Vänster halvljus och radio slutat fungera, samband? Passat -10

Ekima
2 mars 2018 · 5 Inlägg

Passat b6, 2010: I tisdags varnade displayen för att vänster halvljus inte fungerade, för att sen komma igång igen. Sen i onsdags lyser varningen konstant, och halvljuset lyser inte alls. Radion fortsatte att fungera utan problem till torsdag eftermiddag, jag körde både på morgonen och lunchen. När jag skulle hem på eftermiddagen visade radiodisplayen hela tiden parkeringshjälpen, radion funkade inte och displayen fortsatte lysa även när motorn var avstängd och nyckeln ur tändningslåset.

Inga andra lampor eller funktioner har slutat fungera. VW såg inget samband när jag ville ha hjälp att byta lampa, men tyckte att jag kunde vända mig till icke märkesverkstad eftersom byte av båda halvljusen med arbete skulle landa på 7500! Radion menade han behövdes felsökas.

Maken, som lämpligt nog är bortrest, tror på gemensam orsak, typ elfel. Nån som råkat ut för samma sak, hur fixades det och inte minst hur mycket kostade det? Jag har fått tid hos Mekonomen för byte av samtliga framlampor i nästa vecka, men det är kanske läge att boka reparation av radion/elfel samtidigt? Bilbatteriet byttes i höstas av VAG i Tyskland.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Kostar det 7500 för att byta lampor har man nog köpt fel bil..
Bara byta lampor ska inte behöva kosta mer än  max 200 på en mack  och då tillkommer priset för de exotiska lamporna..
Men hör dig för på en mack så du inte går på en mina..
Menar du lampinsatserna så är det en annan femma..
Hade jag varit du, så hade jag lugnat mig till karlen din kommit hem, annars tror jag du blir viggad..
När man tar ur nyckeln så stängs normalt all el av i bilen, men det finns en del nyare fordon som trots detta tar lite  tid på sig att stänga av allt.
Man kan prova med att lossa jorden på batteriet en bra stund för att se om det ev hjälper med radion.
Annars kan man läsa ut felkoder om det finns några,  men det kostar..
Allt detta skrivet i all välmening trots att jag inte har en såpass ny bil.

Senast redigerat av insatsen (2 mars 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ekima
2 mars 2018 · 5 Inlägg

insatsen skrev:
Kostar det 7500 för att byta lampor har man nog köpt fel bil..
Bara byta lampor ska inte behöva kosta mer än  max 200 på en mack  och då tillkommer priset för de exotiska lamporna..
Men hör dig för på en mack så du inte går på en mina..
Menar du lampinsatserna så är det en annan femma..
Hade jag varit du, så hade jag lugnat mig till karlen din kommit hem, annars tror jag du blir viggad..
När man tar ur nyckeln så stängs normalt all el av i bilen, men det finns en del nyare fordon som trots detta tar lite  tid på sig att stänga av allt.
Man kan prova med att lossa jorden på batteriet en bra stund för att se om det ev hjälper med radion.
Annars kan man läsa ut felkoder om det finns några,  men det kostar..
Allt detta skrivet i all välmening trots att jag inte har en såpass ny bil.

Tyvärr stämmer priset, VAG tar 2000 kr /st för xenonlamporna, och arbetet består i att montera av stötfångaren för att komma åt lamporna och sen både manuell och datastyrd riktning! Därav rekommenderar de att båda lamporna byts samtidigt. Tillvägagångssättet har bekräftats av både Mekonomen och Speedy, som i sin tur rekommenderade att byta samtliga framlampor när man är i farten. Det finns även en instruktionsfilm om hur man gör på Youtube, men pga gaslampor så rekommenderades inte gds...

Jag bytte själv lampan över regskylten förra året, och det jobbet bestod i ett par skruvar och en stickkontakt, vilket var vad jag tänkte mig när jag svängde in på VAG för att få hjälp. Lite för kallt för att skruva själv nu.

simlar
2 mars 2018 · 5 525 Inlägg

Byta xenonlampor på en Passat 3C är ett relativt stort jobb som sagt, hela stötfångarinklädnaden måste urmonteras för att sedan kunna skruva ut strålkastarna och till sist byta xenonlamporna.
Sen då en grundinställning av räckviddsregleringen via diagnosutrustning i samband med ljusinställningen för att lyset ska stå rätt och justera som det ska.
Det är tyvärr några timmars jobb att byta halvljuslampor på de flesta bilar med original-xenon, lyckas man hitta någon som gör det för 200kr så lär det komma folk från hela landet för att få bytt xenonlampor wink


Lampvarningen brukar tändas ibland när xenonlampan är sliten och börjar glappa, detta är normalt.
Har ej varit med om att halvljuset haft något samband med radiobekymmer.
Rekommenderar att läsa av felkoder, skulle även rekommendera att lämna in på VW för avläsning så du får fram alla felkoder som eventuellt finns då jag sett att t.ex mekonomen inte kan läsa av alla styrdon.

Vill du kolla säkringar så bör säkringsschema finnas i instruktionsboken då bilen är så pass gammal (finns i instruktionsboken i min 09a iaf), säkringar finns bakom sidopanelen på instrumentbrädan (förardörren måste öppnas för att komma åt säkringarna), finns även säkringar i motorrummet i lådan bredvid batteriet.

Tar du ut någon säkring så se till att stoppa tillbaka den på samma ställe igen, har fått in flertalet bilar som ej startat och/eller lyst varningslampor efter kund har kollat säkringar själv då dom råkat flytta runt säkringar.

Rekommenderar ej att lossa batteripolen då styrvinkelgivaren måste grundinställas med diagnosutrustning efteråt på dessa.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ekima
2 mars 2018 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Byta xenonlampor på en Passat 3C är ett relativt stort jobb som sagt, hela stötfångarinklädnaden måste urmonteras för att sedan kunna skruva ut strålkastarna och till sist byta xenonlamporna.
Sen då en grundinställning av räckviddsregleringen via diagnosutrustning i samband med ljusinställningen för att lyset ska stå rätt och justera som det ska.
Det är tyvärr några timmars jobb att byta halvljuslampor på de flesta bilar med original-xenon, lyckas man hitta någon som gör det för 200kr så lär det komma folk från hela landet för att få bytt xenonlampor wink


Lampvarningen brukar tändas ibland när xenonlampan är sliten och börjar glappa, detta är normalt.
Har ej varit med om att halvljuset haft något samband med radiobekymmer.
Rekommenderar att läsa av felkoder, skulle även rekommendera att lämna in på VW för avläsning så du får fram alla felkoder som eventuellt finns då jag sett att t.ex mekonomen inte kan läsa av alla styrdon.

Vill du kolla säkringar så bör säkringsschema finnas i instruktionsboken då bilen är så pass gammal (finns i instruktionsboken i min 09a iaf), säkringar finns bakom sidopanelen på instrumentbrädan (förardörren måste öppnas för att komma åt säkringarna), finns även säkringar i motorrummet i lådan bredvid batteriet.

Tar du ut någon säkring så se till att stoppa tillbaka den på samma ställe igen, har fått in flertalet bilar som ej startat och/eller lyst varningslampor efter kund har kollat säkringar själv då dom råkat flytta runt säkringar.

Rekommenderar ej att lossa batteripolen då styrvinkelgivaren måste grundinställas med diagnosutrustning efteråt på dessa.

Tack för kunniga svar! Enligt säkringsschemat så går väl halvljus på samma säkring som ljusstyrning, (ingen aning om det funkar),  instrumentbelysning som fungerar undantaget radiodisplayen, och räckviddsregleringen, ej testad.

Säkringarna i motorrummet ska inte vara samma för ljusen och radion.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Herrejisses. .
Kostar det mer än 200 att byta lampor , då ska minsann jag ALDRIG köpa en sån bil..
Om man själv ska byta batteri så orsakar det fel som måste rättas med dator..
Man tar sig för pannan ..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 mars 2018 · 14 055 Inlägg

insatsen skrev:
Herrejisses. .
Kostar det mer än 200 att byta lampor , då ska minsann jag ALDRIG köpa en sån bil..
Om man själv ska byta batteri så orsakar det fel som måste rättas med dator..
Man tar sig för pannan ..

Ja herre min skapare. Detta verkar ju vara totalt galet. Men det går väl att koppla två kablar till det nya batteriet innan man lättar på kabelskorna. Sen byter man batterier och lägger på kabelskorna och tar bort de små kablarna. För i min värld så är det bara motorstyrningen som behöver kräm. Eller är jag helt fel ute?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
3 mars 2018 · 5 525 Inlägg

insatsen skrev:
Herrejisses. .
Kostar det mer än 200 att byta lampor , då ska minsann jag ALDRIG köpa en sån bil..
Om man själv ska byta batteri så orsakar det fel som måste rättas med dator..
Man tar sig för pannan ..

Ja tyvärr är det så med moderna bilar, dom blir bara mer och mer låsta så man ska vara tvungen att åka in på verkstad för minsta lilla grej.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ekima
3 mars 2018 · 5 Inlägg

Uppdatering: Inga säkringar var trasiga, varken i kupén eller motorrummet.

Utmarks-Loke
3 mars 2018 · 5 836 Inlägg

Vettemannen skrev:

insatsen skrev:
Herrejisses. .
Kostar det mer än 200 att byta lampor , då ska minsann jag ALDRIG köpa en sån bil..
Om man själv ska byta batteri så orsakar det fel som måste rättas med dator..
Man tar sig för pannan ..

Ja herre min skapare. Detta verkar ju vara totalt galet. Men det går väl att koppla två kablar till det nya batteriet innan man lättar på kabelskorna. Sen byter man batterier och lägger på kabelskorna och tar bort de små kablarna. För i min värld så är det bara motorstyrningen som behöver kräm. Eller är jag helt fel ute?

/Benny

Problemet är att ett helt nytt batteri laddas optimalt på ett annat vis än ett slitet, så bilens dator måste veta vilken kondition batteriet är i. Om man bara byter batteri laddas det fel och livslängden förkortas.

Jo, jag håller med, det är vansinnigt.

Evildan
3 mars 2018 ·

Det finns, för sakens skull, betydligt mer avancerade bilar än en Passat -10 där startbatteriet byts utan behov av programmering. Jag tänker inte nämna vilken för i VAG-trådar brukar det inte uppskattas.
Jag har ägt en Passat -10 och det är en riktig idiotkonstruktion gällande lampbyte, också.

Ekima
3 mars 2018 · 5 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns, för sakens skull, betydligt mer avancerade bilar än en Passat -10 där startbatteriet byts utan behov av programmering. Jag tänker inte nämna vilken för i VAG-trådar brukar det inte uppskattas.
Jag har ägt en Passat -10 och det är en riktig idiotkonstruktion gällande lampbyte, också.

Just nu tröstar jag mig med att på min gamla Renault 5 behövde man lyfta ut hela motorblocket för att kunna byta startmotorn! Och då menade verkstan att det ändå var ett framsteg jämfört med Renault 4, där man förutom motorn även behövde buktar ut hjulhuset för att komma åt! Det var ju det scenariot vi ville slippa när vi valde tyska bilar...

Presidento Of World
3 mars 2018 · 3 329 Inlägg

Ekima skrev:

Evildan skrev:
Det finns, för sakens skull, betydligt mer avancerade bilar än en Passat -10 där startbatteriet byts utan behov av programmering. Jag tänker inte nämna vilken för i VAG-trådar brukar det inte uppskattas.
Jag har ägt en Passat -10 och det är en riktig idiotkonstruktion gällande lampbyte, också.

Just nu tröstar jag mig med att på min gamla Renault 5 behövde man lyfta ut hela motorblocket för att kunna byta startmotorn! Och då menade verkstan att det ändå var ett framsteg jämfört med Renault 4, där man förutom motorn även behövde buktar ut hjulhuset för att komma åt! Det var ju det scenariot vi ville slippa när vi valde tyska bilar...

Ni skulle köpt... Opel wink

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
3 mars 2018 ·

MrMaz skrev:

Ekima skrev:

Evildan skrev:
Det finns, för sakens skull, betydligt mer avancerade bilar än en Passat -10 där startbatteriet byts utan behov av programmering. Jag tänker inte nämna vilken för i VAG-trådar brukar det inte uppskattas.
Jag har ägt en Passat -10 och det är en riktig idiotkonstruktion gällande lampbyte, också.

Just nu tröstar jag mig med att på min gamla Renault 5 behövde man lyfta ut hela motorblocket för att kunna byta startmotorn! Och då menade verkstan att det ändå var ett framsteg jämfört med Renault 4, där man förutom motorn även behövde buktar ut hjulhuset för att komma åt! Det var ju det scenariot vi ville slippa när vi valde tyska bilar...

Ni skulle köpt... Opel wink

Min erfarenhet av att menar R4 och R5 genI är annorlunda gällande startmotorbyten.

Opel, där hade jag en Kadett som gjorde halva startmotorbytet själv, den trillade av för dåvarande flickvännen precis utanför sparbankerns huvudkontor i Nyköping en pinsam eftermiddag på högsommaren 1994.

Hittade en beskrivning från en Haynesbok.
http://www.renault4.co.uk/forum/data/attachments/2/2504-f34b6e6fb29e97f543a56cd6cdd44d18.jpg

Senast redigerat av Evildan (3 mars 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2018 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

MrMaz skrev:

Ekima skrev:
Just nu tröstar jag mig med att på min gamla Renault 5 behövde man lyfta ut hela motorblocket för att kunna byta startmotorn! Och då menade verkstan att det ändå var ett framsteg jämfört med Renault 4, där man förutom motorn även behövde buktar ut hjulhuset för att komma åt! Det var ju det scenariot vi ville slippa när vi valde tyska bilar...

Ni skulle köpt... Opel wink

Min erfarenhet av att menar R4 och R5 genI är annorlunda gällande startmotorbyten.

Opel, där hade jag en Kadett som gjorde halva startmotorbytet själv, den trillade av för dåvarande flickvännen precis utanför sparbankerns huvudkontor i Nyköping en pinsam eftermiddag på högsommaren 1994.

Hittade en beskrivning från en Haynesbok.
http://www.renault4.co.uk/forum/data/at … d44d18.jpg

Jag har demonterat en generator under färd på en MB sprint... Blev en jävla smäll sen låg generatorn på marken..  Lånefordon från verkstaden som bytte låda på min fina Ford transit ..   På passat med dsg får man riva ner framvagnsbalken för att byta länkar på vänster fram  bra grejer dom där passaterna.    Tur man tar ner balken på några minuter

Senast redigerat av Growe (3 mars 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang