Hjälp vid montering av hardyskiva Volvo 740

unibet
6 augusti 2011 ·

Hejhej,

Hade tänkt byta min hardyskiva men vet inte om jag har satt bultarna och hardyskivan rätt, någon här inne som kan säga om det är rätt eller fel ? roll


http://i56.tinypic.com/dw9aq9.jpg

Senast redigerat av unibet (8 augusti 2011)

CarpeDiem German Engineering
6 augusti 2011 · 9 081 Inlägg

Jag tror att bultarna sitter fel.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
unibet
6 augusti 2011 ·

CarpeDiem skrev:
Jag tror att bultarna sitter fel.

Var det jag misstänkte.. för jag har haft den nya hardyskivan monterad såhär om den har börjat spricka efter bara knappt 15 mil, och nu vibrerar det i kardanen igen.. så det blev nog så galet att jag fick bultarna fel och då slits hardyskivan rätt så fort va ?

jonas_ahman
6 augusti 2011 · 309 Inlägg

ska inte alla sex gå igenom nästa fastsättning också och inte bara de tre som saknas?

länge sen ja tog bort en hardyskiva så kan ha fel

Senast redigerat av jonas_ahman (6 augusti 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info
unibet
6 augusti 2011 ·

Såg nu på en skiss från Volvo att mina bultar sitter fel, antagligen därför den nya hardyskivan håller på ge med sig och att det har börjat vibrera nu. Så en fråga kvar, spelar det någon roll hur hardyskivan sitter ? Eller måste jag ta bort hardyskivan och vända på den? för annars blir ju pilarna fel fast bultarna rätt om jag inte gör det.

unibet
6 augusti 2011 ·

Ska ut o sätta dit den rätt nu, gör det något om pilarna blir fel fast bultarna rätt ?

unibet
8 augusti 2011 ·

2 dagar höll skivjäveln, vet inte varför. kollade riktigt noga på en annan 740 så inget skulle bli fel, tog mig en sväng efter jag hade monterat den och blev skapligt nöjd! Inga vibrationer alls!bilen gick klockrent i drivlinan och vibrerade ingenting, körde kanske 5 mil igår bara.

Och idag när jag skulle ta bilen till garaget och fixa tutan så gick de galant, körde 2 mil. riktigt nöjd fortfarande, fixade tutan och sedan skulle jag bege mig hem så blev de kaos.
Han köra 1 mil och tänkte att jag skulle dra på lite me bilen, gasar upp till 170 km/h och det smäller till så in i helvete. Trodde växellådan hade rasat,men icke. jag stannar till fort och kollar under bilen och vad får jag då se ?

En totalt förstörd hardyskiva som man knappt ser gummit på, bara trådar överallt. Fattar inte hur den kan gå sönder ? jämförde hela tiden med en annan 740 som har hardyskiva och min montering såg exakt lika dan ut som den.

Så i morgon blir det att köra upp bilen på lyften och se hur allt ser ut, och om någonting mer blev förstört.
Ny hardyskiva mm kommer inhandlas och jag skulle behöva hjälp av nån här som vet hur allt ska sitta, kommer lägga upp bilder på min montering och när jag ska montera den nya så ni kan vara med och säga om någonting blir fel.

Är riktigt tacksam om nån kunde följa min montering på garaget och kunna rätta om någonting blir fel, som sagt.

För någonting måste ha blivit galet vid monteringen eller så var hardyskivan ett måndagsexemplar då jag jämförde med en annan 740 som rullar på så fint.

Mvh

unibet
12 augusti 2011 ·

Sådär satte dit en ny hardyskiva plus ett nytt växellådsfäste idag, monterade allting genom volvos skiss och det ser bra ut fortfarande.


Här är den nya hardyskivan monterad, har hållit hittills.
http://i52.tinypic.com/2ciig41.jpg

Lägger upp en samma bild igen fast med lite paint skills så ni förstår hur den gamla hardyskivan fungerade. : När kardanet skulle snurra förra gången så drog sig Nr1 på bild till Nr2 innan allting började snurra, svårt förklarat men ni kanske förstår hur jag menar ? Alltså att dom 3 bultarna från växellådan var tvungna att nudda dom andra 3 bultarna från kardanet innan kardan snurra.. Vilket blir oerhört stora påfrestningar på gummit.

För den nya hardyskivan beter sig inte så utan att bultarna som sitter i skivan sitter där som är, som det är på bilden. dom rör sig inte.
http://i54.tinypic.com/2rot8cx.jpg

Samt en till fråga, ska man kunna "glappa" med det främre kardanet ? jag har för mig att det kardanet ska sitta stumt typ. Lägger upp ett filmklipp så ni hör, höj volymen då det är rätt så lågt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=pRHzfLPIZDA

Mvh

Senast redigerat av unibet (2 februari 2012)

Volvo Knugen The one and only
12 augusti 2011 · 1 091 Inlägg

Svårt o se på filmen men det verkar som att det är dags o byta stödlagergummi... Sen ser det ut som att du har fått dit hardyskivan bättre den här gången

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
unibet
12 augusti 2011 ·

Volvo Knugen skrev:
Svårt o se på filmen men det verkar som att det är dags o byta stödlagergummi... Sen ser det ut som att du har fått dit hardyskivan bättre den här gången

Satte dit hardyskivan lika dant förra gången, det som är så skumt..Fick dock ut en ny skiva så det var ju inga problem.. näe filmen blev riktigt dålig, man man hör iaf smile byter man allting inkl hållare ?

Senast redigerat av unibet (12 augusti 2011)

Volvo Knugen The one and only
12 augusti 2011 · 1 091 Inlägg

Nej du byter bara gummit.. Jag tyckte det såg ut som att du satt hardyskivan tvärtom mot förut men det är iof lite svårt o se på sista bilden

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Nettan71
26 november 2017 · 3 Inlägg

Hur tjock är en Hardyskiva

Evildan
26 november 2017 ·

Nettan71 skrev:
Hur tjock är en Hardyskiva

30 millimeter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang