01542 - Rotation rate sensor- G202 implausible signal?

Rinna
4 november 2017 · 21 Inlägg

Har en vw passat 2.0 tdi 4M -07 som tjuvstannar under körning och är svårstartad därefter. Enda felkoden jag hittar är, 01542 - Rotation rate sensor- G202 implausible signal ABS Brakes.
Kan detta ha med mitt problem att göra. Kan den styra att tex ”klippa” bränsletillförseln vid krock?
Någon som har ett förslag på vad det kan bero på när det inte finns någon annan felkod??

simlar
4 november 2017 · 5 534 Inlägg

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01542

Det ska inte ha något med motorstarten att göra då givaren endast berör ESP-systemet.

Googlar man på dina symptom att bilen tjuvstannar så verkar vanligaste felorsakerna vara:
Bränslepump som är påväg att ge upp.
Luftmassemätare
Vevaxelgivare

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rinna
4 november 2017 · 21 Inlägg

Ok!
Hade hoppats hitta en felkod. Borde inte set finnas felkoder om luftmassemätaren eller vevaxelgivaren strular?

Soulman
4 november 2017 · 1 271 Inlägg

Jo. Men det kan vara av betydelse vad du läser ut felkoderna med. Många billiga felsökningsdonglar ser inte alla moduler i din bil.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Rinna
4 november 2017 · 21 Inlägg

Har lånat en ”dyr” felkodsläsare så nej tack!

Soulman
4 november 2017 · 1 271 Inlägg

Nej tack till vad....?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Rinna
4 november 2017 · 21 Inlägg

Nej tack till dina tjänster om ytterligare felsökning via felkodsläsare. Däremot tacksam för idéer om hur jag ska gå vidare.

Soulman
4 november 2017 · 1 271 Inlägg

Rinna skrev:
Nej tack till dina tjänster om ytterligare felsökning via felkodsläsare. Däremot tacksam för idéer om hur jag ska gå vidare.

Jag har inte erbjudit dig någonting.

Men jag var vänlig nog att hinta dig om att ett billigt felsökningsinstrument inte alltid klarar jobbet och den som saknar mer kunskap och intresse förstår inte alla gånger att ett bra diagnosverktyg kan vara till stor hjälp när man ska felsöka.

Med din problembeskrivning tar jag det som högst osannolikt att det inte finns felkoder relaterat till det. Vad har du felsökt med?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Rinna
4 november 2017 · 21 Inlägg

Autel Maxidiag Elite MD703 OBDII

Vad är det du vill att man ska skicka dej PM om då?

Soulman
4 november 2017 · 1 271 Inlägg

Rinna skrev:
Autel Maxidiag Elite MD703 OBDII

Vad är det du vill att man ska skicka dej PM om då?

Ja men snälla nån, du kan skicka PM till vem som helst på Garaget. Har du någon fråga till någon som du inte vill skriva i en tråd så alla kan läsa det kan du skicka ett PM.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2017 · 17 520 Inlägg

Tror nog TS såg din signatur Soulman, och jag kan tycka att den är lite sådär. Ber dig vänligen ta bort den och önskar fortsatt trevlig kväll. /H

"8§ Annonsering

    Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
4 november 2017 · 1 271 Inlägg

Självklar ändrar jag - trots att jag varken säljer eller köper nåt...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2017 · 17 520 Inlägg

Soulman skrev:
Självklar ändrar jag - trots att jag varken säljer eller köper nåt...

Nej, men det underlättar för mig. Man tackar så mycket!
Hej hopp i lingonskogen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2017 · 13 750 Inlägg

försök att livelogga bilen och då sätta inspelning på bränsletryck vevaxelgivare kamaxelgivare och lite sånt.. så bör man se vad som försvinner.. spontant är nog att det är bränslerelaterat.  säkert dålig pump..  då kan dom bli väldigt knasiga  går den lite dåligt när du väl får igång den ?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rinna
5 november 2017 · 21 Inlägg

När den stannar så får jag nöta ganska länge på startmotorn (15-30 sekunder) innan den går igång. Senast varnade bilen för lågt oljetryck när jag försökte nöta igång den men när den startade så fanns inget larm. Då går den som vanligt igen. Går fint även på tomgång och märker inget med accelerationen heller vare sig före eller efter stopp.
Har bytt bränslefilter utan resultat.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2017 · 13 750 Inlägg

då får du börja logga bilen medans du kör och se vad som händer..  nog det ända sättet... 
har hållt på med en gammal audi med en 1.8t  som bara stannar helt random och sen går den inte på några minuter sen kan den gå utan tongång osv.. helt omöjligt att få fram felet när man försöker..
stått på tongång med bränslemätare på ingånde ledningen i 2timmar och bilen går klockrent.  sen rätt vad det är så stannar den igen när man inte mäter smile    underbart med bilar som bara stannar lite random

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rinna
5 november 2017 · 21 Inlägg

Jag är inte skit duktig på bilar! Vad menar du med live loggning? Kan man göra det med en felkodsläsaretyp, autel jag lånat? Eller krävs det värre grejer?
Jag har varit inne på att bara byta bränslepumpen i tanken för att det känns enklast att prova och mest logiskt.
Kan även nämnas att jag har en EGR som pyser men att alla säger att det inte ska göra att den tjuvstannar. Den kostar 17500:- på vag att byta:(

Senast redigerat av Rinna (5 november 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2017 · 13 750 Inlägg

Inte en aning bara kört med autocom och vagcom     det är så man det ala givare fungerar  för det är inte säkert att en defekt givare lägger felkoder men man kan se det när man spelar in allt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang