Peugeot 107 -06 startar ej. Tankad med gammal bensin

Ludd3s
7 januari 2018 · 241 Inlägg

Hej.

Idag tankade jag min Peugeot 107 1.0 3cyl med 5liter soppa jag haft stående ett bra tag. Jag visste att det var dumt men jag tänkte att den endå blandas ut med den övriga bensinen i tanken. (Ca:10liter) Körde sedan 1-2km och då plötsligt dog bilen. (Motorlampan blinkade till) Försökte starta och gå gick den igång lite men gick riktigt dåligt och dog snabbt igen. Tankade i 10l helt ny färsk bensin, startade ändå inte.

Efter att jag bogserat hem bilen provade jag starta bilen med startgas insprutat i luftfiltret, då gick den efter ett tag igång men dog sedan direkt. Batteriet blev urladdat efter några försök så jag har även provat starta med startkablar utan resultat.

Nu behöver jag hjälp av någon av er.

Kan det bara vart en tillfällighet och jag råkat ut för en bensinpump som havererat?

Kan det legat något skit i den gamla soppan som satte igen bränslefiltret?

Är det någon som har kolla på vart bränsleledningen går in i motorn så jag kan kolla om det finns soppa fram till motorn?

Skulle även behöva hjälp med att veta vart startmotorn samt bränslefiltret sitter?

Samma motor som i Citroën C1, Toyota Aygo samt då denna Peugeot 107.

Tack på förhand.

Janneutanb
7 januari 2018 · 7 271 Inlägg

Gjorde exakt samma. 5l gammal bensin i en nästan fulltankad Honda.
Bilen dog rätt fort.
Tog loss bränsleledningen vid fuelrailen och körde ut soppan med soppapumpen.
I med ny soppa och gick direkt.

Ludd3s
7 januari 2018 · 241 Inlägg

Janneutanb skrev:
Gjorde exakt samma. 5l gammal bensin i en nästan fulltankad Honda.
Bilen dog rätt fort.
Tog loss bränsleledningen vid fuelrailen och körde ut soppan med soppapumpen.
I med ny soppa och gick direkt.

Tack för snabbt svar! Vet någon hur jag enklast lossar soppaledningen (vid fuelrailen?) på en 107/Aygo/C1?

Senast redigerat av Ludd3s (7 januari 2018)

Janneutanb
7 januari 2018 · 7 271 Inlägg

Ingen aning. Min satt med banjobult bara.

Cupra_
7 januari 2018 ·

Har du möjlighet att komma under bilen kan du ju följa slangen/röret från filtret fram till motorn.

Meaganeowner
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Du har inte hällt i nåt annat än bensin då?

Jag tankade bensin i nin diesel. Blev ca 30 % inblandning. Gick bra. Hällde i met än 0.5 liter tvåttakttolja och körde tanken nästan tom.
Hade förmodligen inte gått med diesel i en bensinare.

Lukta i dunken...

Ludd3s
7 januari 2018 · 241 Inlägg

Tack för alla svar, får försöka felsöka vidare i veckan. Säker på att det var bensin då jag haft dunken stående i min båt länge. Dock kan det vart 3-5år gammal soppa. Jag tycker ändå att nu när jag blandat ut dessa 5l med minst 15l vanlig soppa så borde den starta?

Highway_Outlaw
7 januari 2018 · 198 Inlägg

Gå den på startgas så är det säkerligen pumpen som har gett upp pga. den gamla bensinen.

Desmosedici
7 januari 2018 · 53 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Gå den på startgas så är det säkerligen pumpen som har gett upp pga. den gamla bensinen.

Eller så är det filtret som satt igen pga skit i bensinen.

Janneutanb
7 januari 2018 · 7 271 Inlägg

Ludd3s skrev:
Tack för alla svar, får försöka felsöka vidare i veckan. Säker på att det var bensin då jag haft dunken stående i min båt länge. Dock kan det vart 3-5år gammal soppa. Jag tycker ändå att nu när jag blandat ut dessa 5l med minst 15l vanlig soppa så borde den starta?

Min gjorde inte det. Töm ur och fyll i nytt.

Ludd3s
7 januari 2018 · 241 Inlägg

Janneutanb skrev:

Ludd3s skrev:
Tack för alla svar, får försöka felsöka vidare i veckan. Säker på att det var bensin då jag haft dunken stående i min båt länge. Dock kan det vart 3-5år gammal soppa. Jag tycker ändå att nu när jag blandat ut dessa 5l med minst 15l vanlig soppa så borde den starta?

Min gjorde inte det. Töm ur och fyll i nytt.

Får prova det. Synd att jag nästan fyllt upp hela tanken nu.. första jag ska undersöka i veckan är om det ens kommer soppa fram till motorn. Har försökt googla och fått fram att både soppapumpen och soppafiltret sitter i tanken på dessa små bilar (107,c1,Aygo). Någon som kan bekräfta det?

Evildan
7 januari 2018 ·

Ludd3s skrev:

Janneutanb skrev:

Ludd3s skrev:
Tack för alla svar, får försöka felsöka vidare i veckan. Säker på att det var bensin då jag haft dunken stående i min båt länge. Dock kan det vart 3-5år gammal soppa. Jag tycker ändå att nu när jag blandat ut dessa 5l med minst 15l vanlig soppa så borde den starta?

Min gjorde inte det. Töm ur och fyll i nytt.

Får prova det. Synd att jag nästan fyllt upp hela tanken nu.. första jag ska undersöka i veckan är om det ens kommer soppa fram till motorn. Har försökt googla och fått fram att både soppapumpen och soppafiltret sitter i tanken på dessa små bilar (107,c1,Aygo). Någon som kan bekräfta det?

Pumpen är ihopmonterad med tankarmaturen och så även huvudfiltret.

Senast redigerat av Evildan (7 januari 2018)

Ludd3s
8 januari 2018 · 241 Inlägg

Evildan skrev:

Ludd3s skrev:

Janneutanb skrev:

Min gjorde inte det. Töm ur och fyll i nytt.

Får prova det. Synd att jag nästan fyllt upp hela tanken nu.. första jag ska undersöka i veckan är om det ens kommer soppa fram till motorn. Har försökt googla och fått fram att både soppapumpen och soppafiltret sitter i tanken på dessa små bilar (107,c1,Aygo). Någon som kan bekräfta det?

Pumpen är ihopmonterad med tankarmaturen och så även huvudfiltret.

Ok tack. Vet någon vart ifrån jag kommer åt tanken/bränslepumpen? Under baksätet? Från bagageutrymmet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang