Växellådan kärvar. Vad kostar byte på en Hyundai Santa Fe -06?

Fionas
7 december 2017 · 23 Inlägg

Tja har som lite panik nu då jag knapt vet ut eller in. Har googlat frågat verkstäder men ingen vet vad som kan vara fel.
Frågar här och hoppas på en sista chans.
Min bil började tjorva i växelspaken då den var som att dra i sirap fick hur som helst i D och kunde köra hem (ca 30mil) när jag stannade halvvägs så fick jag inte i P växeln vilket gjorde att den inte startade. Tillslut fick jag i P startade och körde hem.
När jag senare kom hem fastnade den på Neutralen ( vilket var tur då jag lättare kunde bogsera ner den på verkstad)
Har min bil nu inne på verkstad. Verkstaden konstaterat att det är något i lådan som fastnat. Dem ska imorgon öppna lådan från nån lucka och se fall dem kommer åt det som kärvat den vägen. Men kommer dem inte åt det så är det bara att byta lådan.... någon som bytt lådan ? Vad kostar det? Är det värt det?

Santa fe 06 2.7 v6 24500 mil



Flyttade din tråd till ett lämpligare forum och ändrade rubriken en aning.
Lycka till med bilen!

Med vänlig hälsning mod

Volvo V40 t4 "Fiona" (1999)
viccoA
8 december 2017 · 3 109 Inlägg

Låter som krånglande länkage eller något enklare fel i lådan.
Går säker att dela den och ordna felet.
Borde ta runt 10h på verkstad och säkert kosta från 15.000kr.
Ny låda är garanterat dyrare, kanske runt 8-10h i jobb därmed plus kostnaden för lådan...

Bilen är snart 12 år gammal så kanske lättare att sälja den som GDS-objekt och köpa en annan vagn.

Senast redigerat av viccoA (8 december 2017)

Mew
8 december 2017 · 2 152 Inlägg

viccoA skrev:
Låter som krånglande länkage eller något enklare fel i lådan.
Går säker att dela den och ordna felet.
Borde ta runt 10h på verkstad och säkert kosta från 15.000kr.
Ny låda är garanterat dyrare, kanske runt 8-10h i jobb därmed plus kostnaden för lådan...

Bilen är snart 12 år gammal så kanske lättare att sälja den som GDS-objekt och köpa en annan vagn.

Detta, eller köpa en begagnad låda på skroten eller Bildelsbasen och låta dem montera den. smile

Meaganeowner
8 december 2017 · 2 250 Inlägg

Nu kanske det är som så att en automat inte funkar alls om det är för lite olja.
Men jag förutsätter att du kollar nivån med jämna mellanrum.

Eller kör du tills något går åt fanders?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang