Nya vindrutetorkare/torkarblad hackar och låter - skillnad på olika modeller?

niska
10 oktober 2017 · 264 Inlägg

Behövde nya torkarblad till min passat 05, gjorde sökning på regnr på reservdelar24.se och tog deras första rekommendation med 2 st i paketet. Tyvärr hackar och gnisslar den väldigt mycket när jag använder den i regn. Gav reservdelar24.se fel rekommendation till mig eller är detta ett vanligt fel? Jag har testat att vinkla torkarbladen lite men det hjälper inte.

Så här ser modellen ut från Valeo som jag köpte:
https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?id=1088110

Min förra modell såg ut lite mer så här har jag för mig:
https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?id=7355710

Nu när jag kollar på reservdelar24.se så dyker inte samma produkt upp som första förslag.

Jag gissar att jag nu behöver köpa nya torkarblad igen... Men hur hittar jag en produkt som funkar för min bil när jag inte kan gå på de rekommendationer som säljarna ger? Var köper ni torkarblad som funkar? Biltema, nätbutik, bensinmack?

Tack för hjälpen

Senast redigerat av niska (10 oktober 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
kgk
10 oktober 2017 · 132 Inlägg

Modellen du fick är ett nypåhitt, förmodligen billigare att tillverka.
Fick sådana till firmatransiten, de missar en del ytor, följer inte
rutan perfekt.

Till min egen bil köpte jag dessa, funkar bra sedan tre år:
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/ … likon.html

Man byter då bara själva bladet, inte hela hållaren.

torsen
10 oktober 2017 · 7 198 Inlägg

Själv har jag köpt och provat Biltemas dyraste med mycket nöjaktigt resultat på flera bilar.
Tyvärr finns de inte till mindre bilar/små rutor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2017 · 17 379 Inlägg

Köpt Biltema "halvdyra" medelmodell:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000023490/

Fungerar mycket bra! Sitter på alla våra bilar nu. De kan trilskas lite en kort stund som nya men sen så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
10 oktober 2017 ·

Jag har haft flatblade på flera bilar de senaste tio-femton åren både originalmonterat samt eftermarknadsblad och har inte upplevt problem med varken svepyta eller oljud från dom, inte ens biltemas billiga av den typen.
Det kan inte vara så att torkarmekanismen för oväsen? Den Passat -10 jag ägde för ett år sedan knirrade för var jvl slag, tur att bilen är bullrig så det inte hördes över 45km/h.
Ibland kan det hjälpa att göra rent gummit då det kan kärva mot glaset men ijenkligen tror jag att du helt enkelt fått några dåliga exemplar som inte håller måttet, tyvärr.

Arly165 Bakhjulsdriven
10 oktober 2017 · 334 Inlägg

Fjädern i torkararmen kan bli utmattad med åren och då minskas trycket mot rutan med sämre torkförmåga som följd.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Janneutanb
10 oktober 2017 · 7 267 Inlägg

Arly165 skrev:
Fjädern i torkararmen kan bli utmattad med åren och då minskas trycket mot rutan med sämre torkförmåga som följd.

Och den kan kärva i leden så fjäderns tryck inte räcker.

niska
14 oktober 2017 · 264 Inlägg

Janneutanb skrev:

Arly165 skrev:
Fjädern i torkararmen kan bli utmattad med åren och då minskas trycket mot rutan med sämre torkförmåga som följd.

Och den kan kärva i leden så fjäderns tryck inte räcker.

Kan man byta den?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Soulman
14 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Jag har använt flatblades i många år. Enda gången jag tycker det funkar dåligt är när vindrutan börjar bli tillräckligt blästrad. Och då är det ju dags att byta rutan, och naturligtvis nya blad efter det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
niska
29 oktober 2017 · 264 Inlägg

Kan det vara så att jag har fel storlek på torkarbladen? Jag tog de som rekommenderades av reservdelar24.se och fick då ett paket med 525 mm på både förar och passagerarsidan. Kollar jag Biltema rekommenderar de 525 på förarsidan och 475 på passagerarsidan. Men kollar jag Wipers.se rekommenderar de också 525 på både förar och passagerarsida. Skruvat.se rekommenderar 530 på både förar och passagerarsida. Många rekommendationer alltså - men hur får jag reda på vilka mått som är rätt? Kan det vara så att Biltema har rätt och att jag just nu har för långt torkarblad på högersida, och att det är därför den "wobblar"?

Jag har alltså en Passat 2005 3B6 1.8T. Någon som vet hur jag hittar rätt mått?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
29 oktober 2017 ·

niska skrev:
Kan det vara så att jag har fel storlek på torkarbladen? Jag tog de som rekommenderades av reservdelar24.se och fick då ett paket med 525 mm på både förar och passagerarsidan. Kollar jag Biltema rekommenderar de 525 på förarsidan och 475 på passagerarsidan. Men kollar jag Wipers.se rekommenderar de också 525 på både förar och passagerarsida. Skruvat.se rekommenderar 530 på både förar och passagerarsida. Många rekommendationer alltså - men hur får jag reda på vilka mått som är rätt? Kan det vara så att Biltema har rätt och att jag just nu har för långt torkarblad på högersida, och att det är därför den "wobblar"?

Jag har alltså en Passat 2005 3B6 1.8T. Någon som vet hur jag hittar rätt mått?

Jag skrev det i ett tidigare inlägg hur du ska göra för att få tag på rätt torkarblad till din bil.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2017 · 14 007 Inlägg

niska skrev:
Behövde nya torkarblad till min passat 05, gjorde sökning på regnr på reservdelar24.se och tog deras första rekommendation med 2 st i paketet. Tyvärr hackar och gnisslar den väldigt mycket när jag använder den i regn. Gav reservdelar24.se fel rekommendation till mig eller är detta ett vanligt fel? Jag har testat att vinkla torkarbladen lite men det hjälper inte.

Så här ser modellen ut från Valeo som jag köpte:
https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?id=1088110

Min förra modell såg ut lite mer så här har jag för mig:
https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?id=7355710

Nu när jag kollar på reservdelar24.se så dyker inte samma produkt upp som första förslag.

Jag gissar att jag nu behöver köpa nya torkarblad igen... Men hur hittar jag en produkt som funkar för min bil när jag inte kan gå på de rekommendationer som säljarna ger? Var köper ni torkarblad som funkar? Biltema, nätbutik, bensinmack?

Tack för hjälpen

Har du provat att köpa originaldel hos generalagenten?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
niska
29 oktober 2017 · 264 Inlägg

Evildan skrev:
Det kan inte vara så att torkarmekanismen för oväsen? Den Passat -10 jag ägde för ett år sedan knirrade för var jvl slag, tur att bilen är bullrig så det inte hördes över 45km/h.

Jag tror inte det är torkarmekanismen. För jag hade inte problem innan jag bytte till flatblade. Dessvärre har jag kastat mina gamla torkarblad så jag har tyvärr inte kvar måtten.

Evildan skrev:
Ibland kan det hjälpa att göra rent gummit då det kan kärva mot glaset men ijenkligen tror jag att du helt enkelt fått några dåliga exemplar som inte håller måttet, tyvärr.

Gummit ser fint ut. Torkarbladen är nya. Glaset är också nyligen rengjort. Kan vara att jag fått några dåliga exemplar. Jag köpte inte billigaste varianten, men antar att man kan få dåliga exemplar av bra märken också.

Jag skall testa biltemas halvdyra modell, som rekommenderades ovan. Men borde jag gå på biltemas rekommendation och köpa ett torkarblad som är kortare på passagerarsidan?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
torsen
30 oktober 2017 · 7 198 Inlägg

Om torkararmen kärvar i leden så ger den inte rätt utan för lågt tryck mot rutan.
Botemedlet är att smörja leden så att trycket ökar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang