1703
Sök

Ford Fusion -03 Vibrerar och låter vid 60-90km/t

133 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
• Bilmodell
Ford Fusion JU2
1.4L Duratec motor. (Samma drivlina som Fiesta samma år)

• Årsmodell
2003

• Miltal
20k typ

• Modifikationer på bilen
Allt orginal

• Hur yttrar sig felet?
Efter katalysatorbyte, som sitter helt åt helvetes inbakad förövrigt, har detta problem uppstått eftersom jag fick ta väck den högra drivaxlen.

Det började lite smått att bilen lät mer vid högre hastigheter men nu har det blivit enormt mycket värre. Vid körning mellan 60-90 km/t låter det mycket (Höger fram) och vibrerar hela bilen enormt mycket. Inte bekvämt att köra. Vibrationerna avtar efter 100 km/t och ljudet går ner ansevärt

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Alltid mellan 60/90km/t

• Vilken felsökning har redan gjorts?

(Allting är på höger sida)
Jag tyckte redan då att det bör varit hjullagret, men kände egentligen inget glapp. Bytte det för säkerhets skull. Hjälpte inte. Idag bytte jag mellanlagret (som bara håller drivaxlen på plats) med stora förhoppningar då det faktiskt krasade lite i det gamla lagret. Men även det har inte gjort någon skillnad överhuvudtaget.

Jag har varit med om en del trasiga drivknutar i mitt liv men dem har aldrig haft symptom som detta. Men kan det vara en av knutarna kanske? Bör jag testa byta hela drivaxeln? Eller är det värre, och något fel med växellådan...? Jag blir tokig för jag förstår inte vad som kan vara fel!

TILLÄGG:
Jag har för något år sedan läst någonstans att det finns företag som köper gamla trasiga katalysatorer och att man kunde få en rätt rejäl summa för dom, någon som vet vilka företag det finns som gör det?
Senast redigerat av fritszol (10 mars 2018)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 mars 2018
Höger drivaxel sätter jag en femma på eftersom du pillade där och förmodligen inte fått till det till 100%

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 251 Inlägg
10 mars 2018
Lite långsökt, men så blev det på min sons bil när han besökte diket.

I hans fall, visserligen ett annat fabrikat, så hade en rörsprint som låser inre drivknut
(finns bara på höger sida ) mot utgående axekl från växelkdan gått rakt av.
Hittade felet genom/bända att inre drivknut
ut och in från växellådan.

133 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
insatsen skrev:
Höger drivaxel sätter jag en femma på eftersom du pillade där och förmodligen inte fått till det till 100%

En av knutarna då då? när jag ändå hade ut den för att byta lagret på den, så lirkade jag den åt alla håll o kanter, samt ut och in, och allt känns mjukt skönt och bekvämt wink men det kanske är det ändå..

133 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Lite långsökt, men så blev det på min sons bil när han besökte diket.

I hans fall, visserligen ett annat fabrikat, så hade en rörsprint som låser inre drivknut
(finns bara på höger sida ) mot utgående axekl från växelkdan gått rakt av.
Hittade felet genom/bända att inre drivknut
ut och in från växellådan.

Vad låser sprinten för något? Och på vilken sida knuten sitter den, insidan?

Sök