Gymnasiearbete b230fk

cabasse
3 oktober 2017 · 2 Inlägg

Hej!
Jag är studerande på Tekniskaprogrammet. Jag går tredje året och detta innebär att vi gör ett ganska stort arbete som kallas ganska naturligt "gymnasiearbete".
Till skillnad från mina klasskamrater som kommer programmera datorer o.s.v  har då bestämt mig för att göra en motorrenovering/motoroptimering på en gammal B230fk motor som sitter i en Volvo 945 från 1996.

Jag vänder mig hit då jag vill ha förslag på vad jag kan/ska satsa på?
Den motorn jag väljer att utgå ifrån har redan "standard trimmet"
T3/T4 turbo
Turbogrenrör från kl racing (vet att dom spricker och är dåliga men jag fick det gratis..)
Gröna R spridare
3 tums lmm på trycksidan
531 topp
Klr t2 kam
Ställbar btr 
Och något form av trim chip som jag inte vet något om.

Jag har ingen större kunskap om att trimma motorer. Dock har jag hyfsad kunskap när det gäller att skruva.
Därför undrar jag vad är nästa steg är?
H-profil och sådant är tanken att det ska stoppas in när man ändå har motorn isär. Vad behöver balanseras ifall man ska ha H-profil?

Jag frågar inte om ett färdigt motorrecept då jag vill förstå/lära mig varför jag gör vissa moment.

Jag vet även att det står väldigt mycket information på denna sidan och även ute på andra forums sidor.
Jag skapar detta för att jag behöver hjälp och för att det är ett delmoment i kursen att man ska söka hjälp på sina frågor o.s.v. Därför tror jag att det kan vara bra att skapat något sånt här som jag kan länka till och ha som en källa.
När det gäller budget så justeras den enligt priserna på saker jag kan tyckas behöva.
Jag satsar inte på några otroliga siffror utan målet kan ligga på 300-400 häst kanske?


Tack på förhand //Andreas

amazinjoey
3 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

cabasse skrev:
Hej!
Jag är studerande på Tekniskaprogrammet. Jag går tredje året och detta innebär att vi gör ett ganska stort arbete som kallas ganska naturligt "gymnasiearbete".
Till skillnad från mina klasskamrater som kommer programmera datorer o.s.v  har då bestämt mig för att göra en motorrenovering/motoroptimering på en gammal B230fk motor som sitter i en Volvo 945 från 1996.

Jag vänder mig hit då jag vill ha förslag på vad jag kan/ska satsa på?
Den motorn jag väljer att utgå ifrån har redan "standard trimmet"
T3/T4 turbo
Turbogrenrör från kl racing (vet att dom spricker och är dåliga men jag fick det gratis..)
Gröna R spridare
3 tums lmm på trycksidan
531 topp
Klr t2 kam
Ställbar btr 
Och något form av trim chip som jag inte vet något om.

Jag har ingen större kunskap om att trimma motorer. Dock har jag hyfsad kunskap när det gäller att skruva.
Därför undrar jag vad är nästa steg är?
H-profil och sådant är tanken att det ska stoppas in när man ändå har motorn isär. Vad behöver balanseras ifall man ska ha H-profil?

Jag frågar inte om ett färdigt motorrecept då jag vill förstå/lära mig varför jag gör vissa moment.

Jag vet även att det står väldigt mycket information på denna sidan och även ute på andra forums sidor.
Jag skapar detta för att jag behöver hjälp och för att det är ett delmoment i kursen att man ska söka hjälp på sina frågor o.s.v. Därför tror jag att det kan vara bra att skapat något sånt här som jag kan länka till och ha som en källa.
När det gäller budget så justeras den enligt priserna på saker jag kan tyckas behöva.
Jag satsar inte på några otroliga siffror utan målet kan ligga på 300-400 häst kanske?


Tack på förhand //Andreas

har du bilen sedan innan eller ska du köpa en ?  Ifall du ska köpa en så rekommenderar jag en Saab 900,9000 eller 9-5 .  Detta är mycket enklare att trimma och billigare! Även programera boxen är lätttare och något du gör själv!

cabasse
3 oktober 2017 · 2 Inlägg

Bilen är redan köpt för några år sedan.. då jag gjorde detta enkla trimmet.
Och därför rota jag fram den nu till detta projektet!😀

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang