7221
Sök

Vad gör knappen? MB W168 diesel.

Forummoderator
18 358 Inlägg
26 augusti 2017
Trådstartare
Jag blir knäpp snart. Vad gör denna knapp? Den lyser när bilen går om man trycker på den. Men avstängd bil så gör den det inte. Trodde på Restvärmare men ingen fläkt eller cirkulationspump går.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-846feda3f093bd0fb2b3ed79b96ba5b9.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 380 Inlägg
26 augusti 2017
Uppvärmd framruta?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 919 Inlägg
26 augusti 2017
Du har möjligtvis inte en instruktionsbok till bilen? Bör stå där i wink

Det är ju inte bakrutedefroster iaf då den knappen sitter under den du ringat in.
Med tanke på hur symbolen ser ut och att den sitter ihop med värmereglagen så skulle jag gissa på manuellt aktiverad elektrisk kupévärmare (så kallad "brödrost").

Forummoderator
18 358 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Du har möjligtvis inte en instruktionsbok till bilen? Bör stå där i wink

Det är ju inte bakrutedefroster iaf då den knappen sitter under den du ringat in.
Med tanke på hur symbolen ser ut och att den sitter ihop med värmereglagen så skulle jag gissa på manuellt aktiverad elektrisk kupévärmare (så kallad "brödrost").

Familjen jag köpte bilen av hade inhandlat den i Schweiz och min franska suger.
Ska iväg snart och ska se om det kan vara en brödrost, bra förslag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 augusti 2017
Det kan vara så att den knappen aktiverar fläkt/leder luft till något utblås riktad mot bakrutan till skillnad mot den "traditionella" knappen som aktiverar värmeslingorna i bakrutan.
Det är min gissning.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Evildan
27 augusti 2017
Extravärmare.

Forummoderator
18 358 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
Extravärmare.

Får undersöka saken mer men helt klart någon form av värme. När jag körde iväg förut så tog det bara knappt 100 meter innan värmen blåste på rejält. Kan omöjligen komma från maskin!

* Voff voff *
11 086 Inlägg
27 augusti 2017
opel_vectra_gts skrev:
Uppvärmd framruta?

Troligtvis inte. I den (vaga) standard som finns betyder fyrkantig ruta bakruta. Framruta visas som på t.ex. defrosterreglaget ovanför. smile

Dock inte säkert att symbolen här ens betyder bakruta, men det är än mer osannolikt att den betyder framruta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 281 Inlägg
27 augusti 2017
Spegelvärme?

6 256 Inlägg
27 augusti 2017
Värme i spolarvätskebehållaren?

Forummoderator
18 358 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
Ringde tidigare ägaren. Han visste inte vad den gör men tydligen går backspegelvärmare på bakrutedefroster.

Han tipsade dock om en annan knapp som är ensamt placerad bakom fönsterhissarna. Den vet jag numera funktionen på...

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/406256/406256-3832468.jpg

6 256 Inlägg
27 augusti 2017
Hybrid_ skrev:
Han tipsade dock om en annan knapp som är ensamt placerad bakom fönsterhissarna. Den vet jag numera funktionen på...

Den är väl till webasto/dieselvärmaren?

Forummoderator
18 358 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Hybrid_ skrev:

Den är väl till webasto/dieselvärmaren?

Korrekt! Den ska stå i läge "på" och lampan i knappen ska lysa för att värmaren ska vara avstängd. Inte konstigt att värme kom fort i bilen imorse. Jag stängde givetvis av den då en röd lampa lös... Den är utmärkt men drar en hel del diesel konstaterade tidigare ägare. han glömde informera mig om att bilen har en fungerande dieselvärmare... Inte mig emot.

Tyckte dock det var märkligt att bilfan slickat i sig 1/4 tank på bara 28 mil. Där kom förklaringen.

Knappen jag frågade om är mycket riktigt restvärme men den startar inte om maskin inte är driftsvarm. Lär inte frysa i vinter. Motor och Kupévärmare finns med. Tidigare ägare har bestämt sig för att inte frysa...

Sök