Tjena har en 940 ltt som jag bråkat med höga avgasvärden en tid nu men helt plötsligt blev värdena helt världelösa CO-halten var runt 12!!, lambda vid 0,6 och HC vid 800. Blinkfelkoden sa lmm så jag bytte och felkoden försvann men avgasvärdena kvarstod. Vad kan problemet vara?
Bilen får alldeles för mycket bränsle (eller alldeles för lite luft).
Avgasläckage vid lambdasond? Trasig lambdasond? Defekt bränsletrycksregulator så soppatrycket är alldeles för högt? Väldigt mycket bensin i motoroljan?
Ser ett läckage mellan turbo och grenrör men de ska väl inte göra så jävla mycket? Det kom från ingenstans också, hade lite högt och sen en dag senare hade jag dessa värden.
Läckage mellan turbo och grenrör är före lambdasonden så det kan göra stor skillnad på avgasvärdena. Du måste ju åtminstone börja med att åtgärda det läckaget.
Ja det är ju plötsligt som givare och sådant går sönder. Bilen måste ju stinka oförbränt bränsle om avgaserna tycker jag. Drar bilen onormalt mycket bränsle? Går bilen som den ska annars? Fräscha slitdelar på motorn? (motorolja, luftfilter, tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock)
Bilen misständer, avgaserna ger en huvudvärk om man står i dom typ 1 sekund. Nybytt olja, har ett relativt fräscht öppet sportluftfilter och den tar mycket bensin som fan.
Öppet sportluftfilter är inte bra för livslängden på luftmassemätaren.
Kontrollera BTRen, inte helt ovanligt att dom fastnar så dom inte släpper igenom bränsle i returen och motorn får då extremt mycket soppa pga väldigt högt bränsletryck. Soppatrycket blir då så pass högt som bränslepumpen orkar pumpa, väldigt dåligt för pumpens livslängd.