5083
Sök

<<Avklarat>> Peugeot 207 -08, motortemperaturen går i taket, frusen kylarvätska?

8 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Hej!

När jag åkte för några dagar sedan så ökade motovärmen rejält. Fick stanna bilen och såg då att kylarvätskan i princip var tom. Tog mig till Cirkle K och köpte färdigblandat anti-freeze och fyllde på. Allting rullade på fint och det såg ut att vara löst. Idag, några dagar senare, åker temperaturen dock i taket igen. Öppnade huven och skruvade av locket till plastbehållaren med kylarvätska och noterade då att det hade frusit till is/slask. Varit en kall natt här i Göteborg, men står ändå på flaskan att den ska klara -35.

Vad kan jag göra? Är det något annat som kan vara fel? Lagt ut kvarvarande kylarvätska på balkongen för att kolla om den fryser. Kan jag testa att tillföra mer koncentrerat glykol? Aldrig hört talas om att korrekt spädd kylarvätska fryser, så känner att det kanske är ngt fel med flaskan jag köpte?

Tacksam för all input! Vad kan jag göra nu akut, och kan det vara något ananat?
Senast redigerat av Fiskekyrka (1 mars 2018)

Evildan
28 februari 2018
Du kan ha hällt i fel typ av kylarvätska vilket kan innebära att köldegenskaperna försämras betydligt.
Mitt råd är att du byter ut kylarvätskan mot den som köps hos märkesrepresentanten,  då blir det rätt.
Först bör du kontrollera om kylsystemet läcker någonstans.

Forummoderator
18 410 Inlägg
28 februari 2018
All vätska ska ur som Evildan skrev. Fyll på enligt spec. Imorgon ska det blir ner mot -17 här på Tjörn (Cirka kl 0500) så det kan bli kallt runt Feskekörka med!

Evildan
28 februari 2018
Hybrid_ skrev:
All vätska ska ur som Evildan skrev. Fyll på enligt spec. Imorgon ska det blir ner mot -17 här på Tjörn (Cirka kl 0500) så det kan bli kallt runt Feskekörka med!

https://www.lisaelmqvist.se/sites/default/files/styles/large/public/_DSC8011.JPG?itok=PKU2NAPc
Så ellerrrrr? wink

Vi har äntligen fått vinter, skönt när det kryper under -15.

8 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Tack för svaren! Haha håller med att vintern är välkommen i övrigt smile

Men om jag har förstått er rätt tror ni att det bara är själva kylarvätskan som inte håller måttet? Har letat i instruktionsboken utan att få ut så mycket av vilken typ av kylarvätska. Mekonomen hade en funktion där det stod att den passade för bl.a. peugeot 207, så kan testa den. Tycker bara det är så konstigt att den inte klarade av kylan? Från kylvätskan från cirkle K står det att den tål -35°C och passar alla bilar...

Det är inte busenkelt att byta kylarvätskan eller? Blir väl bärgning och verkstad annars sad

2 253 Inlägg
28 februari 2018
Tina upp bilen inomhus. Lossa nedersta slangen på kylare. Passa på att skölja ur systemet ordentligt med vatten. Då behöver du lossa även den övre slangen.

Det som hänt är väl att nån hällt i rent vatten i systemet tidigare. Sen när du hällde i färdigblandad kylarvätska? så blev fryspunkten för låg.

Hoppas att motorn, slangar, kylare mm klarade sig trots att det kokade.

Fyll mef rekommenderad vätska, som ska vara blandad med vatten enligt anvisningar. Eller köp färdigblandad.

Outspädd koncentrerad kylarvätska fryser vid lägre temp än rätt blandad.

8 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Skulle det räcka med att bara lossa på pluggen längst ner och således tömma kylaren på det mesta? Och sedan hälla på nytt. Förstår att det är bra att passa på att skölja ur systemet men känns läskigt att lossa slangarna när jag inte riktigt vet vad som är vad.

Forummoderator
18 410 Inlägg
28 februari 2018
Fiskekyrka skrev:
Skulle det räcka med att bara lossa på pluggen längst ner och således tömma kylaren på det mesta? Och sedan hälla på nytt. Förstår att det är bra att passa på att skölja ur systemet men känns läskigt att lossa slangarna när jag inte riktigt vet vad som är vad.

Nu vet inte jag vilken plugg du menar men summa summarum: Kan du få ut det mesta och sedan fylla på med en korrekt 50/50-glykolblandning så bör det väl vara safe. Bilen måste köras sedan och helst ställas 5- minuter (cirka) i en uppförsbacke och låta den gå samt att du gasar till med jämna mellanrum. Lite känsla där.

Det kommer troligen att gurgla i kylsystemet, vilket är bra. Sen fylla på mer när all luft letar sig upp i expansionskärlet (plastbehållaren)

Ha på full värme. Kommer det mer och mer värme är det bra.

1 966 Inlägg
28 februari 2018
Man fyller på kylarvätska av samma typ som det är i kylsystemet. Om man däremot byter kylarvätska gör man det enligt tillverkarens krav.

Det kan bli galet om man blandar olika typer, t.ex. om kylarvätskan i systemet är av typen etylenglykol och man råkar fylla på med propylenglykol.

8 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Tack så jättemycket för alla svar!

Jag har klurat lite. Tänker att det tempen troligen drar sig tillbaka mot nollan snart. Skulle det funka att helt enkelt bara köra på som vanligt nu i vår, sommar och höst. Sen till vintern kanske tillräckligt med kylarvätska har förbrukats så det bara är att fylla på ånyo? Ska jag då fylla på med det jag hällde i nu senast?

Skulle detta funka? Eller är det dåligt att ha kvar det i tanken, bortsett från att fryspunkten uppenbarligen inte är så låg?

3 480 Inlägg
1 mars 2018
Byt ut ALLT! Innan du råkar ut för något värre.

Evildan
1 mars 2018
Fiskekyrka skrev:
Tack så jättemycket för alla svar!

Jag har klurat lite. Tänker att det tempen troligen drar sig tillbaka mot nollan snart. Skulle det funka att helt enkelt bara köra på som vanligt nu i vår, sommar och höst. Sen till vintern kanske tillräckligt med kylarvätska har förbrukats så det bara är att fylla på ånyo? Ska jag då fylla på med det jag hällde i nu senast?

Skulle detta funka? Eller är det dåligt att ha kvar det i tanken, bortsett från att fryspunkten uppenbarligen inte är så låg?

Förbrukas kylarvätska är det något som är trasigt. Att köra med detta samt en eventuell häxblandning kylarvätska kommer med stor sannolikhet få dig att skapa en ny tråd "min motor är trasig" .
Så åk till en verkstad och be dom kontrollera varför din bil förbrukar kylarvätska samt byt ut efter reparationen är gjord all kylarvätska till specificerad vätska enligt Peugeot, inte ngn Circle-K universal av okänd sort.

8 Inlägg
1 mars 2018
Trådstartare
All right! Bärgaren är på g, ser inte ut att bli alltför dyrt heller, vilket är lite tröstande smile

Tack för all hjälp!

Sök