Köpråd, Vilken bil ska jag köpa?

Madox Den GROVE!

125 23

2017-09-09 07:29

Du har ju VW Touran också.

M@doX
Lexus GS300 (1996)
1165 2

2017-09-09 11:07

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Alla KIA jag åkt i låter mer än min 28 år gamla Audi 100.
Likadant med Hundai! Låter (vägljud) mer än min gamla Audi.

Rekommenderar att du provkör nya Kia Optima plug-in. Så kan din antika och rent av trafikfarliga AUDI skickas till skroten där den hör hemma.

(Jaja, lite elak men seriöst...)

Det är nog mer plåt i en 100 är en liten Kia om det smäller

Renault 5 TXE 1,7 "Pundarkälken" (1990)

Evildan Herr

12476 1

2017-09-09 11:19

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!

Rekommenderar att du provkör nya Kia Optima plug-in. Så kan din antika och rent av trafikfarliga AUDI skickas till skroten där den hör hemma.

Hahaha jovisst måste en AUDI 100 från förra millenniumet vara krocksäkrare än en 2017 KIA Optima!

P80, projektet som ruinerade och gjorde Volvo PV konkursmässigt.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

9836

2017-09-09 11:20

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!

Eh? Jaha? Antar att du är ironisk?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

caromania Forummoderator

6189 2

2017-09-09 11:25

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!

En Kia Optima väger 500kg mer än en Audi 100. Den är iofs 5cm kortare men emellertid 4cm bredare. Att det sedan även skiljer mer än 30 år i utveckling av krocksäkerhet gör ju inte direkt att kampen blir mycket jämnare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Austin 7 "Special" (1936)
Austin 7 "Ruby" (1936)
1165 2

2017-09-09 11:34

Jag skrev en "liten"  Kia

Renault 5 TXE 1,7 "Pundarkälken" (1990)

Evildan Herr

12476 1

2017-09-09 12:52

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:

Här vill inte jag sitta.
https://youtu.be/ja5Me_CaJjA

Jag sitter hellre här.
https://youtu.be/U3Rq_sCLMew

P80, projektet som ruinerade och gjorde Volvo PV konkursmässigt.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

9836

2017-09-09 13:20

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Här vill inte jag sitta.
https://youtu.be/ja5Me_CaJjA

Jag sitter hellre här.
https://youtu.be/U3Rq_sCLMew

Givetvis hade en Kia Rio slaktat en Audi 100 vid en offset-krock. I Kian hade folket i bilen blivit irriterade och kanske en smula stela i nacken. I Audin hade samma sällskap fått en gratis resa till begravningsbyrån. Inte för det hör till tråden men rätt ska vara rätt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
292

2017-09-10 22:18

Madox skrev:

Har haft en VW Touran 2014 TSI 1.4 som vi körde 9.000 problemfria mil, trots att det var den modellen som fick mycket kritik för bl.a kamkedjeras . Fyllde iofs på olja mellan service (3.000 mil standard) på vår. Vet inte om det gjorde nån skillnad. Trevlig bil med bra utrymmen tyckte vi. Gissar att man kan ha tur med vissa märken/modeller/motorer som fått dålig kritik och dessvärre även otur men märken/modeller/motorer som fått bra kritik. Kanske lite av en chansning (som diskuterades i annan tråd) . En avgörande faktor är kanske hur märkeskoncernen/verkstäderna/servicen hanterar krånglande bilar. Kanske en fråga om vilja att becara ett gott rykte .

Tittade även på Mazda5 och Opel Zafira innan jag köpte Touranen och båda fanns ju som 7 sits men tror inte någon av dem nytillverkas numera.

Senast redigerat av KenthIJ (2017-09-10 22:19)

opel_vectra_gts Turbo-Diesel

1876 26

2017-09-10 22:26

KenthIJ skrev:

Madox skrev:

Har haft en VW Touran 2014 TSI 1.4 som vi körde 9.000 problemfria mil, trots att det var den modellen som fick mycket kritik för bl.a kamkedjeras . Fyllde iofs på olja mellan service (3.000 mil standard) på vår. Vet inte om det gjorde nån skillnad. Trevlig bil med bra utrymmen tyckte vi. Gissar att man kan ha tur med vissa märken/modeller/motorer som fått dålig kritik och dessvärre även otur men märken/modeller/motorer som fått bra kritik. Kanske lite av en chansning (som diskuterades i annan tråd) . En avgörande faktor är kanske hur märkeskoncernen/verkstäderna/servicen hanterar krånglande bilar. Kanske en fråga om vilja att becara ett gott rykte .

Tittade även på Mazda5 och Opel Zafira innan jag köpte Touranen och båda fanns ju som 7 sits men tror inte någon av dem nytillverkas numera.

Zafira tillverkas än, faktiskt ganska snygga nu

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
292

2017-09-13 17:09

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:

Madox skrev:

Zafira tillverkas än, faktiskt ganska snygga nu

Fanns (kanske fortfarande tillverkas den med ) en gas variant. hette den CNG? av Zafira.

Är det lika mycket problem med dem som med t.ex VW Touran gasvarianten?

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon