Trumbroms som låser sig

FrimaN_
11 maj 2011 · 5 Inlägg

Har haft isär och kollat över bromsarna på min gamle ford taunus(-63a) och bytt bromsslangar. Allt ser ut som det ska men det är krångel med ena bakhjulet. Man kan snurra det något varv framåt sen tar det helt stopp, går att backa det utan problem, sen köra framåt en bit igen innan det tar stopp på samma ställe igen. Har haft isär det flera gånger och kan inte hitta felet. Så enkla bromsar borde ju inte kunna krångla! När det tar stopp så är det verkligen orörligt framåt. Vad kan man göra åt det?

te_wik Forummoderator
11 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Vissa eftermarknads bromsband brukar man få fila till "topparna" på så det blir lite vinkel på dom, lär ju vara bytt någongång. 

Kan du inte se var det tagit i?

Sen en ful sak jag varit med om, hade för långa hjulbultar så bultarna tog i när man snurrade på hjulet, gick att snurra ungefär 1/4 varv.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FrimaN_
11 maj 2011 · 5 Inlägg

Ska absolut testa att fila ner topparna lite på bromsbanden! Tack för tipset! Att bultarna är för långa borde det nog inte kunna vara eftersom det är dom bultarna som suttit på hela tiden, annars stämmer det ju ganska bra eftersom det är ca 1/4 som hjulet kan snurra här med.

Mopedhuligan
11 december 2017 · 4 Inlägg

Nu svarar jag på en skitgammal tråd, men hur gick det här? Jag har precis samma fel på en p5 1965. Den hade (enl tidigare ägare) "renoverade bromsar" vid köpet. Fina värden i besiktningen. Efter ca 100 mil körda råkade jag backa ut ur garaget med handbromsen till hälften utdragen. Det låste sig men släppte efter lite tvångskörning. Funkade bra i kanske 50 mil men sen låste det sig rejält. Backade loss det och tog mig hem. Nu kommer jag 50-100meter innan det låser. Backar lite och det släpper o.s.v.

Senast redigerat av Mopedhuligan (11 december 2017)

jaka54
11 december 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta isär och kolla! Något måste ta i .

Mopedhuligan
11 december 2017 · 4 Inlägg

Ja, jo. Det ska jag absolut göra. Har inte pillrat med trummor på 15 år så jag beslöt att googla lite först. Och då dök den här tråden upp. Liknande bil och samma fel, tänkte jag. Kul att veta vad som var felet här.

Bmsone Reservdelsnisse
12 december 2017 · 183 Inlägg

Kan vara belägget som lossnat från backen och kilar fast sig mot det andra belägget.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
torsen
15 december 2017 · 7 234 Inlägg

bmsone skrev:
Kan vara belägget som lossnat från backen och kilar fast sig mot det andra belägget.

X 2.

Meaganeowner
15 december 2017 · 2 250 Inlägg

Vad håller backarna tryckta i sidled mot bromsskölden.
Dom får inte ligga lösa.

Brukar vara en bockad fjädrande plåt eller en spiralfjädrar till varje back.

Jag har en släpkärra med bromsbackar. Många år hände just att kärran tvärnitade, oftast i ett gupp.
Motmedlet då var att släppa efter justeringen. Men då gick det inte igenom besiktningen.

Efter att jag borrat hål i sköldar och backar, samt monterat en monteringssats ( med spiralfjädrar, pinnar och låsbrickor), så har det aldrig krånglat.

Kolla plåtar/spiralfjädrar. De kanske rostat sönder, eller helt enkelt mist spänsten.

Det som händer är att bromsbackarna kantrar något utåt. Tar i bromstrumman lite, vilket gör att backen följer med något och kilar fast, hårdare och hårdare. Tvärnit!

Senast redigerat av Meaganeowner (15 december 2017)

Mopedhuligan
15 december 2017 · 4 Inlägg

Tack för tipsen. Känns som ett hyggligt lättåtgärdat fel. Just nu står bilen avställd i kallgarage utan dörr, men antingen en solig vinterdag eller så till våren gör jag ett försök. Höger bak funkar bra vad det verkar så där har jag ju referensmaterial. Och nya backar verkar finnas att beställa även om de inte direkt är billiga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang