4459
Sök

Köpa tyskimporterad BMW 116i

2 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
Varit och tittat på en BMW 116i, 2009, 6000mil, pris 63000. Har ej sätesvärmare. Den är besiktigad och servad med servicebok ifylld. Beställt Carfax rapport och ser inget konstigt. Kan säkert få ner den til 58-60 tusen. Skatten ligger på 962kr och helförsäkring 450kr/mån.

Vad tror ni?

Plus:
Fin i lacken
Ingen rost
Fullutrustad
Priset
Låg mil

Minus:
Sätesvärmare
100 spänn dyrare i försäkring per mån
Lägre andrahandsvärde
Senast redigerat av BalterZ (25 november 2017)

1 158 Inlägg
25 november 2017
BalterZ skrev:
Varit och tittat på en BMW 116i, 2009, 6000mil, pris 63000. Har ej sätesvärmare. Den är besiktigad och servad med servicebok ifylld. Beställt Carfax rapport och ser inget konstigt. Kan säkert få ner den til 58-60 tusen. Skatten ligger på 962kr och helförsäkring 450kr/mån.

CarFax: https://www.carfax.se/show_report?rcuniq=83931134

Vad tror ni?

Plus:
Fin i lacken
Ingen rost
Fullutrustad
Priset
Låg mil

Minus:
Sätesvärmare
Lägre andrahandsvärde

hur är den fullutr om den inte har sätesvärmare?

2 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
amazinjoey skrev:
BalterZ skrev:

Vad tror ni?

Plus:
Fin i lacken
Ingen rost
Fullutrustad
Priset
Låg mil

Minus:
Sätesvärmare
Lägre andrahandsvärde

Touché

2 350 Inlägg
25 november 2017
amazinjoey skrev:
BalterZ skrev:

Vad tror ni?

Plus:
Fin i lacken
Ingen rost
Fullutrustad
Priset
Låg mil

Minus:
Sätesvärmare
Lägre andrahandsvärde

I vissa varmare länder finns det inte ens som tillval på vissa bilar, för att det är helt onödigt där. Sen brukar termen "fullutrustad" användas lite väl ofta och löst, det håller jag med om. tongue

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
25 november 2017
hade aldrig köpt en bil utan sätesvärme big_smile

1 214 Inlägg
25 november 2017
SportPilot skrev:

Beror på var i landet man bor wink

Jag bor i södra Sverige och saknade sällan funktionen i min tysksålda 118d smile
Den hade dock någon typ av värmeelement vilket gjorde att kupén värmdes upp rekordsnabbt även i minusgrader. Tror inte bensinarna har den funktionen.

Kan du leva utan sätesvärmare så låter det som ett bra köp, men undersök både insida och utsida efter slitage. En bil som gått 6000 mil bör se extremt fin ut, annars kan man börja misstänka mätarfiffel.

4 261 Inlägg
25 november 2017
Jag med skulle kolla med ficklampa och kompass efter mätarfiffel! inte alls ovanligt med mätarfiffel, finns det inte några sv sålda? måste ju finnas massor me dom. Har aldrig använt sätesvärmare på nån av mina bilar men ratt värmare är nått helt annat och helt fantastiskt.

7 282 Inlägg
25 november 2017
Kolla servicehistorik på BMW så märker du direkt om den är skruvad utomlands .

1 214 Inlägg
25 november 2017
panda666 skrev:
Jag med skulle kolla med ficklampa och kompass efter mätarfiffel! inte alls ovanligt med mätarfiffel, finns det inte några sv sålda? måste ju finnas massor me dom. Har aldrig använt sätesvärmare på nån av mina bilar men ratt värmare är nått helt annat och helt fantastiskt.

Det kan jag tänka mig! En gång rattvärme, alltid rattvärme wink
Kroppen blir ju varm rätt snabbt när fläkten kommit igång. Händerna kan ju fortfarande vara isbitar efter en timmes körning... Nästa bil har rattvärme.

Evildan
25 november 2017
Vi nordbor har prostatacancer i större utsträckning än dom som bor i varmare länder. Kan det ha med stolsvärmaren att göra?

På pressvisningspriusarna hösten 2003 hade några bilar fått stolsvärmarkontakterna ihopblandade så den vänstra knappen skötte höger stol och vice versa. Kika i gen II bilarna och man ser tydligt på vissa hur ojämnt knapparna är monterade på plastkåpan.
Nuförtiden vet jag iaf en som jobbar med att montera marknadsanpassad utrustning som kan höger och vänster...Men han sitter mest och lyssnar på ljudböcker och försöker köra livet ur KIA-hybrider. wink

4 261 Inlägg
25 november 2017
Cracksoup skrev:
panda666 skrev:

Kroppen blir ju varm rätt snabbt när fläkten kommit igång. Händerna kan ju fortfarande vara isbitar efter en timmes körning... Nästa bil har rattvärme.

automat+rattvärme, bättre blir det inte för körning fram-tbax  till jobb o hem. Slippa växla e så jävla skönt. steglös låda=vill kyssa snubben som kom på de, må han bada i stålar och vitlökssås.

Evildan
25 november 2017
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
panda666 skrev:

automat+rattvärme, bättre blir det inte för körning fram-tbax  till jobb o hem. Slippa växla e så jävla skönt. steglös låda=vill kyssa snubben som kom på de, må han bada i stålar och vitlökssås.

Den snubben dog 1519-05-02 så en tungrullare är nog lite småsnuskigt. big_smile
Han hette Leonardo di ser Piero da Vinci.

1896 monterades den första CVT:n i en bil av Milton Reeves.

Vitlökssås på en hemmamekad hamburgare slank ned här i afton... paltkoma

4 261 Inlägg
25 november 2017
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:

hehe ska kyssa honom i nästa liv, om de nu finns nått sånt, tar me mig vitlökssås såklart. Kört en massa automater på jobbet förra veckan som växlar ryckigt och konstigt, man e bara glad när man kör sin fina steglösa efter jobbet^^

7 550 Inlägg
25 november 2017
Cracksoup skrev:
SportPilot skrev:

Beror på var i landet man bor wink

Jag bor i södra Sverige och saknade sällan funktionen i min tysksålda 118d smile
Den hade dock någon typ av värmeelement vilket gjorde att kupén värmdes upp rekordsnabbt även i minusgrader. Tror inte bensinarna har den funktionen.

Kan du leva utan sätesvärmare så låter det som ett bra köp, men undersök både insida och utsida efter slitage. En bil som gått 6000 mil bör se extremt fin ut, annars kan man börja misstänka mätarfiffel.

kallas kort å gott dieselvärmare, sitter i dem flesta nyare dieselbilar pga att dem är så effektiva så det blir ingen spillvärme över,,

1 814 Inlägg
25 november 2017
Apropå steglösa växellådor, är det bara jag som direkt fick en Volvo 66 ( ja eller en 343) i minnesbilderna, och hur kul va nu dom... wink

Och vad det gäller tyskimport, är det fortfarande så att det inte handlar om OM man blir lurad utan om hur mycket?
För typ 15-17 år sen hade jag bättre inblick i det där (iaf när det gäller BMW), vet inte hur det är idag om det blivit bättre eller man fortfarande får kolla bilarna noga?
Jobbade med skadereparationer då och fick se många bli lurade på sina bilar tyvärr!

Evildan
25 november 2017
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

hehe ska kyssa honom i nästa liv, om de nu finns nått sånt, tar me mig vitlökssås såklart. Kört en massa automater på jobbet förra veckan som växlar ryckigt och konstigt, man e bara glad när man kör sin fina steglösa efter jobbet^^

Nu har å andra sidan varken du eller jag någon CVT i våra bilar utan Electric Variable Transmission (EVT) som ijenkligen är något helt annat.
Att transportstyrelsen ligger 40 år efter och kallar det variomatic i registreringsbevisen förvirrar ytterligare eftersom det endast är Volvo 66 och 343/345 som har tillverkats med en transmission som heter variomatic. Det är liksssssm ett varumärke såsom Vespa, JEEP, DSG, Vanos osv.

4 261 Inlägg
25 november 2017
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Nu har å andra sidan varken du eller jag någon CVT i våra bilar utan Electric Variable Transmission (EVT) som ijenkligen är något helt annat.
Att transportstyrelsen ligger 40 år efter och kallar det variomatic i registreringsbevisen förvirrar ytterligare eftersom det endast är Volvo 66 och 343/345 som har tillverkats med en transmission som heter variomatic. Det är liksssssm ett varumärke såsom Vespa, JEEP, DSG, Vanos osv.

Endå sköna lådor, inget ja klagar på alls. Saknar inte vanliga lådor alls, vissa växlar mjukt medans andra växlar fett ryckigt, Speciellt franska bilar, minns inte om de va peugeot eller renault som växlade väldigt ryckigt.

Forummoderator
18 410 Inlägg
26 november 2017
Prius, CVT, Volvo 343 och rattvärme med vitlökssås...

Trådarna spårar ur som vanligt smile
Köpte ett vinterskott utan stolsvärme i somras. Nog för jag gillar den lilla bilen (ja, dieselvärmare och självavfrostande sidorutor finns) men det blir INTE en som saknar denna lilla finess igen.

Sök