VW Golf 6 1.4 TFSI 2010

Robinjaha
2 oktober 2017 · 37 Inlägg

Halloj,

Detta är egentligen en lång historia som skall försöka göras kort.

Sambos bil började läcka olja med fart efter att vi bytt olja och filter på den.
Vi gör detta 1 gång per år och då med rekommenderad olja för motorn (ej long life program).

Felet kunde identifieras relativt fort och var en läckande vevaxelpackbox.
Efter detta så hade vi två felkoder:

P2188 = System Too Lean at Idle Bank 1
P0303 = Cylinder #3 Misfire

Jag testade med att byta tändstift utan något resultat, sedan flyttade jag plats på tändspolarna mellan 2an och 3ans cylinder men felkoden stannade kvar på cylinder 3.

Då skruvade jag upp insuget och flyttade på spridarna mellan 2an och 3an men felkoden stannade fortfarande kvar.

Nu i samband med auktoriserad VW verkstad så misstänker vi att det kan handla om en trasig kolv/kolvring eller ventiler som är trasiga eller brända då vi har 4 bar mindra kompression i cylinder 3.

Nu har vi tänkt ta hem bilen från verkstad och skruva sönder motorn så man kan titta först på ventilerna sedan efteråt kolvarna om så är fallet.

Felkod P2188 är dock ett mysterium än och jag undrar om denna har ställt till allt detta haveri för oss??

Jag har förstått att kamkedjan är en buse i detta fall att återmontera och att man behöver ha specialverktyg för det ändamålet. Men hur är det att demontera den, kan man göra det själv och visst bör man momentdra bultarna som sitter inne i motor som till topp och kolvar och sådant?

Kan man få denna fakta från Haynes manual för 1.4 TSFI motorn eller hur ska man gå till väga?

Vi har en bra verkstad att skruva i och svärfar och jag är helt ok på vad det gäller att skruva.
Detta bör man ju rimligtvis klara av om man får svära loss lite grann i verkstan nu och då. Alternativ blir det att köpa en motor med bra bakgrund och sätta i.

Senast redigerat av Robinjaha (2 oktober 2017)

spillolja
2 oktober 2017 · 4 014 Inlägg

Alla åtdragningsmoment finns i haynes manualen (varfall i min manual)

man ska först säkerställa innan toppen tas bort var fele är, lägg 1 Tsk olja i cylinder 3 tag ett nytt komprov, om det är ett  bra värde kan kolvringarna fastnat pga av sot, vilket kan upplösas med WD40/5:56 i cylindern som får dra något dygn

annars finns det märkesspecifikt forum tex. VWgolf.se    wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Robinjaha
2 oktober 2017 · 37 Inlägg

spillolja skrev:
Alla åtdragningsmoment finns i haynes manualen (varfall i min manual)

man ska först säkerställa innan toppen tas bort var fele är, lägg 1 Tsk olja i cylinder 3 tag ett nytt komprov, om det är ett  bra värde kan kolvringarna fastnat pga av sot, vilket kan upplösas med WD40/5:56 i cylindern som får dra något dygn

annars finns det märkesspecifikt forum tex. VWgolf.se    wink

Tack för snabbt svar.
Jag har testat att posta i ett svenskt VW forum men tyckte att folks attityd var lite tråkig och kort mot mig.

Då tänkte jag genast på Garaget för här verkar det finnas kunniga och duktiga folk som även är trevliga vilket nu genast är bevisat. big_smile cool

I detta fall var det dock 4 bar i tryck som saknades, är inte det lite väl stor tryckskillnad för att vara kolvringar?

spillolja
2 oktober 2017 · 4 014 Inlägg

Finns det något ornomalt skrammel ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Robinjaha
2 oktober 2017 · 37 Inlägg

spillolja skrev:
Finns det något ornomalt skrammel ?

Utav 50 starter så kan det uppstå en gång ett kort rassel ljud i knappt en bråkdels sekund och endast vid start.
Kamkedjan är aldrig bytt vad vi vet och den har gått 140 tkm.

Vi har planerat att byta den efter detta projekt för säkerhetsskull.

Senast redigerat av Robinjaha (2 oktober 2017)

spillolja
2 oktober 2017 · 4 014 Inlägg

Viss missljud vid uppstart kan uppstå, (hydralelementen för ventilspelen måste fyllas med olja)

det ljud jag menar är vid konstant gång av motorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Robinjaha
2 oktober 2017 · 37 Inlägg

spillolja skrev:
Viss missljud vid uppstart kan uppstå, (hydralelementen för ventilspelen måste fyllas med olja)

det ljud jag menar är vid konstant gång av motorn

Då motorn går på tomgång så blinkar check engine lampan och bilen går lite ojämnt.
Detta är väl då på grund utav den saknade kompressionen på cylinder 3 misstänker jag.

Annars går maskinen som den ska och låter inget extra.

Robinjaha
3 oktober 2017 · 37 Inlägg

Nu är Haynes manualen beställd, bara att vänta på att den kommer hem så får man börja mecka.

Wish me luck smile

spillolja
3 oktober 2017 · 4 014 Inlägg

Under tiden så hinner du prova WD40/5:56 tricket
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
3 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

För att ev lossa fastbränd kolvring, antar jag.
Jag skulle då fylla på lite olja i cylindern efter "tricket" innan startförsök.

Men vad händer om du häller i en matsked motorolja genom tändstiftshålet och direkt därefter tar kompprov?

Om kompen ökar, så kan man misstänka  kompringar.

Om inte ventilfel, eller hål i kolv. Blåst blockpackning o s v.

De två sista ger troligen vevhuskomp, som skickar ut olja, så som du beskrev. Speciellt om vevhusventillationen inte hinner med p g a för stort övertryck i vevhuset.

Robinjaha
3 oktober 2017 · 37 Inlägg

spillolja skrev:
Under tiden så hinner du prova WD40/5:56 tricket
smile

Jag läste mig till på nätet att denna metod ej fungerade utan bara var skräp.
Funkar detta om det är en bränd ventil eller koksade kolvringar?

Robinjaha
3 oktober 2017 · 37 Inlägg

Meaganeowner skrev:
För att ev lossa fastbränd kolvring, antar jag.
Jag skulle då fylla på lite olja i cylindern efter "tricket" innan startförsök.

Men vad händer om du häller i en matsked motorolja genom tändstiftshålet och direkt därefter tar kompprov?

Om kompen ökar, så kan man misstänka  kompringar.

Om inte ventilfel, eller hål i kolv. Blåst blockpackning o s v.

De två sista ger troligen vevhuskomp, som skickar ut olja, så som du beskrev. Speciellt om vevhusventillationen inte hinner med p g a för stort övertryck i vevhuset.

Jag skall testa med olja i cylinder nr 3 när vi har hämtat hem bilen från verkstan där den står just nu ännu (schemat är så fullt med aktiviteter till hösten...) smile

Robinjaha
15 oktober 2017 · 37 Inlägg

Uppdatering.

Jag tog komptest på alla cylindrar och fick följande:

Cyl 1: 10.8 bar
Cyl 2: 10.1 bar
Cyl 3: 5.6 bar
Cyl 4: 10.8 bar

(Allt är ungefärligt läst på analog mätare)

Med extra olja i cylinder 3 blev kompen 11.2 bar.

Kolven såg bra ut genom tändstiftshålet med lampa (inget synligt hål eller skada)

Kan det månne vara kolvringarna???

Jag lade även märke till när jag hade upp insuget och den stora svarta boxen som omger insuget att det låg en hel del med olja och vatten tror jag det var, som jag tömde bort innan återmontering.

Vad tror ni felet kan vara?

Jag ska köpa wd40 imorgon och testa mig fram. Kanske även kontakta ett gammalt skruvarsnille och bolla idéer med.

Robinjaha
17 oktober 2017 · 37 Inlägg

Då hade man kommit lite längre på vägen igen.
Har ej testat wd40 men kopplat upp mig med tryckluft på cylinder 3 i TDC det vill säga dödläge.
Alla ventiler skall vara stängda där om jag förstått rätt.

Vi har blåst in luft och kontrollerat vevhusventilationen hur mycket som blåser där och där läcker det lite (som det ska göra)
Efter det kopplade vi fast vevhusventilation och lämnade kolven samt ringarna och testade ventilerna.
Det verkar som en eller två avgasventiler har blivit öppna/skadade och läcker. Då man blåser in luft i cylindern så kommer det ett blåsljud ut igenom avgassystemet som tyder på avgasventil som är defekt.

Nu är bara frågan om detta är lönt att laga den befintliga maskinen då man måste lyfta av kamkedjan och sedan ha bilverkstad att återmontera den plus allt arbete man själv får göra (som man är halvt osäker på då man ej har gjort liknande jobb tidigare) eller om man skall hämta en ny maskin och bara byta ut motorn mot en frisk sådan.

Aaaahhh mad

Senast redigerat av Robinjaha (17 oktober 2017)

spillolja
17 oktober 2017 · 4 014 Inlägg

Du tar av toppen och gör i ordning den, återmonter med ny kedja+glidskenor, den motor du köper vet du inte så mycket om

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang