Hybrid-Ottomotor för diesel/bensin/etanol?

Thorped
2 februari 2018 · 69 Inlägg

Är det möjligt att köra en och samma motor på dessa 3 drivmedel om tillräckligt högt tryck kan åstadkommas i förbränningskammaren för att t ex antända diesel? Vad jag vill åstadkomma är en motor som kan växla bränsle
utan att behöva stängas av, CR3 pumpar givetvis men går det att köra alla bränslen i samma munstycke?
Motorn (eller motorerna) kommer sitta i en båt och anledningen till att jag vill kunna växla bränsle är av säkerhetsmässiga vs miljömässiga skäl. Inom Sverige kommer jag framförallt köra på etanol/el, inom Europa på bensin/el och över Atlanten på diesel.

Mvh Jesper
Y169
2 februari 2018 · 67 Inlägg

Hahahahahahahaha 🤔😂😂😂😂 att ha det kompressionsförhållandet så du kan antända diesel och sedan swiycha över till bensin?! Du kommer självantända bensinen så in åt helvete :'""")

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Thorped
2 februari 2018 · 69 Inlägg

Y169 skrev:
Hahahahahahahaha 🤔😂😂😂😂 att ha det kompressionsförhållandet så du kan antända diesel och sedan swiycha över till bensin?! Du kommer självantända bensinen så in åt helvete :'""")

Men är det något mer än spridare och pump som inte mår bra av att switcha? Givetvis får man ha andra insprutningsinställningar men gör det något att bensinen självantänder så länge den antänds i rätt ögonblick?

Mvh Jesper
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2018 · 17 378 Inlägg

Thorped skrev:

Y169 skrev:
Hahahahahahahaha 🤔😂😂😂😂 att ha det kompressionsförhållandet så du kan antända diesel och sedan swiycha över till bensin?! Du kommer självantända bensinen så in åt helvete :'""")

Men är det något mer än spridare och pump som inte mår bra av att switcha? Givetvis får man ha andra insprutningsinställningar men gör det något att bensinen självantänder så länge den antänds i rätt ögonblick?

Det ligger i bensinens natur att den inte alltid självantänder vid samma gradtal. Så ett par rejäla feltändningar och du kan högst troligen knäcka veven. Dessutom ser jag ett sådant komplicerat system direkt olämpligt om du ska korsa atlanten...

Men visst ska man fundera på udda lösningar! Annars går inte utvecklingen framåt!

Om du nu vill ha något att pyssla med kan ju dieselelektrisk drift vara något? En pålitlig dieselmaskin som laddar en batteribank på ständigt optimalt varvtal och elmotor till utgående axlar. En beprövad metod som bland annat fordonsfärjor använder sig av.

EDIT: Även BMW i3 drivs på samma sätt med sin lilla bensinmotor som laddar batteriaccarna...

Senast redigerat av Hybrid_ (2 februari 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thorped
2 februari 2018 · 69 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Thorped skrev:

Y169 skrev:
Hahahahahahahaha 🤔😂😂😂😂 att ha det kompressionsförhållandet så du kan antända diesel och sedan swiycha över till bensin?! Du kommer självantända bensinen så in åt helvete :'""")

Men är det något mer än spridare och pump som inte mår bra av att switcha? Givetvis får man ha andra insprutningsinställningar men gör det något att bensinen självantänder så länge den antänds i rätt ögonblick?

Det ligger i bensinens natur att den inte alltid självantänder vid samma gradtal. Så ett par rejäla feltändningar och du kan högst troligen knäcka veven. Dessutom ser jag ett sådant komplicerat system direkt olämpligt om du ska korsa atlanten...

Men visst ska man fundera på udda lösningar! Annars går inte utvecklingen framåt!

Om du nu vill ha något att pyssla med kan ju dieselelektrisk drift vara något? En pålitlig dieselmaskin som laddar en batteribank på ständigt optimalt varvtal och elmotor till utgående axlar. En beprövad metod som bland annat fordonsfärjor använder sig av.

Det går att bygga en motor med möjlighet att förskjuta vevaxeln och däran ändra komp, det har jag ritat lite på och det är definitivt enklare än att bygga västlänken.

Seriehybrid alltså, ja det var den första tanke jag hade, det är rätt bra egentligen men de tre stora nackdelen är att det sliter på batterierna onödigt mycket och att man får mer förluster jämfört med att driva drivaxeln med en gång samt att det tar rätt mycket plats.
Fördelarna är framförallt att det blir ett väldigt snålt system, en diesel på konstant varvtal drar inte mycket. Det är också hyfsat enkelt att konvertera till bränsleceller eller ren batteridrift i framtiden samt att det är en rätt ren drift om man bortser från tillverkning av batterier som nog är rätt smutsigt, men det är nog diesel/bensin också.

Detta är inget jag lär ge mig på innan 2020, annat i än i modellformat så det kan vänta lite.

Senast redigerat av Thorped (2 februari 2018)

Mvh Jesper
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2018 · 17 378 Inlägg

Här har du en snubbe som byggt om sin Volvo 240 med B230F bensinmotor till dieseldrift...

https://www.youtube.com/watch?v=Qhuimx5nut8

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang