2403
Sök

Motorn spikar under 2000rpm vw 1,8l 90hk

587 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
Min motor spikar under 2000rpm men inte över. jag har kollat på kablar samt tändstift men kan inte hitta eller se nå  fel.
När man gasar så blir den helt orkes lös tills den kommer över 2000rpm då vaknar den till live men håller man jämn gas så går den bra.
Ligger man på 5:an i 60km/h(1800rpm) å det kommer en uppförs backe å man gasar för att hålla 60 så spikar den så måste man växla ner till 4:an(2100rpm) för att den inte ska börja spika.
Det gäller en VW 1,8l 90hk med motor kod ABS
Är det nån som vet nåt eller uppleft samma problem

5 804 Inlägg
4 september 2017
En gammal 8-ventilare alltså?

Tvivlar på att den spikar utan tycker symptomen låter mer som att kamremmen eventuellt kuggat en kugg eller något problem med bränslet t.ex trasig lambdasond.

6 688 Inlägg
4 september 2017
komp test är bra

De/Dem

4 198 Inlägg
4 september 2017
Fördelalock och rotor ? är det någonsin bytt sedan bilen var ny ?  har varit med om att motorn hackat vid låga varv med fullgas  (renault 5TL-84)  som gick jämnare med nytt Lock och Rotor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

587 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
Så hur kan man kolla om kamremen har kuggat över då??  Borde inte ventlerna slå i kolven då?? 
Nä jag tror inte att vare sig lock eller kablar ä bytta sen ny bil.

5 804 Inlägg
4 september 2017
Dawnofhonda skrev:
Så hur kan man kolla om kamremen har kuggat över då??  Borde inte ventlerna slå i kolven då?? 
Nä jag tror inte att vare sig lock eller kablar ä bytta sen ny bil.

Du tar loss kamremskåpan och vrider veven till nolläge, då ska markeringen på kamdrevet stämma med sin markering, sen ska även rotorn i fördelaren peka mot 1ans tändkabel/markeringen i fördelaren.
Samma procedur som inför ett kamremsbyte så har du en Haynes-bok elr annan reparationshandbok till bilen så har du guide där i.

Dessa gamla 8V-motorer är såkallade "non-interference", dvs även om kamremmen går av slår inte ventilerna i kolvarna.
Även på interference motorer klarar sig ventilerna om remmen bara står en kugg fel men motorn går då dåligt.

Rekommenderar då starkt att även kontrollera skick/byta ut rotor, fördelarlock och tändkablar om dom är så pass gamla.
Kontrollera även så tändningen är korrekt justerad, ska vara 6° förtändning på tomgång om jag inte minns fel.

587 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
Tack för hjälpen nu vet jag mer vad jag ska kolla å göra.

4 198 Inlägg
5 september 2017
Vanligt fel på dessa tändfkablar är överslag i tändhatt, symtomen är att den går på 3-4 cylindrar kall/knackande ljud kall

4 198 Inlägg
5 september 2017
Man kan felsöka genom att skala bort plåthöljet på tändhattarna

Sök