätt få liv i bilen. Fast åttan är ju stor så det kan vara svåråtkomligt.

Evildan
14 augusti 2017
jaka54 skrev:
Hej!
Tog för givet att det var en manuell...

Förstod det, jag bara jävlas lite.
"a" i modellbetäckningen när det kommer till BM Trouble You står för att det är tomatlåda.

Det anges å andra sidan på någon sida i äldre användarmanualer till det tyska "första märket" att det går att bogsera igång sin automatlådeförsedda W123 om dragande fordon orkar tangera svensk bashastighet med 1650kg hängandes efter i en kolpråmstross.

2 368 Inlägg
15 augusti 2017
Gör såhär, stäng alla dörrar och luckor, lås den via fjärren, vänta 10sekunder, lås upp öppna dörren hoppa in och starta, funkar inte det så lossa batteriets minuspol och försök igen, detta gör man ifall startspärren blivit förvirrad

7 869 Inlägg
15 augusti 2017
Finns en strömställare på automatväxellådor som har till uppgift att medföra att startmotorn engageras endast då växelväjlaren befinner sig i "N" eller "P".
Placerad på växellådan och synlig/åtkomlig underifrån.
Har flera kablar.
Prova att dra av och på varje kabel var för sig.
Kan ha bildats oxid mellan stift och kabelsko.
En chansning, som jag själv har tagit, med önskvärt resultat.

Kan även vara ovan nämnda strömställare som "sagt upp sig".
Finns då möjlighet att "bygla" över kontaktstiften, vilket avrådes från på det bestämdaste på grund av olycksrisken.

Evildan
15 augusti 2017
torsen skrev:
Finns en strömställare på automatväxellådor som har till uppgift att medföra att startmotorn engageras endast då växelväjlaren befinner sig i "N" eller "P".
Har flera kablar.

Finns då möjlighet att "bygla" över kontaktstiften, vilket avrådes från på det bestämdaste på grund av olycksrisken.

Been there done that!
En milt skenande Valiant -67 är en spännande syn.

7 869 Inlägg
15 augusti 2017
Evildan skrev:
torsen skrev:
Har flera kablar.

Been there done that!

Möjligtvis inte på ANA-verkstaden i Nyköping?
Var inte där just då men har hört talas om MOPAR-bilen som backade ut genom verkstaden och in i kundbilar på gården.
Därför min varning!

Evildan
15 augusti 2017
torsen skrev:
Evildan skrev:
torsen skrev:
Har flera kablar.

Been there done that!

Möjligtvis inte på ANA-verkstaden i Nyköping?
Var inte där just då men har hört talas om MOPAR-bilen som backade ut genom verkstaden och in i kundbilar på gården.
Därför min varning!

Ja den ja, men nej den här var på rymmen ute i Lid och var 27 år gammal och pillad och petad påvav en mängd olika hemuler när det inträffade.

Sök