Fiat Punto -04 Bi-fuel, "klonkar" högt vid hö. hjul fram.

fiatpunto
22 februari 2018 · 5 Inlägg

Hej!

Har lite problem med min Fiat Punto 2004. När man svänger ratten (åt båda hållen) hörs ett tydligt klonkade, ett ljud som liknar lite när en hårt spänd fjäder släpper mot någon metallbit. Detta sker ungefär 2 ggr per "rattvarv". Då jag är inte är speciellt kunnig när det gäller bilar har jag ingen aning om vad det kan vara. En vän jag ringde påstod att det med största sannolikhet var fjäderbenslagringen.

Bilmeck är inte min starka sida, men till helgen tänkte jag lyfta bilen och försöka felsöka -
Vad ska jag då leta efter? Är det böjningar, sprickor, rost på någon/några specifika delar?

Spelade även in ljudet:
https://vocaroo.com/i/s1Fm0dMnAxyg

Enormt tacksam för all möjlig hjälp! Ser detta som ett ypperligt tillfälle att även lära mig lite om något jag inte kan.

Evildan
22 februari 2018 ·

Din vän har nog rätt.
Om du lyfter bilen och vrider på ratten samtidigt som din vän håller en hand på fjädern. Skorrar det då och knäpper/slår märkbart i fjädern är det med stor säkerhet fjäderbenslagringen som kärvar.
Anledningen till att vännen ska hålla sin hand är att du slipper bli smutsig. wink

fiatpunto
22 februari 2018 · 5 Inlägg

Evildan skrev:
Din vän har nog rätt.
Om du lyfter bilen och vrider på ratten samtidigt som din vän håller en hand på fjädern. Skorrar det då och knäpper/slår märkbart i fjädern är det med stor säkerhet fjäderbenslagringen som kärvar.
Anledningen till att vännen ska hålla sin hand är att du slipper bli smutsig. wink

Haha! Tack för hjälpen! smile

fiatpunto
22 februari 2018 · 5 Inlägg

Lite tilläggsinfo:
Det gör som mest oljud när bilen är stillastående och man vrider på ratten (som jag gjorde på inspelningen ovan)

Så fort man kommer över en viss fart så hör man inte ljudet lika ofta

fiatpunto
22 februari 2018 · 5 Inlägg

Läste följande på ett engelskt forum:
"My money is on the strut top mounts. Can you only hear it when its stationary and slowly moving?", vilket överenstämmer med ovanstående information.

Hittar ingen direkt översättning men utifrån bilder verkar det vara att Strut top mounts = fjäderbenslagring. Någon som vill intyga? smile

Tack på förhand!

Evildan
22 februari 2018 ·

fiatpunto skrev:
Läste följande på ett engelskt forum:
"My money is on the strut top mounts. Can you only hear it when its stationary and slowly moving?", vilket överenstämmer med ovanstående information.

Hittar ingen direkt översättning men utifrån bilder verkar det vara att Strut top mounts = fjäderbenslagring. Någon som vill intyga? smile

Tack på förhand!

Intygar. big_smile

Meaganeowner
22 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Ja ja ja!

"Så fort man kommer över en viss fart så hör man inte ljudet lika ofta"
- Beror på att du inte gör lika stora rattutslag i full fart, som låg, eller stillastående. För då krockar du eller åker av vägen smile

Du måste veta hur allt sitter fastskruvat innan du lossar.
På vissa bilar ändras hjulinställningen om man lossar fjäderbenet, d v s fjäder stötdämpare lagerhus mm.
Jag brukar ritsa (markera) det som lossas, så har jag en chans att soar 1000 kr.
Även bromsok och drivknut ska lossas.

Så behöver du en fjäderkomprimerare.

Troligvis billigast och enklast och billigast att lämna bort jobbet, om man inte gjort ett sånt byte tidigare.

Ställ dig frågan: Hur lossar jag styr- och spindelled och kan jag montera åter på ett trafiksäkert sätt?
Kan du inte svaret så lämna bort!

Senast redigerat av Meaganeowner (22 februari 2018)

fiatpunto
22 februari 2018 · 5 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja ja ja!

"Så fort man kommer över en viss fart så hör man inte ljudet lika ofta"
- Beror på att du inte gör lika stora rattutslag i full fart, som låg, eller stillastående. För då krockar du eller åker av vägen smile

Du måste veta hur allt sitter fastskruvat innan du lossar.
På vissa bilar ändras hjulinställningen om man lossar fjäderbenet, d v s fjäder stötdämpare lagerhus mm.
Jag brukar ritsa (markera) det som lossas, så har jag en chans att soar 1000 kr.
Även bromsok och drivknut ska lossas.

Så behöver du en fjäderkomprimerare.

Troligvis billigast och enklast och billigast att lämna bort jobbet, om man inte gjort ett sånt byte tidigare.

Ställ dig frågan: Hur lossar jag styr- och spindelled och kan jag montera åter på ett trafiksäkert sätt?
Kan du inte svaret så lämna bort!

Självklart, tack för svaret! smile

Meaganeowner
22 februari 2018 · 2 250 Inlägg

En sak.

Det är inte bra att köra omkring med kärvande fjäderbenslagring (-ar ).
Det som händer är att fjädern vrids i nedre änden. Den övre står mer eller mindre still. Rör sig när det klonkar.

Det är den inte konstruerad för!
Endast att tryckas ihop mer eller mindre.

Har råkat ut för detta flera gånger. Senast på sambons bil. En framfjäder som sprätter av i två delar, kan lätt gå in i däcket.
Det gjorde det för min son. Började lukta bränt gummi. Det visade sig att fjäderänden skavde på insidan av däcket.
Kunde lika gärna blivit ett söndertrasat framdäck.
Då går det inte att styra bilen.
Rejält farligt!

Så åtgärda detta snarast, om inte för annat, så slipper du även byta båda fjädrarna fram. De bör alltid bytas parvis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang