Aussie Locker för drifting. Volvo 940 Turbo.

Wheel_Spin
9 mars 2018 · 245 Inlägg

Som rubriken lyder, ni som har erfarenhet av aussie locker, dela med er smile
Blir en sådan om ett tag.

Mest nyfiken på hur den är att sladda med, om det hållt bra för er osv.
Att den ger ifrån sig lite oväsen struntar jag i smile

Montering ser hyfsat enkel ut, hur var det att montera?

zimpan304
9 mars 2018 · 236 Inlägg

Aldrig kört med det själv, men en polare hade det i sin bil, den blev dåligt efter ett tag vad jag fattade de som. Säkert dåligt schimsad. Men hur eller hur så har jag hört att de ska va skit, men det är ju bara vad jag hört, kan inte svara för alla andra haha! :-) Kör svetsad lika gärna? wink

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
zemet
9 mars 2018 · 4 037 Inlägg

Min bror hade spartan/aussie ett antal bilar. 740 GLT fungerade den klockrent i.
740 turbo med 400 hk fungerade den sämre i. Kuggade inte alltid över som den skulle mm.

Sen tog jag över den, hade den i en 940 gl. Fungerade klockrent ett tag, sedan slutade den driva helt plötsligt.
En kompis köpte den, fungerar klockrent i hans 940 LTT.

Verkar vara ganska känslig med shimmningen.

Skall du inte köra typ 235 eller större däck så tycker jag inte det finns någon större vits med aussielockern.
Speciellt inte om man skall köra drifting.

Drivaxlarna knäcker man ju när man typ skall backa in i och ut ur parkeringsfickor med breda däck.
Investera i en bättre diff, typ torsen eller kör svetsat är min åsikt.

Monteringen är enkel, man får ta ut klumpen. Klippa upp den där tunna plåten och sedan är det i stort sett bara stoppa i.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Wheel_Spin
9 mars 2018 · 245 Inlägg

zemet skrev:
Min bror hade spartan/aussie ett antal bilar. 740 GLT fungerade den klockrent i.
740 turbo med 400 hk fungerade den sämre i. Kuggade inte alltid över som den skulle mm.

Sen tog jag över den, hade den i en 940 gl. Fungerade klockrent ett tag, sedan slutade den driva helt plötsligt.
En kompis köpte den, fungerar klockrent i hans 940 LTT.

Verkar vara ganska känslig med shimmningen.

Skall du inte köra typ 235 eller större däck så tycker jag inte det finns någon större vits med aussielockern.
Speciellt inte om man skall köra drifting.

Drivaxlarna knäcker man ju när man typ skall backa in i och ut ur parkeringsfickor med breda däck.
Investera i en bättre diff, typ torsen eller kör svetsat är min åsikt.

Monteringen är enkel, man får ta ut klumpen. Klippa upp den där tunna plåten och sedan är det i stort sett bara stoppa i.

Men det lär väl äta mindre axlar med en aussie jämfört med svetsdiff :p
Varför är det ingen mening med aussie med låg profil?

zemet
9 mars 2018 · 4 037 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zemet skrev:
Min bror hade spartan/aussie ett antal bilar. 740 GLT fungerade den klockrent i.
740 turbo med 400 hk fungerade den sämre i. Kuggade inte alltid över som den skulle mm.

Sen tog jag över den, hade den i en 940 gl. Fungerade klockrent ett tag, sedan slutade den driva helt plötsligt.
En kompis köpte den, fungerar klockrent i hans 940 LTT.

Verkar vara ganska känslig med shimmningen.

Skall du inte köra typ 235 eller större däck så tycker jag inte det finns någon större vits med aussielockern.
Speciellt inte om man skall köra drifting.

Drivaxlarna knäcker man ju när man typ skall backa in i och ut ur parkeringsfickor med breda däck.
Investera i en bättre diff, typ torsen eller kör svetsat är min åsikt.

Monteringen är enkel, man får ta ut klumpen. Klippa upp den där tunna plåten och sedan är det i stort sett bara stoppa i.

Men det lär väl äta mindre axlar med en aussie jämfört med svetsdiff :p
Varför är det ingen mening med aussie med låg profil?

Visst äter det mindre axlar med aussie. Men det äter ju bara mer axlar med svetsdiff när man gör skarpa svängar i låg fart. Annars är det ju ingen skillnad direkt. Lite skillnad är det såklart men inte så det märks på drivaxlarnas hållbarhet.

Aussie är bra om man kör låg profil, då krafterna på drivaxlarna blir stora vid stora rattutslag.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
10 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Hade en Lock Right i bakaxeln på en bil i bortåt 10 år utan problem.
Aussie Locker och Lock Right är ju i princip exakt lika.
Vet inte vari skillnaden ligger.
Båda låter som klockspelet från ett kyrktorn när man svänger det minsta.
Vållade Bilprovningen huvudbry när jag förklarade hur det fungerade.
I bilen efter, den med Lock Right, monterade jag i stället Val Racing torsendifferential.
Lika effektiv men helt tyst.
Har även haft bilar med ARB pneumatiskt påverkade differentialspärrar fram och bak.
Under mer än 15 år med olika typer av "antislir" i axlarna, inkl "bromsvärmare" i JEEP och Land Rover har jag aldrig lyckats knäcka någon drivaxel.
Men jag vet flera som lyckats skjuva av drivaxlar.

B t w så är Val Racing torsendifferentialer ställbara.
3 för snäll "fiskörning", 5 för DD/lite tuffare samt 8 för nästan låst.
Jag hade "femman".
Gick bra att fickparkera utan att "det stretade emot"/bilen "knöt sig".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang