Dörrar öppnas av sig själv, rutor åker upp och ner. Skoda Octavia 03

trilenium
8 februari 2018 · 7 Inlägg

Har problem med min Skoda Octavia 2003. Rutorna kan åka ner av sig själv. Dörrlåset öppnar sig själv, men förardörren öppnas ej utom då man använder nyckel. Larmet går lite då och då.

Larmlampan vid låset på förardörren lyser konstant. Ibland visar instrumentpanelen att en dörr är öppen.

Jag misstänker komfortstyrdonet men undrar om någon har en annan idé?

Var sitter detta styrdon på en 03a?

Meaganeowner
8 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Lossa gummidamasken mellan förardörr och stolpe. Inuti den finns ca 15 kablar med isolation beräknad för 5 år. D v s utanför all garanti.

Kolla efter oisolerade kablar ( utan isolering) och kablat som helt enkelt gått av. Dra lite i var och en.

Ja, hittar du nåt felande, så byt o skarva. 
Har bytt fem kablar på min 05:a.
D v s fem olika fel.

Lossa minuspolen på batteriet först, innan du meckar!

trilenium
11 februari 2018 · 7 Inlägg

Hej o tack för svar. Har kollat kablarna och de ser ut att vara i nyskick. Inget skadat (tyvärr om man får säga så)

Ska berätta mer om felet. När jag öppnat dörrarna med nyckel i förardörren och därefter öppnar förardörren så åker ALLA fönster ner automatiskt. Sedan lever den sitt eget liv om jag låst bilen. Plötsligt blinkar den till och öppnar alla dörrar. Har inget med nyckeln att göra då jag även provat reserven med huvudnyckeln utom räckhåll. Har nollat systemet genom att koppla ur batteri men samma sak. Låser jag upp trådlöst går alla dörrar förutom förardörren upp... några fler idéer? Uppskattar era svar!

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2018 · 10 279 Inlägg

Med tanke på hur vanligt det var, iaf förr, med bilar från VW där dörrlåsen spårade ur och började skicka upp och ner rutorna hur som helst och man kan dra slutsatsen att Skoda använt VW´s dörrlås så är det där jag skulle börja leta.

Saker som styrs av dörrlåset är ju just centrallås till övriga dörrar samt elhissar upp/ner...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
11 februari 2018 · 7 289 Inlägg

Brådhis skrev:
Med tanke på hur vanligt det var, iaf förr, med bilar från VW där dörrlåsen spårade ur och började skicka upp och ner rutorna hur som helst och man kan dra slutsatsen att Skoda använt VW´s dörrlås så är det där jag skulle börja leta.

Saker som styrs av dörrlåset är ju just centrallås till övriga dörrar samt elhissar upp/ner...

//Brådhis

precis en Audi jag körde, den hade fel på just låset,, en som körde den använde låset istället för fjärren,, i sträng kyla vilket medförde att den fuckade upp sig,, tror det är samma problem wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Brådhis * Voff voff *
11 februari 2018 · 10 279 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Med tanke på hur vanligt det var, iaf förr, med bilar från VW där dörrlåsen spårade ur och började skicka upp och ner rutorna hur som helst och man kan dra slutsatsen att Skoda använt VW´s dörrlås så är det där jag skulle börja leta.

Saker som styrs av dörrlåset är ju just centrallås till övriga dörrar samt elhissar upp/ner...

//Brådhis

precis en Audi jag körde, den hade fel på just låset,, en som körde den använde låset istället för fjärren,, i sträng kyla vilket medförde att den fuckade upp sig,, tror det är samma problem wink

Jag hade en Golf III som varje gång det regnade hissade ner rutorna och låste upp bilen. Rätt irriterande! Sålde den rätt fort...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Med tanke på hur vanligt det var, iaf förr, med bilar från VW där dörrlåsen spårade ur och började skicka upp och ner rutorna hur som helst och man kan dra slutsatsen att Skoda använt VW´s dörrlås så är det där jag skulle börja leta.

Saker som styrs av dörrlåset är ju just centrallås till övriga dörrar samt elhissar upp/ner...

//Brådhis

precis en Audi jag körde, den hade fel på just låset,, en som körde den använde låset istället för fjärren,, i sträng kyla vilket medförde att den fuckade upp sig,, tror det är samma problem wink

Jag hade en Golf III som varje gång det regnade hissade ner rutorna och låste upp bilen. Rätt irriterande! Sålde den rätt fort...

//Brådhis

Due,  det var inte snällt..
Man lagar väl för 17 problemet innan man säljer..smile

Senast redigerat av insatsen (11 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
trilenium
11 februari 2018 · 7 Inlägg

Känns  verkligen som om det då är dörrlåset efter att ha läst din beskrivning brådhis.
Nu blir det till att leta reservdel, men tanken på att samma fel finns i reservdelen inom kort tid slår ju en wink

Är väl normalhändig vad det gäller bilar, men är det ett avancerat ingrepp att byta låset eller bör man lämna till verkstad?

trilenium
12 februari 2018 · 7 Inlägg

Då borde kanske felen "försvinna" om jag kopplar bort säkring nr 6 "styrdon för centrallåsning"?

Bilen hade lekt rövare hela natten och nu på morgonen var batteriet helt urladdat... Jag inväntar reservbil innan jag kan lämna den till verkstaden och behöver ha den i bruk någon dag till...

Brådhis * Voff voff *
12 februari 2018 · 10 279 Inlägg

insatsen skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

precis en Audi jag körde, den hade fel på just låset,, en som körde den använde låset istället för fjärren,, i sträng kyla vilket medförde att den fuckade upp sig,, tror det är samma problem wink

Jag hade en Golf III som varje gång det regnade hissade ner rutorna och låste upp bilen. Rätt irriterande! Sålde den rätt fort...

//Brådhis

Due,  det var inte snällt..
Man lagar väl för 17 problemet innan man säljer..smile

Tack för förtroendet. Tänkte att det var uppenbart, men ja, jag berättade om felet för köparen OCH kopplade ur elhissarna och centrallåset för att iaf kunna använda bilen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang