2645
Sök

Extremt dåliga avgasvärden volvo 945 ltt 1995

20 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
Tjena har en 940 ltt som jag bråkat med höga avgasvärden en tid nu men helt plötsligt blev värdena helt världelösa CO-halten var runt 12!!, lambda vid 0,6 och HC vid 800. Blinkfelkoden sa lmm så jag bytte och felkoden försvann men avgasvärdena kvarstod. Vad kan problemet vara?

5 930 Inlägg
3 oktober 2017
Bilen får alldeles för mycket bränsle (eller alldeles för lite luft).

Avgasläckage vid lambdasond?
Trasig lambdasond?
Defekt bränsletrycksregulator så soppatrycket är alldeles för högt?
Väldigt mycket bensin i motoroljan?

20 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
Ser ett läckage mellan turbo och grenrör men de ska väl inte göra så jävla mycket? Det kom från ingenstans också, hade lite högt och sen en dag senare hade jag dessa värden.

5 930 Inlägg
3 oktober 2017
Läckage mellan turbo och grenrör är före lambdasonden så det kan göra stor skillnad på avgasvärdena.
Du måste ju åtminstone börja med att åtgärda det läckaget.

Ja det är ju plötsligt som givare och sådant går sönder.
Bilen måste ju stinka oförbränt bränsle om avgaserna tycker jag. Drar bilen onormalt mycket bränsle?
Går bilen som den ska annars?
Fräscha slitdelar på motorn? (motorolja, luftfilter, tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock)

20 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
Bilen misständer, avgaserna ger en huvudvärk om man står i dom typ 1 sekund. Nybytt olja, har ett relativt fräscht öppet sportluftfilter och den tar mycket bensin som fan.

5 930 Inlägg
3 oktober 2017
Öppet sportluftfilter är inte bra för livslängden på luftmassemätaren.

Kontrollera BTRen, inte helt ovanligt att dom fastnar så dom inte släpper igenom bränsle i returen och motorn får då extremt mycket soppa pga väldigt högt bränsletryck. Soppatrycket blir då så pass högt som bränslepumpen orkar pumpa, väldigt dåligt för pumpens livslängd.

20 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
var och testkörde nu, rycker som i början av gaspådrag på låga varv, går som den ska på högre varv. Börjar bli jävligt less....
Senast redigerat av linkan123 (3 oktober 2017)

Sök