Volvo V40 från billig bruksbil till......

Tanken är att vår Volvo V40 ska gå från att vara en billig bruksbil till något betydligt fräschare och roligare:) Exakt vad som ska göras med bilen är inte helt klart ännu. Till att börja med ska de brister som finns på bilen rättas till....och sedan är det dags för roligare åtgärder, i första hand sådant som berör bilens utseende.
  • 44 Följare
  • 46 707 Visningar
  • Projektet avslutat 7 januari 2018
cars4ever
24 juni 2015 · 834 Inlägg

Går långsamt framåt och ibland bakåt...... Upptäckte att det ena bakre bromsoket börjat läcka vid mekanismen för handbromsen sad
Läcker inte jättemycket eller jättefort men får nog byta det oket helt.

De främre balkarna över hjulhuset har iallafall bearbetats och rosten jobbats bort. Inga mellanbilder men såhär blev det:

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74055/74055-2007bb650397f03d3bbbbfdb39309fa3.jpg

finns dock andra saker i hjulhuset som behöver samma genomgång innan det är redo för montering av skärmar.
Testade att lägga på roststopp över den rena metallytan när rosten var bortslipad. Efter det blev det flera lager med Zinkfärg och slutligen silvrig hammarlack

Senast redigerat av cars4ever (24 juni 2015)

BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo-V40-T4
11 augusti 2015 · 208 Inlägg

Vad står på agendan för den stackars V40n denna månaden då ???

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
cars4ever
12 augusti 2015 · 834 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:
Vad står på agendan för den stackars V40n denna månaden då ???

Det var en väldigt bra fråga. Just nu är det bruksbilen som behöver lite omsorg efter ett besök hos bilprovningen tongue
Annars är det nog utbyte av ett bakre ok igen eftersom även det utbytta oket visade sig läcka (långsamt men iallafall).

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
BMW 730iA "E32" (1988)
limpa97
12 augusti 2015 · 411 Inlägg

Tråkigt när man byter grejer och det ändå inte blir nåt bättre tongue men då vet man ju hur man gör till nästa gång iallafall wink

cars4ever
17 augusti 2015 · 834 Inlägg

limpa97 skrev:
Tråkigt när man byter grejer och det ändå inte blir nåt bättre tongue men då vet man ju hur man gör till nästa gång iallafall wink

Trodde väl det skulle vara ok när jag köpt det från en skrot, tyvär skedde monteringen så långt efter inköp att det inte gick att få byta det mot ett fungerande. Men men, kontentan är väl att jag borde köpt ett nytt eller plockat ett själv hos returbilen istället.

Men men, bara att göra det riktigt denna gången tongue

Volvo-V40-T4
17 augusti 2015 · 208 Inlägg

cars4ever skrev:

Volvo-V40-T4 skrev:
Vad står på agendan för den stackars V40n denna månaden då ???

Det var en väldigt bra fråga. Just nu är det bruksbilen som behöver lite omsorg efter ett besök hos bilprovningen tongue
Annars är det nog utbyte av ett bakre ok igen eftersom även det utbytta oket visade sig läcka (långsamt men iallafall).

Men det är ju faktiskt inte svårt att själv renovera bromsok. Både blocket och tradera har rep satser ute just nu.
Annars kan jag göra det åt dig. Har ju redan gjort det på min orange V40 och skall göra det på den gråe med när motor bytet är klart.

Skicka PM vid intresse.

Mvh

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
cars4ever
18 augusti 2015 · 834 Inlägg

Får se hur jag gör, detta gällde ju de bakre oken och de renoveringsatser jag sett har saknat de delar som hör ihop med den genomgående axeln för handbromsen. Det är där det läcker och det var även där det ursprungliga oket läckte.

Men ska ha ditt erbjudande i åtanke, i är ju inte så långt avstånd från Borås smile

cars4ever
10 oktober 2015 · 834 Inlägg

Har fått tag på fler reservdelar till bilen, ganska mycket faktiskt(bland annat dörrsidor från en fas 2) inklusive bomsoket. Så nu handlar det om att få tid till att slutföra jobbet samt att fixa till framskärmarna eller jaga tag på andra.

cars4ever
5 januari 2018 · 834 Inlägg

Tanken var att lyckas ge bilen ett ordentligt lyft och det har skett en hel del med bilen och även förberetts för andra uppdateringar men stötestenen har hela tiden varit rosten. Har inte själv några ordentliga förutsättningar för större rostreparationer. Så för att komma vidare med andra projekt och inte behöva göra om samma jobb pga projketen dragit för länge på tiden så har jag valt att avsluta detta projektet och skrota bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74055/74055-612b72d3159ad44ae7a9cd877c18d085.jpg

En del inköpta delar och annat som ändå kan vara användbart har sparats men hamnar fokus på andra projekt istället. Tack alla ni som följt projektet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang