Problem med matningen till bränslepumpen: Volvo V40 T4 -01

Luckard
19 november 2011 · 243 Inlägg

Hallå, har ett litet problem med att få fram matning till bränslepumpen.

Då när pumpen la av så kollade jag först om säkringen va trasig men icke, konstaterade att pumpen va trasig så beställde en ny, men efter att ha kopplat ur den gamla och kört direkt från batteriet så funkade den.
så tänkte om de skulle vara relät som va trasigt, kom fram till att de ska vara engine system relät som ska vara till pumpen så kopplade ur alla övriga relän som sitter i motorutrymmet och vred på nyckeln och de klickade som de skulle men pumpen går inte ändå.

Har nu kopplat så att pumpen får ström från batteriet direkt via en vippa.
Nu när jag va ut så drog jag igång pumpen via vippan och startade bilen sen när den väl va igång
så mätte jag på matningskabeln som är från org-stammen och mätte 13.68v och fick se att de är ström fram till kontakten till pumpen ändå. kopplade lös kabeln från vippan medans motorn va på och satt dit org-kabeln lite snabbt men pumpen är död även fast jag mätte att jag hade ström i kabeln när den va lös.
Själv tycker jag de är konstigt att pumpen inte går fast jag har ström ut till org kontakten.

Hoppas ni förstår vad jag skrivit.
Bifogar en bild så ser ni hur jag kopplat.
http://img703.imageshack.us/img703/3244/namnlsni.jpg
By V40lundberg at 2011-11-19

Senast redigerat av V40Lundberg (19 november 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
19 november 2011 · 243 Inlägg

ingen som vet? sad

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Janneutanb
19 november 2011 · 7 271 Inlägg

Om du vrider på tändningen, vad har du för spänning på pumpen då med din brytare avslagen?

Luckard
19 november 2011 · 243 Inlägg

Brains skrev:
Om du vrider på tändningen, vad har du för spänning på pumpen då med din brytare avslagen?

med bilen på så pendlar de mellan 13.58-13.68v
med bilen av så 0v.

Pumpen ska ju gå 1-2sek när man vrider till andra läget men gör inte de
sen när bilen är på så har jag ström.

Senast redigerat av V40Lundberg (19 november 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Janneutanb
19 november 2011 · 7 271 Inlägg

Sitter det någon startspärr i bilen?

Luckard
19 november 2011 · 243 Inlägg

Brains skrev:
Sitter det någon startspärr i bilen?

yep de ska de göra.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
DJ_V8_BMW
19 november 2011 · 210 Inlägg

Det verkar som du har jord i kretsen eftersom pumpen går med direktström.

Du har ju spänning i kretsen men troligen dåligt med ström. För att bekräfta detta så bygg en egen testlampa av en 21w lampa och två kablar (fungerar bättre än vanliga 5w testlampor som man köper då 21w kräver mer ström för att tända och ger ett mer rättvist testresultat i en bil) vrid man då på tändning och lampan inte lyser så ligger felet i matarkretsen.

Vad kan då vara problemet?
Troligen ligger det i reläet, även fast det slår till behöver det inte vara helt (dålig kontakt i reläet). Och eftersom det slår till så borde inte problemet ligga i startspärren.
Dra även ur reläet för att se så att du får ström från säkringen till reläet, använd även här din 21w lampa. smile   

Problemet kan även ligga i matarkretsen mellan relä och pump. Kabeln kan vara skadad och har ergat och släpper därför inte igenom tillräckligt med ström. Här kan du ju också testa din tidigare metod genom att lägga ström direkt på reläets kontakt (viktigt att du vet vilken stift så att inte styrenheten blir skadad) för att se om pumpen startar.


Lycka till!


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Luckard
19 november 2011 · 243 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Det verkar som du har jord i kretsen eftersom pumpen går med direktström.

Du har ju spänning i kretsen men troligen dåligt med ström. För att bekräfta detta så bygg en egen testlampa av en 21w lampa och två kablar (fungerar bättre än vanliga 5w testlampor som man köper då 21w kräver mer ström för att tända och ger ett mer rättvist testresultat i en bil) vrid man då på tändning och lampan inte lyser så ligger felet i matarkretsen.

Vad kan då vara problemet?
Troligen ligger det i reläet, även fast det slår till behöver det inte vara helt (dålig kontakt i reläet). Och eftersom det slår till så borde inte problemet ligga i startspärren.
Dra även ur reläet för att se så att du får ström från säkringen till reläet, använd även här din 21w lampa. smile   

Problemet kan även ligga i matarkretsen mellan relä och pump. Kabeln kan vara skadad och har ergat och släpper därför inte igenom tillräckligt med ström. Här kan du ju också testa din tidigare metod genom att lägga ström direkt på reläets kontakt (viktigt att du vet vilken stift så att inte styrenheten blir skadad) för att se om pumpen startar.


Lycka till!


///DJ

Tackar så mycket för svaret.
Ska kika imorn få se om jag finner något intressant i kretsen smile
Är lite mörkt och kallt för att kikas på nu. Återkommer med svar imorn.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
19 november 2011 · 243 Inlägg

Va ut och kolla nu igen och mätte dock inte efter du DJ hade skrivit.

1.
#Mätte nu på när org-kabeln va lös och sen jordkabeln till pumpkontakten,
vred till andra läget utan att starta bilen fick upp 11.68v samma som batteriets volt i 2sek som de ska vara.
#Startade bilen och fick upp 14v

2.
#Gjorde samma procedur som åvan fast hade nu kopplat in org-kabeln i sockelbiten,
vred på nyckeln till andra läget och fick ej ut nån volt över huvudtaget.

Alltså får ström till matarkabeln när den ej är inkopplad
och får ut 0 när den är inkopplat.....WEARD yikes

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
20 november 2011 · 243 Inlägg

Alltså strömmen försvinner vid belastning....

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Joov
14 mars 2018 · 1 Inlägg

Hei, fikk du løst dette problemet? Jeg har exakt samme problem.

zzr94092
15 mars 2018 · 4 390 Inlägg

Sitter det inte en styrbox till pumpen vid högra hörnet på tanken,kan vara grönmossa i den..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang