pulchi skrev:
Eldsten skrev:
En däckhandlare med lång erfarenhet visade mig hur stor skada däck kan ta av för flitigt användande av däckglans bland sina kunder. På i övrigt felfria däck var de behandlade däcksidorna så spruckna och krackelerade att jag själv aldrig sett värre. Små bitar av gummits ytskikt hade till och med släppt från däcket så man kunde se trådarna under och allt var enligt honom däckglansens fel. Han varnade för att använda petroleumprodukter och i en annan däckaffär blev jag varnad för silikonprodukter som enligt dom torkade ut däcket. Finns det något preparat som inte skadar däcken och samtidigt får dem att se fräscha ut och förebygger mot åldrande och UV-strålning ? och vet någon hur linolja eller linfröolja som är vegetabiliska produkter fungerar ?
Enda däckglansen jag använt under längre perioder är Meguiars lila gel. Den verkar åtminstone inte skada något. Körde den i två somrar på mer eller mindre varenda bilträff på mina förra sommarhjul, däcksidorna är fortfarande i nyskick.
Mönstret på däcken dock, not so much
Men det är ju inte däckglansens fel 
Kan det vara någon fots fel!

/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!