4190
Sök

Golf 5 1.6 fsi startar inte

1 186 Inlägg
14 september 2017
Trådstartare
Hej
Jag håller på att hjälpa en kompis med hans bil, en golf 1.6 fsi -04. Han bytte multirem och tändstift igår och efter det vägrar bilen att starta. Vi prövade att sätta i  dom gamla stiften igen men ingen skillnad. Bensin kommer fram för stiften blir blöta men den tänder varken på det eller startgas.
Vi har prövat att sätta dit startkablar, att koppla ur batteriet en stund och vi har kollat säkringar.
Vi har inte fått fram några felkoder heller.

Nån som har en idé om vad det kan vara? Irritationen är stor på det här missfostret till bil just nu...

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 september 2017
Kolla om den verkligen får gnista.
Om den gick innan bytet så har något lossnat eller förändrats iom bytet av remmem.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 186 Inlägg
14 september 2017
Trådstartare
Hur kollar man enklast att det är gnista på en sån här "modern" bil?
Funkar det att lägga tändstiftet mot jord bara eller brinner styrboxarna upp?

Jag var inte med när han bytte grejerna så jag vet inte vad han rört egentligen hmm
Men Vi har känt på alla kontakter däromkring och det verkar sitta iaf.

Det märkliga är att vid det första starrförsöket efter att vi laddat batteriet hostade motorn till några gånger men sen hände inte mer.

Jag kan förstå om tändning saknas på någon cylinder men när alla är döda måste ju problemet ligga i motorstyrningen känns det som, men det är ju väldigt lustigt om det går åt helvete just i samband med service mad

4 917 Inlägg
15 september 2017
Såklart kollat relevanta säkringar,,?

1 186 Inlägg
15 september 2017
Trådstartare
Ja såvitt vi kan se så är det ingen som gått
hmm dock finns ett relä som tydligen ingår i tändsystemet och det blir ganska varmt efter ett par startförsök, vet inte om det är normalt eller inte roll

Sir
935 Inlägg
15 september 2017
Kollat felkoder?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

1 186 Inlägg
15 september 2017
Trådstartare
Ja det har vi gjort men inga felkoder finns lagrade hmm dock så ploppade det upp vid ett tillfälle nånting om att motorn gick magert, men det försvann efter en stund igen neutral
Denna jävla bil alltså mad

1 186 Inlägg
15 september 2017
Trådstartare
:/Ingen som har nån annan idé hur vi kan fortsätta felsökningen?
Jag hade gärna tagit reda på om det finns gnista på stiften men vet inte hur vi ska kolla det hmm
Går det att lägga stiftet mot jord och pröva eller nåt då?

452 Inlägg
15 september 2017
låter bilen kompressionslös när ni försöker starta?

1 186 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
Myhran skrev:
låter bilen kompressionslös när ni försöker starta?

Nej det tycker jag inte, men vi kan ju göra ett komptest för säkerhets skull. Vetefan hur det skulle kunna hända dock hmm
Jag vet att han drog runt motorn typ ett halvt varv för att få dit den nya remmen, finns det risk att kamkedjan/remmen kuggar över då? sad

5 936 Inlägg
16 september 2017
Drog han motorn baklänges så kan kamkedjan mycket väl ha kuggat över då kedjan endast spänns när motorn snurrar medsols på dessa motorer.

Jag förstår dock inte varför han vred motorn för att få på multiremmen?
Senast redigerat av simlar (16 september 2017)

1 186 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Drog han motorn baklänges så kan kamkedjan mycket väl ha kuggat över då kedjan endast spänns när motorn snurrar medsols på dessa motorer.

Jag förstår dock inte varför han vred motorn för att få på multiremmen?

Det var det jag var rädd för... Och jag antar att en kugg räcker för att ventilerna ska bli mos? yikes
Jag var inte där när han gjorde det så jag vet inte åt vilket håll han vred eller hur mycket, han har bara sagt att han fick vrida lite för att få över remmen på det sista hjulet hmm

452 Inlägg
16 september 2017
Det jag tänkte på va mer att om han kört bilen en kort bit eller om han missat startförsöket när han skulle få igång bilen efter bytet fått ventillyftarna ätt vara fullt öppna.
Det man får göra då om bilen låter komplös är att ge full gas och nöta igång den på startmotorn,
Detta fenomen är väldigt vanligt på audis v6or samt Volvos 5or.
Men kan hända alla bilar eg.

1 186 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
Myhran skrev:
Det jag tänkte på va mer att om han kört bilen en kort bit eller om han missat startförsöket när han skulle få igång bilen efter bytet fått ventillyftarna ätt vara fullt öppna.
Det man får göra då om bilen låter komplös är att ge full gas och nöta igång den på startmotorn,
Detta fenomen är väldigt vanligt på audis v6or samt Volvos 5or.
Men kan hända alla bilar eg.

Jaha okej lyftarna hänger sig i öppet läge menar du? Vad märkligt tongue men han startade ju faktiskt upp den för att rulla in i garaget innan bytet så ja, kanske. Vi får pröva ditt tips smile
Senast redigerat av Steff240 (16 september 2017)

4 917 Inlägg
16 september 2017
Steff240 skrev:
Hej
Jag håller på att hjälpa en kompis med hans bil, en golf 1.6 fsi -04. Han bytte multirem och tändstift igår och efter det vägrar bilen att starta. Vi prövade att sätta i  dom gamla stiften igen men ingen skillnad. Bensin kommer fram för stiften blir blöta men den tänder varken på det eller startgas.
Vi har prövat att sätta dit startkablar, att koppla ur batteriet en stund och vi har kollat säkringar.
Vi har inte fått fram några felkoder heller.

Nån som har en idé om vad det kan vara? Irritationen är stor på det här missfostret till bil just nu...

Det här påminner väldigt mycket om doktor house på tv för några år sedan..
Alltså att patienten bara berättar en liten del, men sen när det kommer till kritan så är det en hel jäv...a historia bakom!sad
Det är ju för bövelen omöjligt för oss gissare att veta vad som gjorts och komma med förslag därefter, därför skrev jag i 2:a inlägget att något måste ha gjorts, förutom själva bytet.
Senast redigerat av oljan (16 september 2017)

1 186 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
Well eftersom det inte var jag som gjorde bytet så är det svårt för mig också att säga vad som gjorts. Min kompis är inte bilmekaniker men inte tappad bakom en vagn heller så jag har svårt att tro att han varit och rivit nånstans där han inte behöver.
Sen har ju dock något hänt, med eller utan min kompis hjälp. Frågan är bara vad...

Sök