Välja bra däckglans - Vilket märke (glänser bäst)

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
9 augusti 2008 · 651 Inlägg

Turtlewax, håller sig i flera veckor..
Regnar det så lägger sig vattnet som droppar utanpå däcket utan att däcket suger åt sig, ser lite ut som att det är vaxat

CC72
9 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Speedman skrev:
Silikonmedel på ett fordon är HELT VANSINNIGT! Finns RIKTIGT medel som inte innehåller silikon.

Får en lackerare reda på det kan man glömma dom rör bilen. Lättare tacka nej till ett jobb, än få 10st fordon efter som silikonen smittar av sig på.

Du måste ha riktigt dåliga lackerare som inte ens rengör en bil före dom lackar wink

jocke_gronberg
9 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

jag kör med denna ger bra glans

http://www.micro.se/media/images/product/00/00/00/29/95/3/2995.jpg

Bjork OEM <3
9 augusti 2008 · 6 957 Inlägg

jorre83 skrev:
jag kör med denna ger bra glans

http://www.micro.se/media/images/produc … 3/2995.jpg

Samma här, riktigt bra, luktar gott å så räcker de länge :D

Har prövat nåra olika å rekommenderar dessa:

Lahegas/Autorange "Tyre Shine" kallas även "Blue Magic"
Turtle Wax - "Wet n Black Tyres" (Grönt handtag)
Turtle Wax Nano tech -"Bumper and tyre shine" (Den på bilden ovan)
Autoglym, kommer inte ihåg mer va den hette

Sen är ja väldigt nyfiken på Meuigars produkter, verkar vara finfina saker :)

Lycka till

Senast redigerat av Bjork (9 augusti 2008)

OEM <3
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Bjork skrev:
Turtle Wax - "Wet n Black Tyres" (Grönt handtag)

Rekommenderar också denna, mycket bättre än diverse skumspray-glans iaf smile

Nickolaus
9 augusti 2008 · 15 Inlägg

Turtle wax wet n black ä grejer

Hu
17 augusti 2008 · 33 Inlägg

men ett jävligt bra sätt vore väl bara att plocka av fälgarna en natt o lägga dom i stora kar, badkar eller vad vet jag. Då borde dom ju absorbera massor med vatten som ger en djup svart färg och som borde hålla skapligt länge om de inte är alltför torrt klimat. Eller? smile

dessutom däck som gått i snö en läng tid, dom är ju kolsvarta efter. När jag kör våran fyrhjuling i snö under vintern så är däcken kolsvarta innan sommaren kommer smile

Jag satsar mina pengar på att lite då och då plocka av o lägga hjulen i blöt. Då löses ju mkt annan skit upp också. Kanske i kombination med ett bilshampoo eller liknande.

En gissning.

T16_AeRo
17 augusti 2008 · 712 Inlägg

Sexyicecube skrev:

Speedman skrev:
Silikonmedel på ett fordon är HELT VANSINNIGT! Finns RIKTIGT medel som inte innehåller silikon.

Får en lackerare reda på det kan man glömma dom rör bilen. Lättare tacka nej till ett jobb, än få 10st fordon efter som silikonen smittar av sig på.

Du måste ha riktigt dåliga lackerare som inte ens rengör en bil före dom lackar wink

Det är väl allmänt känt att man ska hålla silikoner borta från ytor som man kan tänkas lacka om.. Hammarlack är ju inte heller något man bör ha på sin bil..

Eldsten
29 september 2017 ·

En däckhandlare med lång erfarenhet visade mig hur stor skada däck kan ta av för flitigt användande av däckglans bland sina kunder. På i övrigt felfria däck var de behandlade däcksidorna så spruckna och krackelerade att jag själv aldrig sett värre. Små bitar av gummits ytskikt hade till och med släppt från däcket så man kunde se trådarna under och allt var enligt honom däckglansens fel. Han varnade för att använda petroleumprodukter och i en annan däckaffär blev jag varnad för silikonprodukter som enligt dom torkade ut däcket. Finns det något preparat som inte skadar däcken och samtidigt får dem att se fräscha ut och förebygger mot åldrande och UV-strålning ? och vet någon hur linolja eller linfröolja som är vegetabiliska produkter fungerar ?

pulchi
29 september 2017 · 640 Inlägg

Eldsten skrev:
En däckhandlare med lång erfarenhet visade mig hur stor skada däck kan ta av för flitigt användande av däckglans bland sina kunder. På i övrigt felfria däck var de behandlade däcksidorna så spruckna och krackelerade att jag själv aldrig sett värre. Små bitar av gummits ytskikt hade till och med släppt från däcket så man kunde se trådarna under och allt var enligt honom däckglansens fel. Han varnade för att använda petroleumprodukter och i en annan däckaffär blev jag varnad för silikonprodukter som enligt dom torkade ut däcket. Finns det något preparat som inte skadar däcken och samtidigt får dem att se fräscha ut och förebygger mot åldrande och UV-strålning ? och vet någon hur linolja eller linfröolja som är vegetabiliska produkter fungerar ?

Enda däckglansen jag använt under längre perioder är Meguiars lila gel. Den verkar åtminstone inte skada något. Körde den i två somrar på mer eller mindre varenda bilträff på mina förra sommarhjul, däcksidorna är fortfarande i nyskick. Mönstret på däcken dock, not so much smile Men det är ju inte däckglansens fel big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 september 2017 · 14 007 Inlägg

pulchi skrev:

Eldsten skrev:
En däckhandlare med lång erfarenhet visade mig hur stor skada däck kan ta av för flitigt användande av däckglans bland sina kunder. På i övrigt felfria däck var de behandlade däcksidorna så spruckna och krackelerade att jag själv aldrig sett värre. Små bitar av gummits ytskikt hade till och med släppt från däcket så man kunde se trådarna under och allt var enligt honom däckglansens fel. Han varnade för att använda petroleumprodukter och i en annan däckaffär blev jag varnad för silikonprodukter som enligt dom torkade ut däcket. Finns det något preparat som inte skadar däcken och samtidigt får dem att se fräscha ut och förebygger mot åldrande och UV-strålning ? och vet någon hur linolja eller linfröolja som är vegetabiliska produkter fungerar ?

Enda däckglansen jag använt under längre perioder är Meguiars lila gel. Den verkar åtminstone inte skada något. Körde den i två somrar på mer eller mindre varenda bilträff på mina förra sommarhjul, däcksidorna är fortfarande i nyskick. Mönstret på däcken dock, not so much smile Men det är ju inte däckglansens fel big_smile

Kan det vara någon fots fel! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
pulchi
29 september 2017 · 640 Inlägg

Vettemannen skrev:
Kan det vara någon fots fel! smile

/Benny

Kan det absolut vara big_smile

AWM
30 september 2017 · 101 Inlägg

prodrive skrev:

Speedman skrev:
Silikonmedel på ett fordon är HELT VANSINNIGT! Finns RIKTIGT medel som inte innehåller silikon.

Får en lackerare reda på det kan man glömma dom rör bilen. Lättare tacka nej till ett jobb, än få 10st fordon efter som silikonen smittar av sig på.

Kan du förklara vad som är så farligt med silikon, om man bara har det på sina däcksidor och på plastlister om man sprutar det på en trasa och torkar på det? Skiten sitter väll inte kvar för all evighet eller?

Sprutar du det på en trasa i ett annat stängt rum, sen går ut och sen in till din bil och lägger gå det försiktigt och låter det torka på däcket innan du kör så.. Silikon är en extrem spridning på och det ligger kvar i luften länge! Silikon torkar i längden även ut plast/gummi vilket bleker ännu mer. Vissa kunder kommer in med kritvita däcksidor ibland.. 99% av alla däckglanser och vinylmedel har silikon i sig. Ju mer silikon detso mer glans. Den enda vettiga silikonfria däckglansen jag hittat är Concept. Dom har även medel till lister som är silikonfri. Ett annat alernativ är att lägga bumpershine på däcksidorna. Sen är det inte så svårt att tvätta bort silikon som folk tror. Vi har speciella medel för det.
Sen beter sig olika däck väldigt olikt beroende på olika medel. Finns massor med olika gummiblandningar som reagerar olika.

Senast redigerat av AWM (30 september 2017)

Eldsten
1 oktober 2017 ·

Går det att få fatt i något som "tvättar bort" silikon från lack, plast och gummi? Var säljs det och hur mycket kostar det samt hur mycket jobb måste man lägga ner. Skulle en gång lacka om en dörr som vid något tillfälle blivit vaxat med ett vax som innehöll silikon och det var inte så enkelt som jag trott för ytan blev skrovlig och utan glans. Och hur får jag bort Biltemas däckglans från däcken för jag har använt deras "premiumprodukt" och jag är rädd att den innehåller silikon. Produktens faktablad ger inget besked om innehåll och personalen visste inte heller, men eftersom  däcken är nya så är det synd att ge dem en dålig start i livet.

AWM
1 oktober 2017 · 101 Inlägg

Eldsten skrev:
Går det att få fatt i något som "tvättar bort" silikon från lack, plast och gummi? Var säljs det och hur mycket kostar det samt hur mycket jobb måste man lägga ner. Skulle en gång lacka om en dörr som vid något tillfälle blivit vaxat med ett vax som innehöll silikon och det var inte så enkelt som jag trott för ytan blev skrovlig och utan glans. Och hur får jag bort Biltemas däckglans från däcken för jag har använt deras "premiumprodukt" och jag är rädd att den innehåller silikon. Produktens faktablad ger inget besked om innehåll och personalen visste inte heller, men eftersom  däcken är nya så är det synd att ge dem en dålig start i livet.

"Silikonborttagning" finns att köpa på diverse butiker. Ta det dock försiktigt med gummi och tunnare plast. Vid lack får man slipa och rengöra med silikonremover i omgångar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang