Turbobyte alternativt höja ladd Volvo 850 T5

Gustav97
12 november 2017 · 10 Inlägg

Tjenare Garageat

Har snabb fråga då jag snart köper min första Volvo, en stycke Volvo 850 T5.

Som jag har förstått så är bilen byggd med 15G turbo, och undrar följande saker

1) Vad laddar den i T5:an, och kan jag höja laddet på aggregatet lika lätt som man kan på 940´s, eller krävs det extremare ingrepp där det handlar om att mapps?

2) Om jag har en 15G Turbo original box I bilen, kan jag då byta rent av till 16T, 17T eller 19T med original styrsystem utan ingrepp, eller krävs det att jag köper styrsystem och mappar hos proffs?

3) Om svaret i 2) är att det går att köra utan vidare modifikationer, vad ska jag förvänta mig?

OBS: Tips på styrsystem och företag att besöka för detta arbete skulle uppskatas!

Senast redigerat av Gustav97 (12 november 2017)

Christian S
13 november 2017 · 4 815 Inlägg

1) den ska ladda ca 0,6
nej du kan inte höja laddet på samma sätt som på tex en 940 då laddtrycket styrs av en magnetventil  som  styrs utav programvaran i bilens ecu (databox)

2) nej du kan inte byta till en annan turbo utan att byta till en programvara som är anpassad för det alternativt att du mappar bilen.
du behöver inte byta styrsystem för att kunna mappa den då det går att mappa om original ecu:n.

det är svårt att ge tips på firma då du inte har skrivit var i vårt avlånga land du bor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang