4 september 2017
Trådstartare
Hej! Jakten efter förstabil är igång igen efter att jag valt att sälja min 945 turbo som var tänkt som förstabil. Jag kan börja att berätta att jag någon gång i livet har drömmen om att köpa en S212 350cdi. Men jag är 17 år än sålänge och det får bli någon gång då jag har säker inkomst och bostad . Frågan är då hur jag ska gå till väga när det gäller förstabil?
Jag har jobbat på bra i några år nu samt att jag har en a-traktor som är värd en helt okej slant så småningom ska säljas. Min sammanlagda sparbössa lär ligga på ca 100k inkl a-traktorn. Min inkomst varje år ligger på 25k ungefär. Vi säger i detta exemplet att jag börjar mitt första riktiga jobb vid 20 års ålder. Uppskattad lön på drygt 20k kan vi säga.
Mercedes och dieselsexa hade inte varit fel. Det svåra för mig är om jag ska lägga en bra slant på t.ex en w211 320cdi/280cdi eller om man ska införskaffa en 124a eller 210a? Nackdelen där är väl att 124an är gammal och att 210an är lite allmänt lojj. BMWs e39 modell är heller inte uteslutet. Men en bmw är ju ingen merca... Jag ser helst att jag köper en bil med minst en femma i. Helst sex-cylingdrig. Det jag tänker på mycket är skatt och försäkring för bilen jag skaffar. Dieslarna kostar ju en del och om man skulle skaffat en 211a med den "låga" skatten ökar ju inköpspriset. Sen tillkommer ju fälgar mm.. Om man istället skulle kika på bensinare så finns det ju inte jättemånga 320/350 i den lägre prislappen än vad jag sett. Alternativet är ju 240in
Hade hemskt gärna tagit del av era ideer när det gäller val av förstabil i min position. Bor på landet så att här är ju bakhjulsdrift ganska viktigt. Manuell kan jag väl i princip utesluta om jag blir med mercedes. De jag skrivit är ganska luddigt men hoppas ni kan förstå något i alla fall. Vore tacksam om någon svarar!
Hälsningar vilsen 17åring
Senast redigerat av MrGoransson (4 september 2017)