Volvo s60-2001 belysningsproblem

benz_89
3 januari 2018 · 733 Inlägg

Hej! Har ett bekymmer med en bil som jag köpt. Bilen är en volvo S60 D5 årsmodell 2001.
Problemet är att parkeringsljuset,dimljus fram och bak fungerar ej, dimmer till innerbelysningen funkar ej, belysningen i stereon funkar inte heller. Ljusvredet reagerar ej så det går ej att byta till endast parkeringsljus och helljuset fungerar endast om jag håller in spaken, i övrigt så funkar all belysning i kombiinstrumentet och färddator fungerar som det ska. Någon som stött på detta och har förslag på i vilken ände man ska börja? Har kollat så att alla lampor och säkringar är hela.

Tack på förhand!
Mvh. Henrik

zzr94092
3 januari 2018 · 4 378 Inlägg

Hur mår batteriet?
Gör en Norsk reset: lyft av en batt,kabel en stund...eller gör en riktig avläsning..

benz_89
3 januari 2018 · 733 Inlägg

Har inte testat det har köpt bilen idag, det sitter en ctekladdare kopplad till motorvärmar uttaget så det bör ju ha underhållsladdat tycker man ju. Vilka felkodsläsare finns det till volvo som man kan köpa och läsa av både elsystem och motorstyrning?

zzr94092
3 januari 2018 · 4 378 Inlägg

BSR:S PPC  t.e.x

Brådhis * Voff voff *
3 januari 2018 · 10 244 Inlägg

Vatten i CEM-modulen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
benz_89
3 januari 2018 · 733 Inlägg

Vart någonstans sitter cem modulen? Om man lossar batteripolen kan man då ta lös cem modulen och kolla om det finns kontakter på baksidan som kan vara ärgade eller måste något kodas om eller liknande om man lossar på den?
Mvh. Henrik

ottorb
4 januari 2018 · 320 Inlägg

jag hade mätt att ljusomkopplaren (vredet) får ström, om det får ström då hade jag bytt den
elektroniken i den är kass då , matar inte ut ström
innan jag går på CEM
men först läs av felkoderna , dem ger dig vägledning

ottorb
4 januari 2018 · 320 Inlägg

CEM modulen sitter under instrument panelen på förarsidan
plocka bort kåpan så sitter den vä upp, den kan man haka loss

benz_89
4 januari 2018 · 733 Inlägg

Tack ska mäta om det kommer spänning fram till ljusvredet i första hand och eventuellt prova med ett ljusvred från min brors xc70 för det ser då likadant ut som i min big_smile

turbodeath
4 januari 2018 · 2 452 Inlägg

har du kollat alla säkringar ...du har ju säkringar på 3 ställen ...ett i motorrummet,ett kupen o ett i bagaget....om inte stereon fungerar så är ju säkert trasig säkring som ser hel ut men ändå inte...hade samma problem,det enda jag inte löst på min bil är ljuset i bagaget som skall lysa

döden kommer tillbaka
benz_89
4 januari 2018 · 733 Inlägg

Stereon fungerar i övrigt det kommer ljud åså, men ingen belysning i stereon samt att belysningen invändigt går inte att dimmra upp samt att höjdljusteringen till lyktorna fungerar inte heller och inte dimljus heller och halvljuset lyser oavsett vilket läge man har ljusvredet så det verkar ju vara knas med ljusvredet eller något före ljusvredet.  Eftersom det verkar heldött. Men ska ta och kika på säkringarna bak i bilen också smile

benz_89
5 januari 2018 · 733 Inlägg

Har testat att det kommer fram spänning till  ljusvredet vilket det gör, plockade isär det också och rengjorde & det luktar lite bränd elektronik ifrån den så risken är stor att det är just där felet ligger  smile

benz_89
7 januari 2018 · 733 Inlägg

Kan meddela att problemet löste sig efter att ljusvredet byttes ut smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang