Touareg växlar annorlunda

Uffe_R
14 oktober 2017 · 2 Inlägg

Har haft en Touareg -11 i snart ett år och trivs storligen med bilen.
Idag hände dock något intressant.
Normalt växlar bilen upp vid ganska precis 10 ggr växeln den växlar till. Alltså lägger den i trean vid tretttio och femman vid femtio, men under en långsam tur på en kurvig landsväg ändrade den växlingsmönster och började växla upp senare. Typ att trean går i vid fyrtio och femman uppemot sextiofem.

Stannade och stängde av bilen, och när jag startade igen så växlade den som vanligt.

Kan någon förklara vad som hände?


/   Uffe

Evildan
14 oktober 2017 ·

Uffe_R skrev:
Har haft en Touareg -11 i snart ett år och trivs storligen med bilen.
Idag hände dock något intressant.
Normalt växlar bilen upp vid ganska precis 10 ggr växeln den växlar till. Alltså lägger den i trean vid tretttio och femman vid femtio, men under en långsam tur på en kurvig landsväg ändrade den växlingsmönster och började växla upp senare. Typ att trean går i vid fyrtio och femman uppemot sextiofem.

Stannade och stängde av bilen, och när jag startade igen så växlade den som vanligt.

Kan någon förklara vad som hände?


/   Uffe

Adaptivt växlingsmönster där mjukvaran pga kurvor och eventuellt växlande wink hastighet valde att låta motorn varva lite till?

Uffe_R
14 oktober 2017 · 2 Inlägg

Hmm. Ja kanske det.
Jag körde rakare väg ett tag sen, men den gick inte tillbaka förrän jag startade om. Å andra sidan började den inte växla vid högre hastighet direkt vägen blev kurvig.
Låter ju rimligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang