2472
Sök

BMW 318 2001 startar inte.

6 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
Hej.

Jag köpte på mig en BMW 318 2001 från en kompis som hade låtit den stå sen i sommaras.

Den funkad när han ställde bort den men när han skulle provstarta den när jag skulle hämta bilen så startade bara bilen och gick i några sekunder sen dog den.

Jag har läst av felkoderna med autocom och fick en för en kamaxelgivare som jag har bytt.

Den slår fina gnistor
Problemet är att bilen inte får någon soppa.

Slår jag på tändningen så går inte bränslepumpen.
Jag har dels sätt 12v direkt på pumpen och den funkar fint.
Provat byta bränslerelä ingen skillnad.
Provade koppla förbi relät med en kabel och då går pumpen.
Jag provade även köra bränslepumpen manuellt med autocom och då får jag upp 4 bar när jag mäter i fuelrailen, provade då starta igen men tänder inte ens.

Gissar att spridarna inte öppnar.

Så något får bilen att inte starta igång pumpen eller öppna spridarna.

Startspärren skulle man väl tro? Men den slår ju gnisor och jag får Inga felkoder för ews när jag felsöker. Alla ews felsökningar visar OK

Jag har även provat byta dme relät och provat ta lös dmen för att kolla om det kommit in kondens där men den verkade torr.

Börjar bli j-vligt trött på bilen så all hjälp uppskattas!

5 804 Inlägg
23 mars 2016
En dum fråga, men har du kollat säkringen till pumpen?

Sitter i handsfacket på E46 om jag inte minns fel.

Frågar eftersom du inte skrivit det i ditt inlägg och för att jag har märkt att många har en tendens att missa det (även jag själv har glömt bort att kolla säkringar ibland).

Edit:
Men det är klart, bilen startar inte fastän du tvingar igång pumpen, men spridarna kanske inte öppnar om ECUn inte får signal från bränslerelät/relästyrningen?
Vet faktiskt inte hur bränslesystemet är uppbyggt, låter då helt klart bränslerelaterat.

Har bilen stått länge kan det ju vara vatten i bränslet, vatten lägger sig på botten och du får då inte in något antändbart i cylindrarna.
Bränslet motorn isf startade till på var förmodligen det lilla som var kvar i ledningarna/spridarna.
Senast redigerat av simlar (23 mars 2016)

6 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
Japp har kollat säkringarna, dels där och dom som sitter i e-boxen i motor utrymmet .
Fyllde även i 20 liter ny bensin

5 804 Inlägg
23 mars 2016
SillyBear skrev:
Japp har kollat säkringarna, dels där och dom som sitter i e-boxen i motor utrymmet .
Fyllde även i 20 liter ny bensin

Hmm ja lät ju konstigt.

Blir tändstiften blöta då eller är dom torra?

Provat om du får gnista med ca 1cm (10mm) gnistgap? Detta för att simulera mängden luft gnistan måste passera genom under kompression för att utesluta dålig gnista (är dock ovanligt fel, men det händer).
Använd ett annat tändstift än dom du har på bilen, inte bra för stiftet att sätta så stort gnistgap och sedan justera tillbaka det, detta test är enbart för att testa så spolarna ger tillräckligt med effekt.
Senast redigerat av simlar (23 mars 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 mars 2016
Bränsledelen kollar man med startgas..
Lite ot..
Gräsklipparen är helt omöjlig att få igång på våren efter att ha fått vila sig hela vintern..
Men när den får smaka på lite startgas så hoppar den igång..
Vad det nu kan bero på..
Eter använde man ju förr för att bedöva folk inom vården men den gör underverk t o m på gamla bilar..lol
Senast redigerat av tommen1 (24 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
Provat det, tänder inte ens till

96 Inlägg
4 september 2017
Tjenare. vet att jag är över ett år sent till festen så att säga men hitta du felet?

-Fuck cancer-

Sök