Slipa till rostiga bromsskivor?

turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

Powerman skrev:

turboforssen skrev:

Powerman skrev:
Kika på baksidan av bromskivan också. Är det rost där kan du inte bromsa av rosten. Då är det bara att byta skivorna.

å varför skulle man inte kunna de?

Hur beter du dig då?

genom att bromsa massor så är det borta:) men kör ju volvo, kanske bara funkar på dom:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Powerman Japan Quality
12 augusti 2008 · 670 Inlägg

turboforssen skrev:

Powerman skrev:

turboforssen skrev:

å varför skulle man inte kunna de?

Hur beter du dig då?

genom att bromsa massor så är det borta:) men kör ju volvo, kanske bara funkar på dom:)

Ja men då är jag med dig. Bildas det ytrost på skivorna kan man ju bromsa av det. Man åker o nyper med handbromsen så det slipar baktill också.

Så gör man ju alltid när man tvättat bilen åtminstone jag. Åker ut o bromsar av den.

Men om jag tolkar trådskaparen rätt så har han fått som ett streck på skivan efter att det legat emot? Ibland går det att svarva om skivorna ibland inte. I regel eller ofta har det pågått så länge så det är så nött att det inte brukar vara värt att svarva om skivorna. Utan lika bra att köpa nya.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

Powerman skrev:

turboforssen skrev:

Powerman skrev:

Hur beter du dig då?

genom att bromsa massor så är det borta:) men kör ju volvo, kanske bara funkar på dom:)

Ja men då är jag med dig. Bildas det ytrost på skivorna kan man ju bromsa av det. Man åker o nyper med handbromsen så det slipar baktill också.

Så gör man ju alltid när man tvättat bilen åtminstone jag. Åker ut o bromsar av den.

Men om jag tolkar trådskaparen rätt så har han fått som ett streck på skivan efter att det legat emot? Ibland går det att svarva om skivorna ibland inte. I regel eller ofta har det pågått så länge så det är så nött att det inte brukar vara värt att svarva om skivorna. Utan lika bra att köpa nya.

jo det är sant har det svarvats ner en skåra i skivan så är det svara eller köpa nya beroende på hur djup skåran är smile fast köpa nya är nog billigast:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sokrates Eliminator
12 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Om det är ett spår i rotationsritningen så bryr sig inte SBP om det , utifall den inte är för sliten/tunn. Finns ett minimimått stansat på skivan vad som är min tjocklek. Det påverkar inte heller bromsförmågan,,
Såattsäga överarbeta inte,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
jocke_gronberg
12 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

Powerman skrev:

turboforssen skrev:

Powerman skrev:
Hur beter du dig då?

genom att bromsa massor så är det borta:) men kör ju volvo, kanske bara funkar på dom:)

Ja men då är jag med dig. Bildas det ytrost på skivorna kan man ju bromsa av det. Man åker o nyper med handbromsen så det slipar baktill också.

Så gör man ju alltid när man tvättat bilen åtminstone jag. Åker ut o bromsar av den.

Men om jag tolkar trådskaparen rätt så har han fått som ett streck på skivan efter att det legat emot? Ibland går det att svarva om skivorna ibland inte. I regel eller ofta har det pågått så länge så det är så nött att det inte brukar vara värt att svarva om skivorna. Utan lika bra att köpa nya.

'låter konstigt ifall du måste dra i handbromsen för att få rent insidan på skivan bak

som på dom flesta japsare så sitter det flytande en kolvsok som med hjälp av glidpinnar gör så båda beläggen andvänds lika mycket vid bromsning inte bara dom yttre

Senast redigerat av jorre83 (12 augusti 2008)

Powerman Japan Quality
12 augusti 2008 · 670 Inlägg

Hur menar du då? Det blir väl klart sämre bromsförmåga om inte bromsbelägget tar över hela den del av bromskivan den är avsedd för att göra. Dessutom blir ju bromsskivan skev ju längre tiden går utan åtgärd. Eller missuppfattar jag dig nu?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Powerman Japan Quality
12 augusti 2008 · 670 Inlägg

jorre83 skrev:

Powerman skrev:

turboforssen skrev:

genom att bromsa massor så är det borta:) men kör ju volvo, kanske bara funkar på dom:)

Ja men då är jag med dig. Bildas det ytrost på skivorna kan man ju bromsa av det. Man åker o nyper med handbromsen så det slipar baktill också.

Så gör man ju alltid när man tvättat bilen åtminstone jag. Åker ut o bromsar av den.

Men om jag tolkar trådskaparen rätt så har han fått som ett streck på skivan efter att det legat emot? Ibland går det att svarva om skivorna ibland inte. I regel eller ofta har det pågått så länge så det är så nött att det inte brukar vara värt att svarva om skivorna. Utan lika bra att köpa nya.

'låter konstigt ifall du måste dra i handbromsen för att få rent insidan på skivan bak

som på dom flesta japsare så sitter det flytande en kolvsok som med hjälp av glidpinnar gör så båda beläggen andvänds lika mycket vid bromsning inte bara dom yttre

Utsidan naturligtvis. Det bildas som en hinna när man tvättat bilen på skivorna. Då kan man dra lite lätt i handbromsen ett par gånger så försvinner den.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Germax
12 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Sexyicecube skrev:
För att dom ska svarva en skiva måste dom vara en viss mm tjock också. Minns inte måttet i huvudet.

Men som dom säger, rosten på skivorna försvinner när du bromsar om du inte har några jättekanter. Lägg upp en bild vettja?

Du minns inte måttet för at tde är olika för varje skivmodell.

De verkstäder jag har varit i kontakt med vägrar att svarva under minimimåttet pga säkerheten.
Och ska man följa dom måtten kan man ta typ 1 mm per sida.

Bromsskivor till en mazda 626 kan inte kosta många hundra.
Är de lager i dom drar de iväg iofs, skroten? Är de tjock nog för att svarva så visst gör de.
Glöm inte skaffa nya belägg.

Ofta när skivan ser ut som skit, massa spår och rost beror nästan jämt på att oket inte glider som de ska.
Så snörj upp de samtidigt som du fixar skivorna. Annars är du där snart igen.

Senast redigerat av JapMax (12 augusti 2008)

scampi Pessimist
12 augusti 2008 · 82 Inlägg

JapMax skrev:

Sexyicecube skrev:
För att dom ska svarva en skiva måste dom vara en viss mm tjock också. Minns inte måttet i huvudet.

Men som dom säger, rosten på skivorna försvinner när du bromsar om du inte har några jättekanter. Lägg upp en bild vettja?

Du minns inte måttet för at tde är olika för varje skivmodell.

De verkstäder jag har varit i kontakt med vägrar att svarva under minimimåttet pga säkerheten.
Och ska man följa dom måtten kan man ta typ 1 mm per sida.

Bromsskivor till en mazda 626 kan inte kosta många hundra.
Är de lager i dom drar de iväg iofs, skroten? Är de tjock nog för att svarva så visst gör de.
Glöm inte skaffa nya belägg.

Ofta när skivan ser ut som skit, massa spår och rost beror nästan jämt på att oket inte glider som de ska.
Så snörj upp de samtidigt som du fixar skivorna. Annars är du där snart igen.

Massor med tips och idéer, tack alla!
Ska försöka lägga upp en bild i morgon, fick inte göra det när jag skapade tråden.. vet ej varför.

Detta med att smörja upp med kopparpasta... vart ska man smörja då? Alltså... på kolven som trycker ut beläggen mot skivan eller?

Germax
12 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

scampi skrev:

JapMax skrev:

Sexyicecube skrev:
För att dom ska svarva en skiva måste dom vara en viss mm tjock också. Minns inte måttet i huvudet.

Men som dom säger, rosten på skivorna försvinner när du bromsar om du inte har några jättekanter. Lägg upp en bild vettja?

Du minns inte måttet för at tde är olika för varje skivmodell.

De verkstäder jag har varit i kontakt med vägrar att svarva under minimimåttet pga säkerheten.
Och ska man följa dom måtten kan man ta typ 1 mm per sida.

Bromsskivor till en mazda 626 kan inte kosta många hundra.
Är de lager i dom drar de iväg iofs, skroten? Är de tjock nog för att svarva så visst gör de.
Glöm inte skaffa nya belägg.

Ofta när skivan ser ut som skit, massa spår och rost beror nästan jämt på att oket inte glider som de ska.
Så snörj upp de samtidigt som du fixar skivorna. Annars är du där snart igen.

Massor med tips och idéer, tack alla!
Ska försöka lägga upp en bild i morgon, fick inte göra det när jag skapade tråden.. vet ej varför.

Detta med att smörja upp med kopparpasta... vart ska man smörja då? Alltså... på kolven som trycker ut beläggen mot skivan eller?

Nej för fan!
Den smörjar du lättast genom att spruta in lite wd40 under damskyddet och kör kolven fram o tillbax några ggr. Det finns speciellt fett till de men då måste du plocka ner hela skiten vilket du inte vill.
De du framförallt ska rengöra och smöra in med kopparpasta är glidpinnarna som håller oket. De kärvar ofta fast någon av dem och då snedsliter de och slutar med att allt blir skit.

jocke_gronberg
12 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

Såhär skulle jag göra:

ta bort glidpinnarna samt slipa dom lätt med sandpapper gör sedan rent dom och kolla så det går lätt utan att du fettat in dom. Sedan ska du fetta in dom i hjulagetfett då det glider bra mycket bättre än kopparfett.

sedan när det gäller oket så kan du lägga lite bromsvätska innanför dammskyddet och sedan skruvar in kolven med ett specialverktyg som går att köpa på biltema. Ifall du har pressat in kolven så är oken körda och måste bytas ut

Handbromsarmen ska gå helt tillbaka till stoppen gör den inte det så får du smörja upp det med lite vanlig olja tills den gör det samt röra på den fram och tillbaka. Sitter den en fjäder där så kan den också bytas ut för att armen ska gå tillbaka lättare


gjorde nyss detta på min nissan till bes gick igenom med bra bromsvärden så lycka till

Använd inte wd40 eller 5-56 till bromskolvar då det bara torkar ut packningen på kolven

Senast redigerat av jorre83 (13 augusti 2008)

shogun
13 augusti 2008 · 2 117 Inlägg

sik skrev:

shogun skrev:
Rostiga skivor har inget med anliggande bromsar att göra. Du behöver göra rent bromsoken så att bromsklotsarna kan glida fram och tillbaka utan att kärva. När klotsarna glider lätt så får de full yta mot bromsskivorna och rosten skavs av vid bromsning. Är det däremot stora repor/spår i skivorna så ska du byta dem eller svarva av ytan lite.  Montera skrikplattor och kopparpasta mellan klotsarna och bromsoken/kolvarna.

Hjullager? Varför ska du byta dem bara för att skivorna är rostiga?

Lagret är väll antagligen ipressad i skivan som på så många andra bilar.

Hjullagret går att pressa ur. Men att sätta i gammla lager igen leder oftast till att dom går sönder. ABS kransen kan man värma och sedan knacka bort försiktigt.

Hjullagret sitter i de flesta bilar i hjulnavet och sedan är bromskivan monterad utanpå navet. Kan inte påminna mig att jag någonsin sett en kombinerad bromsskiva/nav med integrerat hullager. Det är ju en vansinnigt dyr konstruktionslösning speciellt med tanke på behovet av att byta bromsskivor under en bils livslängd.

En bromsskiva bak ser normalt ut på deta sätt:

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46e10e0c9d530.jpg

och under den sitter navet i vilket hjullagret sitter inpressat.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46e10e2b671b5.jpg

På vissa bilar är handbromsen integrerad inuti bromsskivan som en trumbroms.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img445307f6be70a.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
13 augusti 2008 · 2 307 Inlägg

Renault Laguna har skiva å lager ihop

Gamla volvo 740 hade det med men det kom en ombyggnadssats senare

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
sik
13 augusti 2008 · 1 072 Inlägg

shogun skrev:

sik skrev:

shogun skrev:
Rostiga skivor har inget med anliggande bromsar att göra. Du behöver göra rent bromsoken så att bromsklotsarna kan glida fram och tillbaka utan att kärva. När klotsarna glider lätt så får de full yta mot bromsskivorna och rosten skavs av vid bromsning. Är det däremot stora repor/spår i skivorna så ska du byta dem eller svarva av ytan lite.  Montera skrikplattor och kopparpasta mellan klotsarna och bromsoken/kolvarna.

Hjullager? Varför ska du byta dem bara för att skivorna är rostiga?

Lagret är väll antagligen ipressad i skivan som på så många andra bilar.

Hjullagret går att pressa ur. Men att sätta i gammla lager igen leder oftast till att dom går sönder. ABS kransen kan man värma och sedan knacka bort försiktigt.

Hjullagret sitter i de flesta bilar i hjulnavet och sedan är bromskivan monterad utanpå navet. Kan inte påminna mig att jag någonsin sett en kombinerad bromsskiva/nav med integrerat hullager. Det är ju en vansinnigt dyr konstruktionslösning speciellt med tanke på behovet av att byta bromsskivor under en bils livslängd.

En bromsskiva bak ser normalt ut på deta sätt:

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46e10e0c9d530.jpg

och under den sitter navet i vilket hjullagret sitter inpressat.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img46e10e2b671b5.jpg

På vissa bilar är handbromsen integrerad inuti bromsskivan som en trumbroms.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img445307f6be70a.jpg

Många bilar har sitt hjullager ipressat i skivan. Bla många så är min Clio en av dom och som du beskriver är skivbyte en dyr historia. Och speciellt om lagret blir dåligt efter få mil och man behöver pressa ut lagret igen, kan skada skivan!

jocke_gronberg
13 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

Powerman skrev:
Hur menar du då? Det blir väl klart sämre bromsförmåga om inte bromsbelägget tar över hela den del av bromskivan den är avsedd för att göra. Dessutom blir ju bromsskivan skev ju längre tiden går utan åtgärd. Eller missuppfattar jag dig nu?

nu hänger jag med vad du menar att du drar i handbromsen vid tvätt då du ej har handbromsen i oket men det tror jag det är på mazda 626

scampi Pessimist
16 augusti 2008 · 82 Inlägg

Svarvade skivorna, och bytte belägg. Problem solved.

Jo, handbromsen är i oket, så att säga.

MYCKET dyrt skulle det ha blivit att byta skivorna, närmare 4000kr.

Tack för all hjälp!!!

ewaseem
12 november 2017 · 2 Inlägg

Hej,
Skrikplattor är helt rostiga i min bil. Vad gör skrikplattor för nytta i bilbromsar?

Evildan
12 november 2017 ·

ewaseem skrev:
Hej,
Skrikplattor är helt rostiga i min bil. Vad gör skrikplattor för nytta i bilbromsar?

Skrikplattorna gör att vibrationerna som uppstår vid inbromsning dämpas och då blir det tyst.
Dom har ingen funktion i övrigt utan bromsarna fungerar lika bra utan.
Du kan även lägga ett tunt lager av bromsoksfett på baksidan av bromsbelägget samt i klackarna/hålen för monteringspinnarna beroende på konstruktion
Men använd aldrig någonsin kopparpasta eller aluminiumpasta då detta förstör dina gummipackningar och i förlängningen bromsoket. Förr rekommenderades kopparpasta av "experter" men idag vet kunniga mekaniker bättre.
Lycka till med skruvandet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang