Tappad oljeplugg - en dyr och väldigt tråkig historia.

Utmarks-Loke
11 februari 2018 · 5 836 Inlägg

Kan du inte plocka lös tryckrör från turbon och känna om det är glapp i impellern?

Skall inte en modern dieselmotor styra bränslemängden efter lufttryck? Jag tror inte du behöver vara orolig för att den skall skicka in för mycket bränsle för att turbon laddar för dåligt

DAPMOT
11 februari 2018 · 20 Inlägg

Tror du inte? Jag har inte själv ngn direkt erfarenheter av turbos överlag , men i min värld så tror jag att axeln sitter på lager som är på väg att skära, där av ljudet? Och dåliga lager gör att turbon inte får rätt varv och kan inte mata tillräckligt med luft. Det är mina spekulationer. Rätta mig gärna om jag kan ha fel.

Fast då tänker du att bränslet justeras till mängden luft och att bilen blir tröttare. Ingen aaning.

Bilen står i garaget nu. Tänkte krypa under och se hur lättmekat det är med pallbockar.

Senast redigerat av DAPMOT (11 februari 2018)

Utmarks-Loke
11 februari 2018 · 5 836 Inlägg

Det kan hända att turbon ger för lite luft men då kommer ju insprutningssystemet att känna det och ge mindre diesel. Eller? Jag har dålig koll på dieselmotorer

granadadr
11 februari 2018 · 7 289 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det kan hända att turbon ger för lite luft men då kommer ju insprutningssystemet att känna det och ge mindre diesel. Eller? Jag har dålig koll på dieselmotorer

nja lite äldre styr turbotrycket med dieseln,, ju mer man matar in ju mer ladd blir det,, inte som en bensinbil alls,, comoraildieslar har jag noll koll på sad

Senast redigerat av granadadr (11 februari 2018)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
DAPMOT
11 februari 2018 · 20 Inlägg

granadadr skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det kan hända att turbon ger för lite luft men då kommer ju insprutningssystemet att känna det och ge mindre diesel. Eller? Jag har dålig koll på dieselmotorer

nja lite äldre styr turbotrycket med dieseln,, ju mer man matar in ju mer ladd blir det,, inte som en bensinbil alls,, comoraildieslar har jag noll koll på sad

Så man gör rätt i att låta bilen stå då kanske?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2018 · 17 478 Inlägg

DAPMOT skrev:
Har kört bilen sammanlagt ca 30 mil efter att ny olja fyllts på. Motorn knackar lite och turbon viner lite hela tiden, mer när man gasar på (och kanske lite mer när den är kall). Har inte märkt ngn skillnad på laddning och ax när man gasar på. Har heller inte sett att den ryker. Däremot så märkte jag att det luktade väldigt, väldigt mkt avgaser idag när jag backade in på en parkering. Befarar att turbon är på väg att ge upp nu och motorn inte får tillräckligt med luft.

Så funderar på om man ska ställa bilen nu och ev byta turbon (och kanske motorn).
Om bilen sotar pga för mkt bränsle kan det strula till det för partikelfiltret? Vill helst inte ha fler utgifter nu sad.

Känns bilen markant tröttare på morgonen när du kör iväg?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DAPMOT
11 februari 2018 · 20 Inlägg

Nä inte direkt. Det är mest jag som är markant mkt tröttare på morgonen.

Senast redigerat av DAPMOT (11 februari 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2018 · 17 478 Inlägg

DAPMOT skrev:
Nä inte direkt. Det är mest jag som är markant mkt tröttare på morgonen.

Bra. Har själv en gammal commonraildiesel (18 år) som är svintrött på morgonen. Och ja, turbon viner högljutt i protester... Passar mig i och för sig. Lika trött som dig. Min bil är givetvis slut efter alla år så ur min synvinkel är din i bättre kondition. Alltid nåt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DAPMOT
11 februari 2018 · 20 Inlägg

Men vad är det som viner i turbon egentligen?
Btw så fick jag svar av en mitsumekaniker att bränslet justeras efter luften så det borde bara vara att köra tills skiten havererar och då kommer det märkas på att kraften i motorn minskar. (Lukten kan möjligtvis ha berott på att bilen regenererade dpf-filtret).

granadadr
11 februari 2018 · 7 289 Inlägg

DAPMOT skrev:
Men vad är det som viner i turbon egentligen?
Btw så fick jag svar av en mitsumekaniker att bränslet justeras efter luften så det borde bara vara att köra tills skiten havererar och då kommer det märkas på att kraften i motorn minskar. (Lukten kan möjligtvis ha berott på att bilen regenererade dpf-filtret).

oki smile kör så länge skiten håller,, lär ju ej bli dyrare,, är den halvkaputt redan,, å dåliga lager så blir det ju ej dyrare å byta sen,,  större shans å hitta en nya motor för bra pris istället,, för att panikköpa något nu smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2018 · 13 742 Inlägg

granadadr skrev:

DAPMOT skrev:
Men vad är det som viner i turbon egentligen?
Btw så fick jag svar av en mitsumekaniker att bränslet justeras efter luften så det borde bara vara att köra tills skiten havererar och då kommer det märkas på att kraften i motorn minskar. (Lukten kan möjligtvis ha berott på att bilen regenererade dpf-filtret).

oki smile kör så länge skiten håller,, lär ju ej bli dyrare,, är den halvkaputt redan,, å dåliga lager så blir det ju ej dyrare å byta sen,,  större shans å hitta en nya motor för bra pris istället,, för att panikköpa något nu smile

håller inte riktigt med...   ett dåligt lager kräver normalt bara en polering eventuellt en slipning av veven.  inte speciellt avancerat att göra.  men kör man länge blir även toppen dåligt smörjd eftersom oljetrycket har en förmåga att smita ut där ett lager är slitet.  och kan sluta med total haveri istället för bara några lager och en slipning av vev.  något som istort sätt vem som helst klarar av på en lös motor  bortsätt från polering/slipning av veven.  men det är inga kostamma grejer

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DAPMOT
11 februari 2018 · 20 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:

DAPMOT skrev:
Men vad är det som viner i turbon egentligen?
Btw så fick jag svar av en mitsumekaniker att bränslet justeras efter luften så det borde bara vara att köra tills skiten havererar och då kommer det märkas på att kraften i motorn minskar. (Lukten kan möjligtvis ha berott på att bilen regenererade dpf-filtret).

oki smile kör så länge skiten håller,, lär ju ej bli dyrare,, är den halvkaputt redan,, å dåliga lager så blir det ju ej dyrare å byta sen,,  större shans å hitta en nya motor för bra pris istället,, för att panikköpa något nu smile

håller inte riktigt med...   ett dåligt lager kräver normalt bara en polering eventuellt en slipning av veven.  inte speciellt avancerat att göra.  men kör man länge blir även toppen dåligt smörjd eftersom oljetrycket har en förmåga att smita ut där ett lager är slitet.  och kan sluta med total haveri istället för bara några lager och en slipning av vev.  något som istort sätt vem som helst klarar av på en lös motor  bortsätt från polering/slipning av veven.  men det är inga kostamma grejer

Det är säkert så men jag har nog varesig tid, kunskap eller ork att riva isär motorn. Vet heller inte om det är så lätt att hitta ngn som kan göra det till ”rätt pris” kontra ett motorbyte. Bör väl även tilläggas att motorn har gått 17k

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang