Gnisslande broms när jag lyfter pedalen. Clio -14

lossah
24 februari 2018 · 19 Inlägg

Hej!

Uppstått ett problem med gnissel.

Stillastående: Med parkeringsbromsen på och jag bromsar, är bromsen tyst. Med p-bromsen av, så gnisslar trumbromsen bak när jag "lyfter" bromspedalen. Den gnisslar alltså när bromspedalen är påväg upp. Det händer även när jag åker.

Den gnisslade innan detta även när jag körde utan att bromsa, kunde gnissla när jag körde i 70km/h hyfsat lågt. Både när jag körde rakt eller när jag svängde.

Var ute och skulle felsöka mer seriöst när gnisslandet uppstod ikväll men då var den tyst (förutom vid vissa inbromsningar). Det var då jag märkte gnisslandet/ej gnissel med handbroms.

Den har skivbromsar fram som jag behövde byta efter 200 mil enl. service samt trumbromsar bak.

Allt detta hände idag inom loppet av runt 8 mil. Innan dess har den varit tyst.

Någon som vet om det är någon fara?

Gjorde service på bilen för 100 mil sedan, dock har jag varit lite "för aggressiv" när bromsarna frusit fast efter jag tvättat bilen så funderar om det har med det att göra. Backade, gasade lite för att få frysningen att släppa.
Ska dock börja använda varmluftpistol nu på trumbromsarna som jag läst man kan göra.

Mycket text, hoppas ni orkar läsa och tack för svar! Tillägger att jag kan absolut noll om bilar.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Förslagsvis så kan man ta av hjulen bak ett i taget och låta någon manövrera bromsarna så man kan se eller höra var gnisslande kommer ifrån.
Lite fett på rätt ställe kanske behövs..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
24 februari 2018 · 2 246 Inlägg

Har varit med om att pinnen som håller fjädern som i sin tur håller bromsbacken släppte, det blev lite oljud av det när backen låg snett å tog i trumman. Kolla över bromsarna, dem ska inte låta

lossah
25 februari 2018 · 19 Inlägg

insatsen skrev:
Förslagsvis så kan man ta av hjulen bak ett i taget och låta någon manövrera bromsarna så man kan se eller höra var gnisslande kommer ifrån.
Lite fett på rätt ställe kanske behövs..

Xebers76 skrev:
Har varit med om att pinnen som håller fjädern som i sin tur håller bromsbacken släppte, det blev lite oljud av det när backen låg snett å tog i trumman. Kolla över bromsarna, dem ska inte låta

Tack för svar! Ni tycker det är värt att ringa verkstaden för iaf? Även fast det just nu bara låter när bromspedalen är påväg upp? 

Lämnat in bilen till Rejmes förut med gnisslande bromsar, runt ett år sedan, då smörjde dom bromsarna men problemet kvarstod. Jag lät det vara då och efter ett tag var problemet borta.

Ljudet som lät tidigare även när jag INTE bromsade har jag ingen aning vad det kan ha varit, men om det är borta nu bör det väl inte vara några problem?

Senast redigerat av lossah (25 februari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang