Volkswagen Polo 1,4 1998 svårstartad och går riktigt dåligt. LÖST

Henkix
22 september 2017 · 6 737 Inlägg

Hejsan ska försöka hjälpa min bror med hanns bil som jävlas.

Det är en Polo bensinare 1,4 från 1998 som gått ca 16000 mil.

Redan när han köpte bilen juli 2015 så ryckte den ibland när man gasade på lite och ibland så startade den inte, men då var det bara låta bilen stå till nästa dag så startade den igen.

Nu i våras så startade den inte alls, han provade flera gånger o väntade flera dagar men den gick inte igång. Vi rev då ner insuget på den och gjorde allt riktigt rent o satte ihop allt igen och då startade den direkt och sen dess har den alltid startat direkt och gått jättebra. Ryckandet försvann även.

Men nu är det dags igen.
I måndags startade den inte, den tänder gör den och låter precis som att den vill starta men orkar inte, så fort man släpper nyckeln dör den. 

I onsdags provade han igen,  då gick den igång direkt och han körde en runda med den och den gick bra.

Idag skulle han iväg igen. bilen bara stod och hostade och orkade inte riktigt starta, men på sista startförsöket så bara gick den igång som vanligt. Han körde en runda och den gick bra tills han nästan var hemma, då började den först rycka väldigt mycket och sedan dog den.

Vi försöker starta den igen men den bara stod och puffade, tryckte man ner gasen så dog den helt direkt. Jag provade pumpa på gasen som en idiot med handen och då hostade den igång. Jag provade varva ur den, den misstände som satan men jag fick upp den i varv iaf. Vi försökte köra den sista biten hem och det gick men den gick väldigt dåligt och ryckigt. Nu står den igen och bara hostar och låter precis som att den ska gå igång men orkar inte.

Har inte kollat så mycket på bilen än men har märkte att avgaserna luktade väldigt mycket krut när jag varvade ur den och öppnar man huven så känns motorn onormalt varm även fast mätaren står på normal. Har kopplat in en felkodsläsare men den hittar inga fel.

Någon som har tips om vad man kan titta på?

Tänkte åka till skroten imon o köpa lite delar att prova o byta, typ tändspole, gasspjäll , vevaxellägesgivare, bensinpump, spridare o motortempgivare. Något mer man kan plocka? Tänkte luftmassemätare men verkar inte sitta någon sådan på bilen?

mvh

Senast redigerat av Henkix (24 september 2017)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
simlar
22 september 2017 · 5 525 Inlägg

Vanliga fel på dom där är EGR-ventil och gasspjället.

Prova rengör gasspjället och utför en grundinställning av det så kan den nog funka ett tag till. Gasspjället ska alltid grundinställas efter rengöring.
Om jag inte minns fel så räcker det att slå på tändningen i läge 1 i 10sec, stänga av tändningen och sen starta bilen för att bilen ska göra en grundinställning av spjället utan diagnosutrustning.

Edit:
Vad har du läst med för felkodsläsare?
Endast Vagcom/VCDS eller Odis som duger till att läsa ut alla felkoder ur dessa.

Motorn blir onormalt varm kan tyda på igensatt katalysator. Knacka på den och lyssna om det skramlar, isf har innanmätet lossnat och kan då lägga sig på tvären vilket gör att motorn inte går då avgaserna ej kommer ut.

Senast redigerat av simlar (22 september 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Henkix
24 september 2017 · 6 737 Inlägg

simlar skrev:
Vanliga fel på dom där är EGR-ventil och gasspjället.

Prova rengör gasspjället och utför en grundinställning av det så kan den nog funka ett tag till. Gasspjället ska alltid grundinställas efter rengöring.
Om jag inte minns fel så räcker det att slå på tändningen i läge 1 i 10sec, stänga av tändningen och sen starta bilen för att bilen ska göra en grundinställning av spjället utan diagnosutrustning.

Edit:
Vad har du läst med för felkodsläsare?
Endast Vagcom/VCDS eller Odis som duger till att läsa ut alla felkoder ur dessa.

Motorn blir onormalt varm kan tyda på igensatt katalysator. Knacka på den och lyssna om det skramlar, isf har innanmätet lossnat och kan då lägga sig på tvären vilket gör att motorn inte går då avgaserna ej kommer ut.

Tack för svar smile

Det sitter ingen EGR på denna.
Spjället har vi rengjort och kalibrering är också gjord men det hjälpte inte.

Det vet jag faktiskt inte, är något gammalt bråte pappa lånade på jobbet tongue

Katten har jag knackat på o även haft borta men den verkade bra.

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
24 september 2017 · 6 737 Inlägg

Löste problemet idag.

Var på skroten igår o hämtade massa roliga motorelektroniks-grejer.

Bilen startade idag men bara stod o misstände o luktade fyverkeri. Så jag provade byta till sakerna jag köpte igår, del efter del.

Visade sej vara tändspolen som var kass. Med den nya spolen startade den på en gång o svarar på gasen direkt utan att misstända smile

Mvh

Senast redigerat av Henkix (24 september 2017)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2017 · 13 741 Inlägg

inget ovanligt att spolarna spricker på dom där...  var med om det på en av mina seater..  och jävlar innan jag hitta felet  då det endast strulade när det snöade väldigt mycket...  så kärringen blev strandad några gånger innan jag hittade skiten....

trodde jag hittade felet första gången kabeln mellan fördelaren och spolen   så bytte den.. men nästa gång det var snöstorm stannade skiten när hon stog på jobbet och skrapade rutorna..

men efter att blivit lite förbannad och började syna allt en gång till så var det en hårfin spricka som jag sätt redan första gången men såg ut som en gjutskarv så jag antog att det skulle vara så... sen gick den perfekt smile   dom är inte dyra nya heller typ 300kr

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Henkix
25 september 2017 · 6 737 Inlägg

Growe skrev:
inget ovanligt att spolarna spricker på dom där...  var med om det på en av mina seater..  och jävlar innan jag hitta felet  då det endast strulade när det snöade väldigt mycket...  så kärringen blev strandad några gånger innan jag hittade skiten....

trodde jag hittade felet första gången kabeln mellan fördelaren och spolen   så bytte den.. men nästa gång det var snöstorm stannade skiten när hon stog på jobbet och skrapade rutorna..

men efter att blivit lite förbannad och började syna allt en gång till så var det en hårfin spricka som jag sätt redan första gången men såg ut som en gjutskarv så jag antog att det skulle vara så... sen gick den perfekt smile   dom är inte dyra nya heller typ 300kr

Hehe där ser man, var ner i källaren nyss o kollade lite noggrannare på den gamla och hittade 2 sprickor i den tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang